محمودی در گفت‌وگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان:

۹۲هزار نفر از اتباع خارجی تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند/ تحصیل ۱۳۰ هزار تبعه خارجی غیرمجاز در مدارس

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور توضیحاتی درباره وضعیت اتباع خارجی و تمهیدات در نظر گرفته شده برای آنها ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  نوشین نثاری؛ با توجه به اهمیت امور و مشکلات اتباع خارجی در ایران، پیگیر وضعیت معیشت، بیمه سلامت، تحصیل و کارت آمایش این افراد از محمودی، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی در وزارت کشور شدیم شدیم.

محمودی فعالیت خود را از سال۶۰ آغاز کرده است و در وزارت خارجه، قوه قضائیه و همچنین فرماندهی انتظامی تهران مشغول به خدمت بوده و در حال حاضر ۱۰ماه است که به عنوان مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی در وزارت کشور مشغول به فعالیت است.

مشروح گفت‌و‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گوی باشگاه خبرنگاران جوان با محمودی مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی را در ادامه می‌خوانید:

۹۲ هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند/ شرایط نامناسب افغانستان دلیلی برای عدم بازگشت داوطلبانه اتباع است/ فراهم شدن شرایط تحصیل ۴۷۳ هزار نفر از اتباع در داخل کشور

تحصیل ۱۳۰ هزار تبعه خارجی غیرمجاز در مدارس

باشگاه خبرنگاران جوان: برای تحصیل همه اتباع میان ارگان‌های مختلف چه هماهنگی‌هایی صورت گرفته است؟ و نظارت به چه نحوه است؟

محمودی: وزارت کشور در حوزه اتباع خارجی به عنوان دستگاه متولی، تصمیم‌گیر و مرجع شناخته می‌شود. با همکاری و توافق وزارت آموزش و پرورش، نهضت سوادآموزی و وزارت علوم و همچنین همکاری سازمان‌های بین‌المللی  برای ادامه تحصیل اتباع خارجی که در کشور ما به صورت مجاز زندگی می‌کنند، اقداماتی انجام می‌شود.

امسال حدود ۴۷۳ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در مدارس ثبت نام کردند که از این تعداد بیش از ۱۳۰ هزار نفر اتباع غیرمجاز هستند، البته این درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است. در سال گذشته این رقم ۱۲۴ هزار نفر بود، اما امسال این رقم با همکاری وزارت آموزش و پرورش به ۱۳۰ هزار نفر افزایش یافته است، همچنین دانش آموزان اتباع خارجی همراه دانش‌آموزان ایرانی در یک مدرسه تحصیل می‌کنند و فقط تعدادی مدرسه در مهمانشهر‌ها وجود دارد که مختص اتباع خارجی است.

۹۲ هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند/ شرایط نامناسب افغانستان دلیلی برای عدم بازگشت داوطلبانه اتباع است/ فراهم شدن شرایط تحصیل ۴۷۳ هزار نفر از اتباع در داخل کشور

رفع محدودیت سنی برای دریافت شناسنامه اتباع خارجی

باشگاه خبرنگاران جوان: آخرین وضعیت اجرای «قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» به کجا رسید؟

محمودیاین ماده واحدها در گذشته هم مطرح بود و اخیرا هم به تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان رسید؛ به صورت کلی « قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی» ابلاغ شده، اما مستلزم این است که آیین نامه اجرایی برای آن نوشته شود، دستگاه‌های مربوط در حال تهیه پیش نویس آیین نامه هستند که به زودی تأیید و تصویب می‌شود اما کلیت این آیین نامه به این شکل است فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی می‌توانند تابعیت ایرانی را کسب کنند و شناسنامه دریافت کنند.

در گذشته فقط افراد بالای ۱۸ سال می‌توانستند برای صدور شناسنامه اقدام کنند، اما اکنون این محدودیت برداشته شده است و در آینده این آیین نامه برای اجرا ابلاغ می‌شود.

صدور کارت آمایش برای افراد دارای هویت

باشگاه خبرنگاران جوان:  اتباع خارجی که فاقد کارت آمایش هستند، نمی‌توانند از سیستم بانکی استفاده کنند در حالی که این گردش مالی برای کشور دارای منافع است. آیا خلأ قانونی در این زمینه وجود دارد؟

محمودی: بر اساس قانون و مقررات هر کشوری، اتباع باید از قانون آن کشور تبعیت کنند و لازم است در چارچوب مشخصی آن افراد ساماندهی شوند. کارت آمایش یا مجوز اقامت  برای اتباعی که دارای هویت هستند، صادر می‌شود و اتباع خارجی با داشتن آن کارت می‌توانند از تسهیلات بهره‌مند شوند، هم‌چنین اتباعی که فاقد این کارت هستند از اتباع غیرمجاز محسوب شده و حکمشان جداست.

ما سیاستگذار هستیم و دستگاه‌های مجری باید مکلف به اجرای این دستورات باشند. طبق جلساتی که با نمایندگان حقوقی بانک مرکزی برگزار کردیم، مقرر شد تا بانک‌ها تسهیلاتی در اختیار اتباع خارجی مجاز قرار دهند و در این زمینه منع قانونی وجود ندارد اگر هم تاکنون بانکی در این‌باره اقدام نکرده کوتاهی کرده است. امسال طرح چهاردهم آمایش را انجام دادیم و به پایان رسید.

۹۲ هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند/ شرایط نامناسب افغانستان دلیلی برای عدم بازگشت داوطلبانه اتباع است/ فراهم شدن شرایط تحصیل ۴۷۳ هزار نفر از اتباع در داخل کشور

سازمان‌های متولی امور بهداشت و سلامت غربالگری اتباع خارجی را انجام می‌دهند

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به آنکه دسترسی به اطلاعات اتباع غیرمجاز امکان‌پذیر نیست، آیا حضور اتباع غیرمجاز می‌تواند سلامت و بهداشت جامعه را تهدید کند؟ در این زمینه  تعامل نهادهای سلامت محور و بیمه ای با اداره اتباع به چه صورت است؟

محمودی: وقتی اتباع خارجی وارد کشور می‌شوند، یکی از وظایف سازمان‌های متولی امور بهداشت و سلامت این است که این افراد را  از نظر صحت سلامت مورد تأیید قرار دهند، هم‌چنین در این حوزه وزارت بهداشت ورود کرده است و ما نیز در آمایش ۱۴ طرحی با عنوان غربالگری سلامت اتباع داشتیم که افراد را برای درمان شناسایی می‌کردیم و هم‌چنین پوشش بیمه سلامت یا حمایت از پیشگیری بیماری‌ها در دستور کار  قرار گرفت و این یک امر الزامی است.

باشگاه خبرنگاران جوان:  با توجه به تأکید وزارت کشور برای بازگشت داوطبانه اتباع به کشورشان، چه برنامه‌ای برای این امر در نظر گرفته شده است؟

ایران بیش از ۴۰ سال میزبان پناهندگان است

محمودی: سیاست دولت بر این است که بازگشت داوطلبانه در کشور را برای اتباع برنامه‌ریزی کند، تمام دستگاه‌ها هم باید با این هدف ارائه خدمات داشته باشند  ایران بیش از ۴۰ سال میزبان پناهندگان است و در فراز و نشیب‌هایی که وجود داشته است توانسته با همکاری سازمان‌های بین المللی نسبت به ارائه خدمات در حوزه‌های معیشتی، آموزشی، سلامت و غیره به اتباع خدمات ارائه کند،  البته نیاز است که سازمان‌های بین المللی نسبت به این موضوع توجه جدی داشته باشند و حمایت هایشان را بیشتر کنند. شرایط افغانستان از نظر اقتصادی و امنیتی مناسب نیست  و این دلیلی است برای آنکه از آمار بازگشت خوبی برخوردار نباشیم، اما به هرحال اگر کشور افغانستان و کشورهای حامی حقوق بشر کمک کنند، قطعا شاهد بازگشت اتباع افغانستان به کشورشان خواهیم بود.

۹۲ هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند/ شرایط نامناسب افغانستان دلیلی برای عدم بازگشت داوطلبانه اتباع است/ فراهم شدن شرایط تحصیل ۴۷۳ هزار نفر از اتباع در داخل کشور

۹۲هزار نفر از اتباع خارجی تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند

باشگاه خبرنگاران جوان: بیمه سلامت اتباع خارجی در کدام مرحله است؟ آیا همه اتباع شامل این بیمه می‌شوند؟

محمودی: بیمه سلامت طرحی است که برای حفظ سلامت جامعه و اتباع خارجی با توافق سه جانبه صورت گرفته و چندین سال است که انجام می‌شود. ما در حال حاضر حدود ۹۲هزار نفر از اتباع خارجی را تحت پوشش بیمه سلامت قرار دادیم البته بیشتر این افراد، اقشار آسیب پذیر هستند که تمام اعتبارات مربوط به آنها را خودمان پرداخت می‌کنیم. کسانی هم که جزو اقشار آسیب پذیر نیستند، می‌توانند به صورت داوطلبانه درخواست بیمه سلامت خودشان را ثبت کنند و از تسهیلات استفاده کنند.

 شرایط فاز اول ساماندهی تکدی گران خارجی بسیار بهتر شده است

باشگاه خبرنگاران جوان: برای ساماندهی وضعیت تکدی گران خارجی تا کنون چه اقداماتی در نظر گرفته شده است؟

محمودی: مقوله تکدی‌گری یک پدیده ناهنجار محسوب می‌شود. بر اساس دیده‌ها و شنیده‌ها تعدادی از اتباع کشورهای بیگانه بر سر چهارراه‌ها تکدی‌گری می‌کنند و طی هماهنگی با سازمان بهزیستی، شهرداری، وزارت کشور و نیروی انتظامی  آیین نامه اجرایی ابلاغ شد. در مرحله نخست این افراد شناسایی و ساماندهی می‌شوند، برخی از ت بعضی از تکدی‌گران کودکان هستند که کار می‌کنند و در حال ساماندهی این کودکان هستیم. در فاز اول اجرای این طرح شرایط نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: حرف آخر؟

محمودی:  ارتباط اصحاب رسانه و جامعه خبری با حوزه اتباع باید بیشتر شود، ما مطالب بسیار زیادی داریم که لازم است منعکس شوند و امیدوارم با داشتن چنین جوانان با انگیزه ای بتوانیم این حوزه را گسترش دهیم.


بیشتر بخوانید: مدیرکل امور اتباع و مهاجرین از باشگاه خبرنگاران جوان بازدید کرد


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار