خادمی گفت: با بهره برداری از راه آهن میانه- بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر و اتصال استان آذربایجان شرقی از مسیر میانبر جدید به شبکه ریلی، نخستین مسیر کاملا ۲ خطه ریلی کشور به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش   خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با بهره برداری از راه آهن میانه- بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر و اتصال استان آذربایجان شرقی از مسیر میانبر جدید به شبکه ریلی، نخستین مسیر کاملا ۲ خطه ریلی کشور به بهره برداری می‌رسد.

 وی با بیان اینکه این مسیر ریلی در سفر روز دوشنبه (فردا) رئیس جمهور به استان آذربایجان شرقی افتتاح می‌شود، افزود: این مسیر ریلی طول مسیر اتصال تبریز به تهران را ۱۱۴ کیلومتر کوتاه و با رساندن سرعت سیر از ۶۰ به ۱۲۰ کیلومتر زمان سفر را ۴ تا ۵ ساعت کوتاه می‌کند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور اضافه کرد: پیش از این چهار مرکز استان یعنی همدان، کرمانشاه، ارومیه و رشت در سال‌های ۹۶ و ۹۷ به شبکه ریلی پیوسته بود و این مسیر جدید می‌تواند تبریز را از مسیر ریلی جدید و کوتاه به شبکه سراسری کشور متصل کند.

وی همچنین در خصوص وضعیت راه آهن بستان آباد تا تبریز نیز گفت: این مسیر به طول ۴۴ کیلومتر نیز دارای پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی است و امیدواریم تا پایان سال آینده یا حداکثر در بهار سال ۱۴۰۰ این مسیر نیز تکمیل شود و به طور کامل در خدمت مسافران استان‌های غربی کشور قرار گیرد.


به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور، همه مراحل ساخت راه آهن میانه تا بستان آباد از طراحی و مطالعات تا نظارت و اجرا به دست کارشناسان و متخصصان کشورمان انجام شده است و با این اقدام، کشور در آستانه صدور خدمات فنی و مهندسی در زمینه طراحی و ساخت خطوط ریلی دو خطه قرار گرفته است.


خادمی با اشاره به اهمیت تکمیل این خط ریلی در توسعه حمل و نقل بین المللی افزود: از پنج شاهراه مهم اتصال شرق آسیا به اروپا، سه شاهراه مهم از ایران عبور می‌کند و راه آهن میانه- تبریز یکی از بخش‌های مهم این کریدورهاست که از مرز‌های شمال شرق و جنوب شرق کشور تا غرب آسیا و اروپا امتداد پیدا می‌کند.


معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این مسیر ریلی از شریان‌های اصلی شبکه راه آهن سراسری در منطقه شمال‌غرب و کریدور ترانزیت ریلی شرقی- غربی کشور است و با تکمیل این مسیر ریلی و اتصال به کشور ترکیه و اروپا در واقع مسیر ریلی جاده ابریشم تکمیل خواهد شد.


بیشتر بخوانید:اراضی وزارت آموزش و پرورش در اختیار وزارت راه قرار می‌گیرد/ ساخت ۱۷۰ هزار واحد مسکونی ظرف مدت سه سال به اتمام می‌رسد 


راه آهن میانه‌- بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر بخش مهمی از راه آهن میانه- تبریز است که از ایستگاه موجود در راه آهن میانه شروع شده و با گذر از مسیری کوهستانی از شهر‌های ترکمانچای و تیکمه داش عبور می‌کند و به بستان آباد در ۴۴ کیلومتری تبریز می‌رسد.

همچنین از ۴۴ کیلومتر حد فاصل بستان آباد تا تبریز، ۲۱ کیلومتر به مرحله ساب گرید (زیرساخت) رسیده و در ۱۲ کیلومتر دیگر عملیات بالاست ریزی انجام و ریل گذاری نیز آغاز شده است.


از میانه تا تبریز ۹ ایستگاه دیده شده است که شش ایستگاه آن قابلیت مسافرگیری ندارد بلکه برای اقدامات فنی و تعمیراتی کاربرد دارد و ایستگاه‌های تیکمه داش، بستان آباد و ترکمن چای برای جابه جایی مسافر در نظر گرفته شده است که با امتداد خط به ایستگاه خاروان در شرق تبریز و امتداد آن شاهد اتصال این خط آهن به ایستگاه‌های ائل گلی و پایانه تبریز خواهیم بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار