دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ضرورت واردات ۴۵۰ هزار تن برنج خارجی تا پایان سال!

کشاورز گفت: با توجه به ازدیاد تقاضا در ایام پایانی سال باید ۴۵۰ هزار تن برنج خارجی به منظور جلوگیری از افزایش قیمت وارد شود.

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه قیمت برنج هندی و پاکستانی در بازار به شدت افزایش یافته است، اظهار کرد: با توجه به ممنوعیت واردات و تخصیص نیافتن ارز طی پنج ماه اخیر، قیمت برنج خارجی به سبب کمبود در بازار به طور وحشتناکی افزایش یافته است.

وی در واکنش به اظهار نظر برخی فروشندگان پیرامون عرضه کافی برنج خارجی در بازار، گفت: اگر برنج خارجی به میزان کافی در انبار‌ها وجود دارد، جای این سوال مطرح است که چرا فروشندگان با نرخ مصوب اقدام به عرضه این محصول در بازار نمی‌کنند.

کشاورز با اشاره به اینکه ۲۰۰ هزار تن برنج در بنادر دپو شده است، بیان کرد: بنابر موافقت قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی و دستور تخصیص ارز برای این میزان، تاکنون ۱۰۰ هزار تن از این میزان وارد بازار شده و ظرف ۲ تا ۳ هفته آینده، ۱۰۰ هزار تن مابقی وارد بازار می‌شود و حال باید منتظر ماند و دید که چه اتفاقی در تنظیم بازار رخ می‌دهد.


بیشتر بخوانید: ممنوعیت واردات، بر گرانی برنج خارجی دامن زد/ترخیص ۲۰۰ هزار تن برنج مانده در بنادر


دبیر انجمن واردکنندگان برنج قیمت مصوب هر کیلو برنج هندی در مبادی وارداتی را ۷ هزار تومان و مصرف کننده ۸ هزار تومان اعلام کرد و گفت: بنابر مصوبه ستاد تنظیم بازار، نرخ مصوب هر کیلو برنج پاکستانی در مبادی ۷ هزار و ۷۳۰ تومان و مصرف کننده ۸ هزار و ۹۰۰ تومان است که متاسفانه به سبب کمبود ذخایر در انبار‌ها در پی ممنوعیت واردات طی پنج ماه اخیر، هر کیلو برنج پاکستانی با نرخ ۱۲ هزار تومان در بازار خرده فروشی به فروش می‌رسد.

کمبود برنج خارجی بر افزایش قیمت در بازار دامن زد

وی ادامه داد: با توجه به افزایش تقاضا برای خرید برنج در ایام پایانی سال و ابتدای سال آینده انتظار می‌رود که در هفته‌های آینده با پایان دوره ممنوعیت، واردات آغاز شود تا کمبود عرضه مجدد بر التهاب قیمت برنج در بازار دامن نزند.

کشاورز با تاکید بر این مسئله که بعد از دوره ممنوعیت باید ۴۵۰ هزار تن برنج وارد کشور شود، بیان کرد: بنابر آمار از ابتدای سال تاکنون یک میلیون تن برنج وارد کشور شده است که با توجه به ازدیاد تقاضا در ایام پایانی سال و  به منظور جلوگیری از نوسان قیمت، باید ۴۵۰ هزار تن دیگر وارد شود.

به گفته این مقام مسئول، اگرچه برخی دست اندرکاران بخش کشاورزی اذعان می‌کنند که حداکثر نیازمان به واردات برنج ۷۰۰ هزار تن است، اما به سبب آنکه ۶ دهک از اقشار جامعه برنج خارجی مصرف می‌کنند این میزان واردات جوابگوی نیاز داخل نیست، در غیر این صورت با وجود واردات یک میلیون تن برنج از ابتدای سال نباید قیمت برنج خارجی در بازار نوسان چشمگیری داشت.

وی در پایان درباره آینده بازار برنج خارجی تصریح کرد: با توجه به نرخ‌های جهانی، امیدواریم که قیمت مصوب برنج خارجی تا پایان سال نوسانی نداشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد صالح زراعتکار
۱۴:۲۷ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
با عرض سلام و تبریک سال نو
خواهشمندم در خصوص کمبود برنج و افزایش قیمت آن در شهر شیراز پیگیری نمایید،در وضعیت کنونی با توجه به شیوع بیماری کرونا و مشکلات اقتصادی مردم،حداقل شما گوشه ای از مشکلات مردم را با لطف و محبت خود پیگیری نمایید تا این مشکل تا حدودی حل گردد.
با آرزوی سلامتی
آخرین اخبار