معرفی کتاب؛

آثار نویسندگان زن برتر جهان را تنها در یک کتاب بخوانید

کتاب «از بانوان نویسنده چه خبر؟» ترجمه لیدا طرزی از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.

کتابی که از زنان نویسنده می گوید

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، شاید برای شما هم این سوال مطرح شده باشد که از بانوان نویسنده چه خبر؟

در اینجا کتابی را معرفی می‌کنیم که به این سوال پاسخ می‌دهد. مجموعه داستان «از بانوان نویسنده چه خبر؟» چهارمین تجربه لیدا طرزی در انتخاب و گردآوری گزیده داستان‌های کوتاه از نویسندگان زن جهان است که در انتشارات کتاب نیستان منتشر شد.

طرزی که مترجم بسیاری از آثار مجموعه یکصد جلدی برگزیدگان جایزه اُ. هنری است، در کتاب پیش رو گزیده‌ای از انتخاب‌های خود را از داستان‌های زنان نویسنده نامدار جهان گردآوری و ترجمه کرده است.

او در مقدمه‌ای که بر این کتاب نوشته است، ملاکش برای انتخاب داستان‌های این مجموعه را دوران زندگی و شرایط سیاسی و اجتماعی و فرهنگی حاکم بر سرزمین نویسندگان قرار داده است. بر همین اساس سال‌های پایانی قرن نوزدهم و سال‌های ابتدایی قرن بیستم را به عنوان زمان انتخاب آثار داستانی این مجموعه انتخاب کرده و از این رهگذر تلاش کرده، تحولات و باور‌های شگرف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی در جوامع غربی و پوست اندازی لایه‌های زیستی مردم این بخش را در آستانه قرن بیستم از قاب و دریچه داستان به مخاطبان خود معرفی کند. به همین دلیل می‌توان این مجموعه داستان را نمادی نوشتاری از ساختار نو شده فکری اروپا در ابتدای قرن بیستم دانست؛ ساختاری که در ادامه منجر به خلق بحران‌های اجتماعی و سیاسی و حتی فکری و فلسفی زیادی در جهان شد.

از سوی دیگر طرزی در این کتاب سعی کرده است، راوی داستان‌های خود را تنها زنان انتخاب کند. زنانی که حضور و فعل و انفعال آن‌ها در این بازه زمانی نمادی از دوران رهایی زنان در اروپاست. رهایی از ساختار‌های نوشته شده و شکل‌گرفته برای زنان که بسیاری آن را بر نتابیده و علیه آن دست به اعتراض بلند کرده‌اند؛ خواه در کف خیابان‌ها و خواه در میان صفحات کاغذی داستان‌هایشان.

این مجموعه تنها چند نمونه از داستان‌های کوتاه نویسندگان زن این دوره خاص را گرد آورده و سعی کرده است، گوشه‌ای از دغدغه‌های آن‌ها را در قالب درام داستانی به تصویر بکشد. زنانی که به گفته طرزی برخی از آن‌ها همانند کاترین آن پورتر میان سنت و تجدد دست و پا می‌زدند و یا مانند دوروتی پارکر درگیر فعالیت‌های مدنی و سیاسی بودند؛ و یا مانند کاترین منسفیلد به زبانی تازه در عصر خود دغدغه انسانی را بیان می‌کردند. البته برخی دیگر از این داستان‌نویسان نیز مانند شرلی جکسون، در داستان لاتاری خود یک بار دیگر ما را در برابر این پرسش هولناک قرار می‌دهد که آیا به راستی ما انسان‌های متمدّنی هستیم؟

از آثار دیگر لیدا طرزی می‌توان به کتاب‌های پریزاد شهر فراموشان، هرگز یک فرشته را مبوس، چرا نمی آیی با من زندگی کنی وقتش است، تا آن روز، از جناب غول چه خبر، عمیق و چمدان پرنده و طاووس‌ها اشاره کرد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: ادبیات ، معرفی کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار