مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قم مطرح کرد؛

جدا کردن طرح‌های حوزه کتاب از شعار و کار‌های نمادین

حجت‌الاسلام جباری گفت: اجرای طرح‌های کتاب‌خوانی و کتاب‌گردی و نمایشگاه کتاب خوب بوده، اما نباید شعاری و نمادین باشد، یک روز کتاب‌گردی نباید سبب رهاسازی و فراموشی مابقی سال شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، حجت‌الاسلام عطاءالله جباری مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قم به مناسبت بیست و هفتمین دوره هفته کتاب استان قم، با اشاره به اینکه آسیب در حوزه کتاب این بوده که کتاب‌خوانی برای مردم به‌صورت یک عادت در نیامده است گفت: مردم کشور ما کتاب‌خوان نیستند و اگر کتاب‌خوان باشند، بالاخره صنعت چاپ و نشر هم در چرخه تولید خود تداوم و کیفیت خواهد داشت.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قم با بیان اینکه تولید کتاب مستلزم نیاز و خواست مخاطب است، تأکید کرد: اگر ما برای کتاب به‌عنوان یک کالا، تبلیغات خوبی داشته باشیم و از سنین پایین شروع کنیم، اتفاقات خوبی را شاهد هستیم و خانواده‌ها باید این عادت را به‌عنوان یکی از لوازم زندگی در بخشی از هزینه‌هایشان قرار دهند.

او اضافه کرد: خرید کتاب هرچند اندک نیز اتفاق خوبی بوده و همین عدد کوچک حتی با ماهی هزار تومان با توجه به جمعیت کشور عدد بسیار بزرگی در حوزه رونق کتاب می‌شود، البته اگر کسی توانایی خرید کتاب نداشته باشد با مراجعه به کتابخانه‌ها می‌تواند نیاز خود را مرتفع کند.

جباری با تأکید بر اینکه ما مسئولان باید به‌جای دیگران نخست از خودمان شروع کنیم، تصریح کرد: ائمه هدی (علیهم‌السلام) هم می‌فرمایند مردم را به غیر از زبان دعوت کنید، و ما اگر خواهان اجرای طرحی در کشور بوده باید مبتنی بر مطالعه باشد و کار بدون مطالعه قطعاً خروجی و نتیجه مطلوب ندارد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قم خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌های کتاب‌خوانی و کتاب‌گردی و نمایشگاه کتاب خوب بوده، اما نباید شعاری و نمادین باشد، یک روز کتاب‌گردی نباید سبب رهاسازی و فراموشی مابقی سال شود و اگر به این نتیجه رسیدیم که اوضاع کتاب نابسامان بوده باید یک کار ویژه انجام و همه مشارکت کنند و نمی‌توان گفت که یک دستگاه متولی فرهنگ بوده و به بقیه ارتباطی ندارد.

او عنوان کرد: باید فارغ از اوضاع اقتصادی و شرایط دیگر جلوی کمرنگ شدن حوزه کتاب و فرهنگ را بگیریم؛ چراکه آسیب‌های اجتماعی بالا و پرخاشگری بیشتر می‌شود و باید توجه کنیم که هزینه فرهنگی، سرمایه‌گذاری است.

انتهای پیام/الف

طرح‌های حوزه کتاب باید از شعار و کار‌های نمادین دور شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.