افزایش ۲ میلیاردی حجم آب دریاچه ارومیه

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی از افزایش ۲ میلیاردی حجم آب دریاچه ارومیه خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،فرهاد سرخوش رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی با اعلام اینکه این دریاچه هم‌اکنون بیش از سه میلیارد و ۲۴۰ میلیون مترمعکب آب دارد، افزود: حجم آب دریاچه ارومیه در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ۲ میلیارد و ۱۴۰ میلیون مترمعکب بیشتر است.

سرخوش با بیان اینکه مساحت نگین آبی آذربایجان نیز به ۲ هزار و ۷۷۶ کیلومترمربع رسیده، بیان کرد: وسعت این دریاچه نسبت به زمان مشابه سال گذشته یک‌هزار و ۱۷ کیلومترمربع بیشتر بوده و تراز آن طبق به یک‌هزار و ۲۷۱ متر و ۲۳ سانتی‌متر رسیده است.

او با اعلام اینکه تراز دریاچه نسبت به سال گذشته ۹۳ سانتی‌متر و در مقایسه با کمترین سطح ثبت شده برای آن یک‌متر و ۲۱ سانتی‌متر افزایش یافته، افزود: این دریاچه به دلیل حل شدن نمک در برخی نقاط تا ۱۱۳ سانتی‌متر عمیق‌تر شده و همین امر در کنار بارش‌های مناسب و کاهش محسوس دما، میزان تبخیر آب در تابستان گذشته را کاهش داد.

او اضافه کرد: هرچند میزان تبخیر در دریاچه ارومیه به دلیل افزایش عمق و میزان ورودی آب نسبت به سال گذشته کمتر شد، ولی تراز دریاچه پس از آغاز فصل بارش‌ها به روند افزایشی خود ادامه می‌دهد.

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌غربی ادامه داد: قبل از تشکیل این ستاد تراز دریاچه ارومیه سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت، اما در سایه برنامه‌ریزی، تخصیص اعتبار و تلاش دولت تدبیر و امید برای احیای این دریاچه، روند خشک شدن آن متوقف شد و بارندگی‌ها هم به کمک دریاچه آمد.

سرخوش با اعلام اینکه طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه طی سال‌های آینده و به تدریج به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: تراز دریاچه ارومیه در صورت بهره‌برداری از این طرح‌ها سالانه نزدیک به یک متر افزایش می‌یابد.

او با بیان اینکه ۳۰.۵ کیلومتر از تونل انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی به دریاچه حفر شده، گفت: حدود پنج کیلومتر برای اتمام این تونل باقی است تا این طرح به بهره‌برداری برسد.

او  با اعلام اینکه طبق آخرین صورت وضعیت برای طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی به دریاچه ارومیه بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال هزینه شده، بیان کرد: برای اتمام این طرح ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است و هیچ مشکلی نیز در تامین اعتبار این طرح وجود ندارد.

رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه همچنین در خصوص خط انتقال کانال بتنی روباز این طرح، بیان کرد: طول این خط انتقال نیز ۱۱ کیلومتر است که هم‌اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و همزمان با تونل خط انتقال به بهره‌برداری خواهد رسید.

انتهای پیام/م

 

وضعیت دریاچه ارومیه رو به بهبود است


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.