خود درمانی در کشور ما به یک فرهنگ تبدیل شده و کمتر کسی برای بیماری‌های ساده به پزشک مراجعه می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علیرضا میراحمدی زاده عضو هیات علمی گروه اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت شیراز اظهار کرد: خود درمانی در کشور ما به یک فرهنگ تبدیل شده و کمتر کسی برای بیماری‌های ساده به پزشک مراجعه می‌کند.

او ادامه داد: در واقع افراد برای درمان یا سراغ جعبه دارو‌ها می‌روند یا با مراجعه به داروخانه اقدام به خرید دارویی می‌کنند که خودشان برای خودشان تجویز کرده‌اند.

عضو هیات علمی گروه اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت شیراز افزود: بر اساس آمار اعلام شده ایران سه برابر دیگر کشور‌های دنیا مصرف خودسرانه دارو دارد و مسکن ها، قطره‌های چشمی و آنتی بیوتیک‌ها به ترتیب بیشترین میزان مصرف خودسرانه را به خود اختصاص می‌دهند.

بی‌خبری از تداخلات دارویی

علیرضا میراحمدی زاده بیان کرد: مصرف همزمان دارو‌ها برخی اوقات باعث اثر مخالف همدیگر می‌شود و گاهی اثر هم افزایی دارند، به عنوان مثال در فردی که به بیماری فشارخون بالا و بیماری ریوی مبتلا است، مصرف داروی کاهش دهنده فشارخون، بیماری ریوی را تشدید می‌کند.

او گفت: همچنین دارو‌های کورتونی که برای درمان بیماری مزمن انسدادی ریوی تجویز می‌شود، قند خون را افزایش می‌دهد و برای مبتلایان به دیابت مضر است.

عضو هیات علمی گروه اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت شیراز افزود: همچنین عملکرد دارو در بدن افراد مختلف متفاوت است و دارو برای هر فردی باید به طور اختصاصی تجویز شود؛ بنابراین هرگز داروی خود را با کسی شریک نشویم و از داروی افراد دیگر استفاده نکنیم، زیرا ممکن است عوارض مرگباری داشته باشد.

مصرف خودسرانه ویتامین‌ها بی خطر نیست

علیرضا میراحمدی زاده تصریح کرد: بسیاری فکر می‌کنند مصرف بی رویه ویتامین‌ها مشکلی ندارد، به همین دلیل با مراجعه به داروخانه درخواست انواع ویتامین و مکمل می‌کنند، در حالی که مصرف بیش از حد ویتامین‌های محلول در چربی به طور قطع برای سلامت آن‌ها ضرر دارد و تنها مقدار اضافه ویتامین‌های محلول در آب دفع می‌شود. به عنوان مثال، اگر ویتامین C بیش از اندازه مصرف شود، مشکل زا نیست. مقدار مورد نیاز بدن جذب شده و اضافه آن نیز دفع می‌شود، اما مصرف بی رویه و خودسرانه ویتامین‌هایی مثل A، D، E و K که محلول در چربی هستند، می‌تواند عوارضی برای بدن ایجاد کند. همچنین مصرف بی رویه مکمل کلسیم بدون تجویز پزشک ممکن است به بروز سنگ کلیه منجر شود.

انتهای پیام/چ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.