مدیرکل هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کشاورزان دیم کار در کشت گندم تعجیل کنند/وقوع بارش های رگباری در مناطق غربی کشور

حقیقت گفت:با توجه به بارش باران در مناطق غربی کشور به کشاورزان دیم کار توصیه می شود که در فرصت باقی مانده اقدام به کشت گندم کنند.

مسعود حقیقت مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در گفت‌‌وگو با  صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه تا پایان هفته جوی پایدار در اغلب مناطق کشور استمرار دارد، اظهار کرد: با توجه به پایداری و سکون نسبی هوا برای استان تهران و شهرهای پرجمعیت، غلظت آلاینده های جوی و دمای هوا افزایش خواهد یافت.

وی از ورود سامانه جدید بارشی از روز چهارشنبه به کشور خبر داد و گفت: براساس نقشه های هواشناسی، از بعدازظهر چهارشنبه سامانه بارشی از مرزهای غرب، جنوب غرب و شمال غرب وارد کشور می شود و زمینه را برای بارش برف و باران در کشور فراهم می آورد، ضمن آنکه همین سامانه روز پنج شنبه در مناطق کوهستانی منجر به رگبار و رعد و برق می شود.

حقیقت در توصیه ای به کشاورزان بیان کرد: با توجه به بارش باران در مناطق غرب، جنوب غرب و شمال غرب به کشاورزان دیم کار مناطق گرمسیری توصیه می شود که در فرصت باقی مانده اقدام به کشت گندم کنند تا بتوانند از  ادامه بارش ها بهره مند شوند.

مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: با توجه به احتمال وقوع بارش های رگباری در مناطق غربی به گلخانه داران توصیه می شود که کشیک های شبانه را در واحدهای خود برقرار کنند تا مشکل خاصی برای محصولاتشان پیش نیاید.


بیشتر بخوانید: شرایط مساعد کشت گندم دیم و کلزا تا پایان هفته/کشاورزان هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند


به گفته وی، با وجود بارش های رگباری و احتمال رعد و برق و برخورد صاعقه به دامداران و عشایر توصیه می شود که از رفتن به ارتفاعات اجتناب کنند تا مشکلی برای دام هایشان پیش نیاید.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه امکان کشت کلزا تنها در مناطق جنوبی وجود دارد، بیان کرد: این در حالی است که کشاورزان گندمکار مناطق گرمسیری تا اواخر ماه برای کشت گندم فرصت دارند.

حقیقت میزان بارش در فصل پاییز را نرمال ارزیابی کرد و گفت: براین اساس کشاورزان در آغاز سال زراعی جدید مشکلی در آبیاری سطحی ندارند و برای مابقی سال نمی‌توان پیش بینی دقیقی داشت.

وی در پایان تصریح کرد: اگرچه میزان بارش در پاییز امسال نرمال و فراتر از نرمال است، اما با مدت مشابه سال قبل به هیچ عنوان قابل قیاس نیست، به همین خاطر از کشاورزان تقاضا داریم که همچنان در مصرف منابع آبی صرفه جویی کنند.

انتهای پیام/

کشاورزان هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار