۱۷ استان مشمول استفاده از آب شیرین دریای عمان و خلیج فارس هستند/ ۹۴ درصد عملیات اجرایی مهار آب در مرز‌ها انجام شده استوزیر نیرو گفت: ۹۴ درصد عملیات اجرایی مرتبط با مهار و تنظیم آب در چارچوب مقررات بین المللی و حقابه مرزی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا اردکانیان وزیر نیرو برای پاسخ به سوالات محمدمهدی برومندی نماینده مرودشت درباره اینکه علت عدم برنامه ریزی مناسب برای مبارزه با بحران خشکسالی و بحران آب در کشور چیست، علت عدم برنامه ریزی و اقدام برای باروری ابر‌ها در کشور چه می‌باشد، دلیل عدم تصفیه فاضلاب و استفده از منابع پساب در صنعت چیست و چرا آب خام، سد‌ها را به صنعت تخصیص می‌دهید و علت عدم اقدام برای انتقال آب دریای عمان به استان‌های کویری کشور چیست، در مجلس حضور یافت.

او در پاسخ به سوالات گفت: سوال برومندی در ۲۹ بهمن سال ۹۶ مطرح شد که در همان زمان مطالعات گسترده‌ای توسط وزارت نیرو برای استفاده از آب شور دریای عمان و خلیج فارس در دست اجرا بود که بر اساس آن ۱۷ استان مشمول این طرح می‌شدند.

اردکانیان با بیان اینکه در هفته‌های اخیر نتیاج مطالعاتی در شورای عالی آب مطرح و تصویب شده، اظهار کرد: علاوه بر سایر منابع برای جبران کمبود در منابع آبی به ویژه در حوزه صنعت و کشت‌های گلخانه‌ای، ۸.۳ میلیارد مترمکعب برای استفاده از آب شور خلیج فارس و دریای عمان نیاز داریم که از این میزان ۲ میلیارد و ۷۳۰ میلیون مترمکعب آب شیرین استفاده می‌شود.

وزیر نیرو ادامه داد: استان‌هایی مانند بوشهر، هرمزگان، یزد، فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان و کرمان از منابع آب دریای خلیج فارس و عمان بهره‌مند هستند، البته بحث تأمین آب را با استفاده از سدسازی، حفر تونل و کانال هم انجام می‌دهیم.

او تصریح کرد: تمامی روش‌های استفاده شده در وزارت نیرو اعم از کاهش هدررفت، شیرین سازی آب دریا، تصفیه فاضلاب، مصرف صحیح آب و اتخاذ الگوی صحیح همه به تأمین آب مربوط است که باید برای آن برنامه ریزی لازم را انجام داد.

اردکانیان در پاسخ به یکی از سوالات درباره تصفیه فاضلاب و استفاده در صنعت اظهار کرد: عملکرد ایران در موضوع سرمایه گذاری جهت جمع آوری، تصفیه و استفاده بهینه از فاضلاب در سطح منطقه و حتی دنیا بسیار شاخص است، تعداد تصفیه خانه‌ها در کشور در سال ۵۷ تنها ۴ عدد بود که هیچ کدام از شهر‌ها را به صورت کامل پوشش نمی‌داد، اما امروز جمع آوری و تصفیه فاضلاب یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی در کشور است.

وزیر نیرو تأکید کرد: ما توانسته‌ایم ۲۳۰ امین دستگاه تصفیه خانه فاضلاب را در کشور افتتاح کنیم و تا پایان سال ۲۹ تصفیه خانه را با سرمایه گذاری هزار و ۳۶۶ میلیارد تومان افتتاح می‌کنیم و باید تأکید کرد که تنها در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۶۲ تصفیه خانه فاضلاب مورد استفاده قرار گرفت.

او اظهار کرد: با توجه به سال‌های خشک آبی و لزوم تأمین آب شرب مردم، بحث تصفیه خانه‌ها جزو سیاست‌های وزارت نیرو است.

اردکانیان در پاسخ به سوال دیگر درباره باروری ابر‌ها هم گفت: یک فروند هواپیما برای باروری ابر‌ها آماده شده که ۵ پرواز در زنجان، فارس، یزد، قزوین و اصفهان انجام داده‌ایم و مهمتر از آن تولید مواد اولیه باروری ابر‌ها در کشورمان انجام می‌شود و ۴ پرواز هم با مواد تولیدی داخل در استان‌های خراسان جنوبی و چهارمحال و بختیاری انجام شده است که البته در سال ۹۸ به دلیل تغییر اقلیم و بارندگی‌های سیلابی پروازی صورت نگرفته است.

وزیر نیرو تأکید کرد: یکی از سوالات درباره جهت مهار آب و استیفای حقابه مرزی برای اجرای طرح‌های توسعه منابع آب و خاک بود که ما به کمک مجلس، پشتیبانی دولت و اجازه مقام معظم رهبری در استفاده از منابع صندوق توسعه کار تکمیل ۱۳ سد را انجام داده و مورد بهره برداری قرار گرفت.

او افزود: همچنین اقدامات لازم برای آبگیری ۱۴ سد هم انجام شده و ۱۷۵ هزار هکتار اراضی و شبکه‌های آبیاری و زهکشی در حال انجام است و با این اقدامات افزایش ۴۷۰ مگاوات زیرسازی برای ورود به مدار انجام شده است.

اردکانیان بیان کرد: ۹۴ درصد عملیات اجرایی مرتبط با مهار و تنظیم آب در چارچوب مقررات بین المللی و حقابه مرزی انجام شده و ما منتظریم تا در جلسه چهارشنبه هفته جاری با معاون اول رئیس جمهور چاره جویی برای تأمین اعتبارات مورد نیاز جهت تکمیل طرح‌های باقی مانده را انجام دهیم.

وزیر نیرو با اشاره به برنامه ریزی‌های انجام شده برای مقابله با بحران خشکسالی اظهار کرد: در اسفند سال ۹۶ کارگروهی برای حل مشکل کم آبی شکل گرفت که در این کارگروه از وزارتخانه‌های نیرو، صمت، کشور و کشاورزی و همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان محیط زیست استفاده شده که در حال حاضر این کارگروه برنامه‌های خود را در ۱۲ استان در حال تصویب دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار