معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:

باید تعلیم و تربیت را از دوران کودکی آغاز کنیم

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت:اگر بخواهیم فرزندانمان رنگ و بوی ایرانی و اسلامی داشته باشند باید تعلیم و تربیت را از دوران کودکی آغاز کنیم تا نهال فرهنگی را دراین آب و خاک زنده کنیم.

هویت ریشه‌های ایرانی و اسلامی از سنین کودکی باید تقویت شودبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان ،مراسم اختتامیه دومین همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی عصر یکشنبه با حضورموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، خیرالله رحمانی مدیرکل آموزش و پرورش استان در سالن دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین برگزار شد.

رضوان حکیم زاده در این مراسم گفت: برنامه‌های همایش هویت از یک سال قبل شروع شد و حاصل تلاش مجموعه بزرگی است که امروز نتایج آن آشکار می‌شود.

وی افزود: این همایش یک تجربه در کار گروهی و تیمی در اداره کل آموزش و پرورش قزوین بود که بسیار ارزشمند است، زیرا همه خود را در آن سهیم دانستند و یک کار جمعی را تجربه کردند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در سند تحول به فرآیند تعالی و تحکیم هویت در دوره پیش دبستانی تاکید شده است.

وی بیان کرد: هویت شناسه و مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و خصوصیاتی است که تعلق و وابستگی ایجاد می‌کند و قصه وابستگی و دل بستگی به تمایز فردی و جمعی است.

حکیم زاده افزود: فرد یا جمع هویت یافته می‌دانند چه می‌خواهند و هویت بخشی مانند نخ دانه‌های تسبیح است که باید از رها شدن وجود انسان‌ها جلوگیری کنیم.

وی گفت: هویت قصه ریشه دواندن در بسترهاست و این بستر باید ایرانی و اسلامی باشد.

حکیم زاده یادآور شد:انچه در هویت مطرح می‌شود ریشه ایرانی و اسلامی بودن دارد و اگر بخواهیم فرزندانمان رنگ و بوی ایرانی و اسلامی داشته باشند باید تعلیم و تربیت را از دوران کودکی آغاز کنیم تا نهال فرهنگی را دراین آب و خاک زنده کنیم.

وی افزود: دوران کودکی بسیار مهم است و ویژگی هویت اسلامی برگرفته از کتاب الهی و قرآن است که مبنای کار قرار دارد.

حکیم زاده اظهار داشت: عناصر ایرانی هویت، از فرهنگ غنی ایرانی گرفته شده و الهام یافته از شاهنامه است که نشان می‌دهد ایرانی از اهریمن و بیگانه اطاعت نکرده و همواره مقاوم و با عزت زندگی کرده است.

وی افزود ریشه‌های ایرانی از رودکی، سعدی، حافظ، مولانا و خیام ادامه یافته و به دوره معاصر می‌رسد و در واقع رنگین کمانی از فرهنگ و آداب و پوشش و غذا‌های مختلف دارد و این هویت ایرانی اسلامی یک رنگین کمان زیباست.

حکیم زاده بیان کرد: حاصل هویت موجب بالندگی می‌شود و خروجی آن شهدایی، چون بابایی، لشگری، رجایی و ۳۶ هزار شهید والامقام و صد‌ها دانش آموز شهید است که موجب عزت کشور شدند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: باید کودکان ما رنگ خدایی بگیرند و بتوانند در مسیر بزرگان و شهدا پا بگذارند و برای تحقق این امر به مدیران معلمان و مربیانی توانمند و متعهد نیازمندیم.

کرامت کودکان را حفظ کنیم

وی افزود: باید کرامت کودکان را پاس بداریم و با نگاهی ملی به همه اقوام و آداب و رسوم به کرامت همه اقوام و افراد احترام بگذاریم.

حکیم زاده بیان کرد: وظیفه داریم کرامت کودکان را حفظ کنیم و قبل از هر تصمیمی ببینیم سهم دانش آموزان از آن موضوع چیست.

حکیم زاده یادآورشد: حذف خشونت از مدارس، حفظ کرامت، فرهنگ پاسداشت از جایگاه و کرامت کودکی در مدرسه، خانواده و جامعه باید نهادینه شود و همه به آن اهمیت دهند.

وی گفت: باید مسیر درست را شناسایی کرده و در آن جهت حرکت کنیم و با اصلاح اشتباهات گذشته برای تعالی برنامه‌ها لازم است پای صحبت کودکان بنشینیم و نظر آن‌ها را گرامی بداریم.

در ادامه از کتاب دومین همایش هویت کودکان ایران اسلامی در قزوین رونمایی شد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.