کمالی در گفت‌وگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

اعتراضات نباید روند خشن به خود گیرد/ تخریب اموال عمومی شایسته تمدن ایران نیست

فعال اصلاح طلب گفت: اگرچه اعتراض حق مردم است اما متاسفانه عده‌ای از روش‌های خشن استفاده می‌کنند که غیرمتمدنانه‌ است.

//حسین کمالی رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان خانه احزاب در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به اعتراضات اخیر به افزایش قیمت بنزینی در برخی از شهرهای کشورمان، گفت: اعتراضاتی که صورت گرفت در اصل به سبب افزایش قیمت بنزین بود اما در حقیقت ممکن است به سبب ناراحتی‌هایی باشد که از قبل در بطن جامعه وجود داشت.

او ادامه داد: برای مثال گرانی‌هایی که از قبل در قیمت کالاهای مختلف وجود داشت این نارضایتی‌ها را به وجود آورد زیرا مردم نمی‌توانستند زندگی خود را به خوبی بگذرانند یعنی سبد زندگی و معیشت‎‌شان به شکلی بود که نیازهای ضروری خود را نیز به سختی تامین می‌کردند.

مقدار بنزین سهمیه بندی شده ناچیز است

کمالی افزود: پس از تغییری که در نرخ ارز به وجود آمد زندگی مردم با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد و حال نیز اینکه سران قوا ناگهان و در یک مرحله تصمیم گرفتند که تغییر قیمتی در نرخ بنزین به وجود آورند آن هم به شکلی که نرخ بنزین آزاد سه برابر یعنی ۳۰۰ درصد شود و پنجاه درصد هم افزایش قیمت بنزین سهمیه‌ای که ۶۰ لیتر بیشتر در ماه نیست باعث بروز نارضانی و مشکلاتی برای مردم شده است.

فعال اصلاح طلب با اشاره به وضعیت امروز مردم کشورمان گفت: امروز برخی از افراد جامعه از طریق مسافرکشی روزگار خود را می‌گذرانند که جز شبکه‌های سازمان یافته نیز نیستند و برخی از افراد هم با استفاده از وسیله شخصی مسر رفت‌و‌آمد خود را تا محل کار طی می‌کنند زیرا در بسیاری از بخش‌ها سرویس عمومی وجود ندارد؛ اینها موضوعاتی است که برای مردم مشکل‌ساز است و علاوه بر این افزایش قیمتی که به سبب افزایش قیمت بنزین در جامعه اتفاق می‌افتد موضوع دیگری است که بر نگرانی‌های مردم افزوده است. البته دولت از قبل وعده کنترل قیمت‌ها را داده است اما حقیقت این است که معمولاً نم‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند؛ بنابراین تمامی این تجربیات تلخ روی هم انباشته و باعث شد که نگرانی‌هایی برای مردم ایجاد شود و مردم اعتراض خود را نسبت به این مسائل به این صورت نشان دهند.

طبیعی است که سیستم حکومتی برای بازگشت امنیت به کشور تلاش کند

رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان خانه احزاب با اشاره به برخی از اغتشاشات روزهای اخیر بیان کرد: متاسفانه عده‌ای هم هستند که از روش‌های خشن برای نشان دادن اعتراضات خود استفاده می‌کنند، درحالی که ما الان در لبنان شاهدیم که مردم بیشتر از یک ماه در خیابان‌ها به اعتراض می‌پردازند ولی هرگز ساختمانی را خراب نمی‌کنند، پمپ بنزینی را آتش نمی‌زنند یا به مردم کوچه و خیابان حمله نمی‌کنند؛ بنابراین اگرچه اعتراض حق مردم است اما اینها روش‌های غیرمتمدنانه‌ای برای ابراز نارضایتی است. درعین حال اما معتقدم که نیرو‌های امنیتی و نظامی نیز باید این حال مردم را درک کنند و تا حد ممکن نباید با مردم مواجهه خشن داشته باشند اما خب طبیعی است که اگر این حضور در خیابان با خشونت همراه شود سیستم حکومتی نیز تلاش کند تا امنیت را به جامعه بازگرداند.


بیشتر بخوانید: انتقاد رئیسی از شیوه اجرای سهمیه بندی بنزین


مردم تهیدست در معرض آسیب بیشتری هستند 

او درباره چرایی افزایش قیمت بنزین گفت: این افرادی که این تصمیم‌ها را گرفتند به گمان خود می‌خواهند در برابر سرمایه‌دار‌ها قد علم یا آنها را وادار به این کنند که مصرف خود را کاهش دهند یا جلوی رفاه بیش از اندازه این قشر را بگیرند، درحالی که این طرز تفکر کاملاً اشتباه است زیرا سرمایه‌دار‌ها به هر شکلی خود را با شرایط موجود تطبیق می‌دهند و افزایش قیمتی را که در بنزین یا مواد دیگر حاصل می‌شود سریعاً روی مواد و کا‌لاهای خود لحاظ می‌کنند و از مردم تهیدست این افزایش قیمت را تامین می‌کنند.  به بیانی دیگر در سیستمی که کنترل ندارد یا سیستم سرمایه‌داری در حقیقت این مردم تهیدست هستند که بیشترین آسیب را می‌بینند؛ بنابراین اینکه ما فکر کنیم که با افزایش بنزین افراد مرفه تحت فشار قرار می‌گیرند و هزینه‌هایشان بیشتر می‌شود اشتباه است، زیرا طبقاتی که مرفه هستند و وضعیت مناسبی دارند از هر طریقی هزینه‌های خود را تامین می‌کنند.

کمالی ادامه داد: راه چاره این موضوع این است که کلاً سیستم سرمایه‌داری کشور اصلاح شود و به سمتی رود که سرمایه‌ها و سیستم سرمایه‌داری از اساس کنترل شود؛ درنتیجه اینکه گمان کنیم با گرفتن پول بیشتر در برخی از اقلام از سرمایه‌دار‌ها می‌توانیم آن‌ها را تحت فشار قرار دهیم تفکری کاملاً ساده انگارانه است.

دولت باید برای حمل و نقل عمومی قوانین خاصی قرار می‌داد

فعال اصلاح طلب افزود: معتقدم که این روشی که ما در پیش گرفتیم مبنی براینکه حال ما هزینه افزایش بنزین را بگیریم و بعد دوباره این هزینه‌ها را در بین مردم باز توزیع کنیم و مردم باز هم به روشی این پول‌ها را خرج کنند نوعی نقض غرض است و شاید بهتر این بود که  مثلاً دولت اعلام می‌کرد که تا دو کوپن ۶۰ لیتری در ماه را به افراد می‌دهیم و اگر کسی خواست از  مازاد آن استفاده کند باید مبلغ بیشتری بپردازد. علاوه بر این دولت باید برای سیستم‌های حمل و نقل عمومی هم قواعد خاصی در نظر می‌گرفت تا زهر این کار گرفته شود و اینگونه اقدامات تند در افزایش هزینه‌ها برای مردم درنظر گرفته نمی‌شد و  همان هزینه‌ای که پس انداز می‌شد و از محل درآمد‌ها باقی می‌ماند صرف اشتغال می‌شد تا ما میلیون‌ها جوان بیکار در کشومان نداشته باشیم که نیاز به اشتغال و سرمایه‌گذاری در بحث اشتغال داشته باشند.

تخریب اموال عمومی شایسته تمدن ایران نیست 

او خاطرنشان کرد: قطعاً اگر خانواده‌ای ببیند که فشاری را برای افزایش قیمت بنزین تحمل می‌کند که در برابر آن شغلی برای فرزند بیکارشان پیدا شده است این فشار هزینه‌ها را بهتر تحمل می‌کند نسبت به زمانی که ببیند یک بخشی از این افزایش قیمت را تنها به صورت افزایش یارانه باید تحمل کند؛ موضوعی که برای هیچ کس پسندیده نیست.

کمالی در پایان تاکید گرد: معتقدم امروز که وضعیتی را در کشور شاهد هستیم که نیرو‌های نظامی، امنیتی و افرادی که مسئولیت ایجاد نظم را در جامعه عهده‌دار هستند باید توجه کنند که افراد معترض تمامشان نمی‌خواهند از فرصت سوءاستفاه کنند و کشور را به آشوب بکشانند بلکه واقعاً اعتراض دارند. بنابراین نیرو‌ها باید یک مقداری منطقی‌تر با مردم برخورد کنند و در مقابل مردم هم باید توجه کنند که آنچه تخریب می‌شود در اصل جز اموال عمومی جامعه است و هزینه آن را بر قبض‌های مختلف از خود آنها می‌گیرند، پس این خشونت‌ها رفتار متمدنانه‌ای برای ملت بزرگ و متمدنی مانند ملت ایران نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار