یک مقام مسئول در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ظرفیت تولید یک میلیون تنی روغن در پالایشگاه‌های کشور

دبیر انجمن پالایشگاه‌های روغن سازی گفت: مجموع ظرفیت شرکت‌های پالایشگاه‌های روغن سازی حدود یک میلیون تن در سال است.

ظرفیت تولید یک میلیون تنی در پالایشگاه‌های روغن سازیحمیدرضا خلیلی دبیر انجمن پالایشگاه‌های روغن سازی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: شرکت های پالایشگاه روغن سازی در تلاش اند که نیاز داخل را در این صنعت تامین کنند. فراهم کردن نیاز بازار داخلی جزو اولویت های کاری است و در قدم دوم نیاز به صادرات را رفع می کنیم چرا که ارز آوری خوبی برای کشور دارد.

دبیر انجمن پالایشگاه‌های روغن سازی گفت: مجموع ظرفیت شرکت‌های پالایشگاه‌های روغن سازی حدود یک میلیون تن در سال است که سهم بازار مختلفی از نظر تولیدی و صادراتی دارد.

او با اشاره به فعالیت شرکت های پالایشگاه روغن سازی، ادامه داد: عمده محصول برخی شرکت‌ها صادر و برخی در بازار داخل عرضه می‌شود. در پالایشگاه روغن سازی، خوراک آن را از پالایشگاه‌های نفت می‌گیریم و محصول را در بازار داخل با قیمت‌های مصوبی که سازمان حمایت و مصرف کننده تایید کرده است، می‌فروشیم.


بیشتر بخوانید: پالایشگاه نفت آبادان بزرگترین پالایشگاه جهان


خلیلی افزود: اکنون حدود ۸۰۰ هزار تن تولید روغن در کشور داریم که حدود ۲۰ درصد، کمتر از ظرفیت تولید است. حدود ۳۰۰ هزار تن صادرات روغن  به کشورهای همسایه را داریم.

دبیر انجمن پالایشگاه‌های روغن سازی افزود: افزایش قیمت بنزین به طور مستقیم تاثیری در روند تولیدی کالا ندارد. قیمت محصولاتی که در بازار داخل ارائه می‌دهیم طبق مصوبه سازمان حمایت است و افزایشی در خصوص قیمت کالاها نخواهیم داشت، اما ممکن است در برخی از آیتم‌های هزینه‌ای تاثیر اندکی داشته باشد.

او ادامه داد: نوسانات قیمت خوراک از چالش‌های اصلی این صنعت به شمار می‌رود چرا که خوراک را از شرکت‌های پالایش نفت می‌گیریم. این نوسانات می‌تواند تاثیر زیادی بر وضعیت عملیاتی شرکت‌ها بگذارد. بر اساس یک فرمول خاص قیمت خوراک تعیین می‌شود که این فرمول تابعی از قیمت نفت کوره ۱۸۰ خلیج فارس و قیمت ارز نیمایی است. به دلیل اینکه کالا‌ها نوسان پیدا می‌کند، قیمت خوراک نیز نوسان دارد.

خلیلی افزود: موانع و مشکلاتی در صادرات این صنعت وجود دارد که به دلیل بحث‌های تحریم از راه‌هایی که تخصصی و بازرگانی است این مشکلات را حل کرده‌ایم. خوشبختانه در صادرات مشکل کلی وجود ندارد و تنها در بحث انتقال ارز و هزینه‌های حمل و نقل صادراتی مقداری مشکلات وجود دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار