در نشست خبری جشنواره نوای خرم مطرح شد؛

«نوای خرم» سرمایه فرهنگی را به نسل‌های بعد منتقل می‌کند

نشست خبری ششمین دوره جشنواره همایون خرم با عنوان «نوای خرم» در تالار وحدت برگزار شد.

«نوای خرم» سرمایه فرهنگی را به نسل‌های بعد منتقل می‌کندبه گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری ششمین دوره جشنواره «نوای خرم» در تالار وحدت برگزار شد.

بردیا صدرنوری مدیر موسسه راد نواندیش و مدیر جشنواره نوای خرم در ابتدا گفت: فراخوان جشنواره تیر ماه اطلاع رسانی شد و تا ۳۰ مهر ماه آثاری را از داوطلبان دریافت کردیم. ما در طول سه هفته و در پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها جشنواره را برگزار می‌کنیم.

او ادامه داد: مرحله رقابتی در دو هفته پایانی است که هفته اول در مجتمع نور و دو هفته پایانی در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود. خداراشکر می‌کنیم که لطفش شامل حال ما شد و توانستیم نوای خرم را دوباره برنامه ریزی و اجرا کنیم. ناگفته نماند حمایت‌هایی هم از ما صورت گرفت؛ مثلا بنیاد رودکی بدون دریافت مبلغی پذیرفت که اختتامیه را در تالار وحدت برگزار کنیم. دفتر موسیقی هم در صدور مجوز و ادارات ارشاد استان‌ها در ارسال پوستر‌ها به موسسات و آموزشگاه‌های موسیقی به ما کمک کردند از همه آن‌ها تشکر می‌کنیم. ما در جشنواره نوای خرم می‌خواهیم سرمایه فرهنگی در حوزه موسیقی را حفظ و به نسل‌های بعد منتقل کنیم.

صدرنوری اظهار کرد: تصور می‌کردیم کودکان و نوجوانان در حفظ موسیقی ایرانی تلاش نمی‌کنند، اما متوجه شدیم که آن‌ها توجه ویژه‌ای دارند و موسیقی ایرانی فراموش نشده است تأکید ما روی سرمایه موسیقیایی و حفظ آن است که در این جشنواره انجامش دهیم.

مدیر جشنواره نوای خرم افزود: نوای خرم فرصت خوبی برای برنامه‌ریزان فرهنگی است که بتوانند از این سرمایه‌های کم سن و سال استفاده کنند هرچه بتوانیم روی فرهنگ جامعه سرمایه گذاری کنیم در آینده جامعه بهتری خواهیم داشت.

او ادامه داد: ما مشکلات زیادی برای برگزاری جشنواره داشتیم که حتی ممکن بود آن را برگزار نکنیم، در روزگاری که که خیلی‌ها ناامید هستند ما سعی کردیم امید را در دل‌ها زنده کنیم. ما اسپانسری در این جشنواره نداشتیم از ۱۰ هنرمند بزرگ کشورمان در این جشنواره آثاری را خواهیم شنید دو هزار و ۵۳۴ کودک و نوجوان آثاری را به جشنواره فرستادند که هزار و ۷۱۴ آن‌ها انتخاب شدند.

صدرنوری اظهار کرد: البته اگر سایت باز می‌ماند احتمالا از مرز ۳ هزار نفر عبور می‌کردیم، چون همچنان با ما تماس‌هایی مبنی بر حضور در جشنواره گرفته می‌شد نکته قابل توجه این است که از ۱۲۱ شهر شرکت کننده داریم و حتی از شهرستان‌ها و روستا‌های کوچک هم در این جشنواره حضور دارند.

او در ادامه نشست گفت: «نوای خرم» مستقل است و تصور رقابت با جشنواره‌های دیگر را نداریم ما هدف خودمان را کمک به موسیقی ایرانی می‌دانیم همه شرکت کننده‌ها می‌توانند با استفاده از تمامی ساز‌ها در جشنواره‌ها شرکت کنند.

صدرنوری ادامه داد: نکته قابل توجه در جشنواره ما این است که اگر شرکت کنندگانی آثارشان پذیرفته نشود می‌توانند علت پذیرفته نشدن آثار و رد شدن آن را از طریق داوران مطلع شوند این موضوع در هیچ جشنواره دیگری نیست. سعی داریم به همه نوازندگان حتی در دور افتاده‌ترین استان‌ها و شهرستان‌ها توجه کنیم در میان داروان ما هم با افراد با تجربه و هم جوان‌ها حضور دارند. فریدون شهبازیان، ساواکیان، خانم مهرعلی، مزدا انصاری، رضا مهدوی، حامد ابراهیمی از داوران جشنواره هستند.

او بیان کرد: معیار داوران برای قضاوت ارزش‌های موسیقیایی است و سعی کردیم قضاوت‌های شخصی را از داوری جدا کنیم. ما از شرکت‌کنندگان خواستیم به مواردی چون آراستگی ظاهری از نظر شأن و شخصیت موسیقی ایرانی، کوک سازی سازها، تکنیک و صدادهی اجرا، اجرای نزدیک بر اثر معیار را رعایت کنند. این نکته را هم عرض کنم که در اجرای آثار می‌توانند خلاقیت هم داشته باشند و از تکنیک‌های فردی وگروهی استفاده کنند.

در ادامه رضا خرم فرزند همایون خرم و عضو شورای سیاست گذاری جشنواره «نوای خرم» اظهار کرد: ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که علاوه بر ترویج موسیقی ایرانی اخلاق را به نسل آینده منتقل کنیم. آنچه متأسفانه در میان شرکت کنندگان گذشته وجود دارد غروری است که در آن‌ها دیده می‌شود؛ ممکن است مثلا خانواده یا دوستان شرکت کنندگان با تعریف‌هایی که از آ‌ن‌ها می‌کنند. باعث ایجاد چنین روحیه‌ای شوند. باید خانواد‌ه‌ها به چنین موضوعی توجه داشته باشند. علاوه بر این، فضای رقابت را باید بپذیرند یکی از دلایل نامگذاری این جشنواره فارغ از هنر موسیقی پدرم اخلاق ایشان بود. استاد همایون خرم در رفتار بسیار شاخص بودند.

در ادامه بردیا صدرنوری گفت: بزرگترین دستاورد جشنواره این بود که نشان داد، موسیقی زنده است و سرمایه معنوی همیشه ماندگار خواهد بود. من اعتقاد دارم که هنرمند هرگز نمی‌میرد. علت نامگذاری این جشنواره سه مورد بود؛ نخست اینکه استاد همایون خرم جایگاه والایی در موسیقی ایرانی و آهنگ سازی موسیقی ایرانی داشتند. همچنین ایشان تحصیلات آکادمی فارغ از موسیقی داشتند؛ سومین نکته اخلاق ایشان بود. استاد همایون خرم بسیار خانواده دوست و خانواده دار بودند و احترام فراوانی به نوجوانان و جوانان می‌گذاشتند. من زمانی که ۲۰ ساله بودم قطعه‌ای از تک نوازی پیانو را با نوازندگی خودم ضبط کرده بودم و وقتی نوار کاست را به ایشان دادم، به گونه‌ای از من استقبال کردند که انگار سال‌هاست من را می‌شناسند. پس از آن که شماره ایشان را گرفتم و تماسی با ایشان داشتم حدود ۴۰ دقیقه درباره نوازندگی من صحبت کرده و من را راهنمایی کردند. از همانجا من علاقه فراوانی به ایشان پیدا کرده و ریشه شکل گیری این جشواره هم به همان زمان برمی‌گردد.

صدرنوری اظهار کرد: ما در طول سال ارتباطمان با شرکت کنندگان را قطع نمی‌کنیم؛ با آن‌ها تماس می‌گیریم. از برگزیدگان سال گذشته دو تن را به بنیاد ملی نخبگان معرفی کردیم. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که ما مشکل کوک سازی در آثار نوازندگان را داریم که باید این مشکل در ارسال آثار مورد توجه قرار بگیرد.

مدیر جشنواره «نوای خرم» گفت: برای جوایز بحث‌های زیادی مطرح شد مثلا به این نتیجه رسیدیم که جوایز را از نقدینه بودن خارج کنیم که بچه‌ها عادت به هدیه نقدی نداشته باشند ما به کسانی که در جشنواره حضور دارند و در مراحل ابتدایی و مراحل بالاتر راه پیدا نمی‌کنند. لوح تقدیر‌هایی اهدا می‌کنیم و بسته فرهنگی که شامل یک کشتی سنتی با قانون نوای خرم و چند آلبوم موسیقی است. برگزیدگان نهایی تندیس خرم را دریافت می‌کنند و تقدیر کنندگان سردیس استاد خرم همراه با لوح تقدیر. در دو دوره اخیر هم جایزه ویژه هم برای شرکت کننده شاخص در نظر گرفتیم.

ایزدی دبیر جشواره «نوای خرم» در ادامه بیان کرد: از همه اساتید معیار آثاری برای ما ارسال شده که همه آن‌ها قابل احترام هستند، اما طبیعتا با توجه به نام جشنواره از آثار همایون خرم بیشتر به دست ما رسیده است.

صدرنوری درباره تفاوت این جشنواره موسیقی جوان و دیگر جشنواره‌ها گفت: ما در ابتدا مطالعاتی را انجام دادیم و تلاش کردیم خلأ‌هایی که در موسیقی ایرانی موجود است را مرتفع کنیم، از این رو جشنواره «نوای خرم» شکل گرفت نخستین تفاوت ما این است که ما محدودیت ساز نداریم. ما ساز‌های کلاسیک مثلا پیانوی ایرانی یا ویولن ایرانی در بخش نوازندگی جشنواره داریم. ما به جشنواره‌های دیگر به عنوان رقیب نگاه نمی‌کنیم، اما نوای خرم باعث شد جشنواره موسیقی جوان هنرمندان زیر ۱۵ سال هم توجه کنند. جشنواره ما باعث شد هیجان در آموزشگاه‌ها ایجاد شده و بیش از ۱۵۰ شرکت کننده از آموزشگاه‌ها در جشنواره حضور پیدا کنند.

مدیر جشنواره نوای خرم در پایان اظهار کرد: دفتر موسیقی وزارت ارشاد و معاونت هنری از ما حمایت معنوی داشتند، اما ما به جز کرایه رایگان سالن در روز اختتامیه درخواستی از آن‌ها نداشتیم. از ابتدا دوست داشتم مستقل این جشنواره را مدیریت کنیم، اما ناگفته نماند که آن‌ها کمک‌های شایانی به ما کردند که نمونه‌اش همان ارسال پوستر‌های جشنواره به دست ادارات ارشاد و بقیه آموزشگاه‌ها بود. در آ‌ینده برای شرکت کنندگان به صورت سیستماتیک برنامه‌ای وجود ندارد، اما ارتباطمان را با آن‌ها قطع نمی‌کنیم مثلا برگزیده ما در بنیاد نخبگان حضور پیدا کرده و یکی دیگر از بچه‌های ما در کنسرت سالار عقیلی یکی از نوازندگان ارکست بوده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: موسیقی ، نوای خرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار