ملانوری مطرح کرد؛

اختیارات ارائه مجوز تجمعات را به شورای تامین استان‌ها داده‌ایم/ برگزاری ۳۱۰ تجمع اعتراضی در یک سال گذشته

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گفت: اختیار ارائه مجوز برای تجمعات با کمیسیون ما است که این اختیارات را به شورای تامین استان‌ها داده‌ایم.

ملانوریبه گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حمید ملانوری دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در نشست خبری امروز (چهارشنبه ۶ آذر) از بیانات مقام معظم رهبری در حمایت از طرح مدیریت مصرف سوخت قدردانی کرد و آن را کمک کننده به برقراری امنیت در کشور دانست و گفت: باید از مردم هم بابت حضور خودجوش در راهپیمایی‌های حمایت از اقتدار و امینت کشور و اعلام انزجار از آشوبگران که مانع آرامش شده بودند، تشکر کنیم.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گفت: در دوازدهمین جلسه کمیسیون که امروز برگزار شد اولین دستور جلسه، استقرار نمایندگان جدید احزاب ملی و استانی در کمیسیون بود که حشمتیان دبیرکل حزب مستقلین و اعتدال به عنوان نماینده احزاب ملی و محمدعلی تبرایی دبیرکل دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان استان گلستان به عنوان نماینده احزاب استانی در دوره جدید در کمیسیون حاضر شدند که البته تبرایی در دوره قبل نیز نماینده احزاب استانی بود.

او افزود: در این جلسه از زحمات و خدمات حسین کمالی دبیر کل حزب اسلامی کار که در دوره قبل نماینده احزاب ملی در کمیسیون بود قدردانی شد.

ملانوری با اشاره به انتقاد‌ها از وزارت کشور مبنی بر اینکه مکان مشخصی برای اعتراض‌های مردمی وجود ندارد؛ اظهار داشت: طبق قانون، مسئول و مرجع قانونی بررسی و ارائه مجوز هرگونه تجمعی کمیسیون ماده ۱۰ قانون فعالیت احزاب و تشکل‌هاست که در یک سال گذشته ۳۱۰ تجمع برگزار شده است و حتی برخی مسئولان هم در آنها شرکت کرده‌اند و هیچ مشکلی پیش نیامده است.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ ادامه داد: طبق آئین‌نامه، نیروی انتظامی مسئول تامین و کنترل امنیت است و تعیین مکان در حوزه اختیارات شورای تامین استان قرار دارد؛ البته اگر مکان دیگری به غیر از محل‌های تعیین شده توسط شورای تامین درخواست شود باید بررسی شود و از نظر قانونی مشکلی برای تجمع در محل‌های دیگر وجود ندارد.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب اظهار کرد: ما برای تسریع در صدور مجوز‌ها، به استانداری‌های سراسر کشور تفویض اختیار کردیم و بنا شد آن‌ها موضوع را بررسی کنند و بعد از تصویب شورای تامین استان‌ها نظر خودشان را به کمیسیون دهند و بلافاصله مجوز تجمع صادر می‌شود.

ملانوری با بیان اینکه هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای صدور مجوز وجود ندارد، گفت: این اصل عمومیت دارد، اما قانون نحوه فعالیت احزاب تقاضا را منحصر به دبیران کل احزاب و گروه‌های سیاسی منحصر کرده است و موضوع شمولیت مجوز به سایر گروه‌ها و اشخاص حقیقی در کمیسوین مطرح و بنا شد تصمیم‌گیری نهایی در جلسه بعد با بررسی مجدد و هماهنگی با مجلس و تمامی دستگاه‌های قانونگذار نظارتی انجام شود.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور با بیان اینکه صلاحیت دو نفر از مدیران کل احزاب ملی و استانی مورد بررسی قرار گرفت، گفت: پیش‌تر محکومیتی برای این دبیر کل در کمیسیون به تصویب رسیده بود و ما با استناد به ماده ۱۹ قانون که مجازات‌ها را مشخص می‌کنند تذکر شفاهی و کتبی به آن‌ها دادیم، اما آنها به فعالیت‌های غیرقانونی خودشان ادامه دادند. اکنون ما برای اینکه موضوع را رسانه‌ای کنیم باید نمایندگان احزاب را برای توضیحات به کمیسیون دعوت کنیم که این امر در جلسه بعد انجام خواهد شد و اگر احزاب به فعالیت‌های غیرقانونی خود ادامه دهند با تصویب کمیسیون اسامی آنها اعلام خواهد شد.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور گفت: موضوع بعد جلسه امروز این کمیسیون را بررسی گزارش مجمع عمومی برگزاری انتخابات اصلاح اساسنامه و مرامنامه حزب کا رگزران سازندگی ایران بود که مرامنامه و اساسنامه آن مورد بررسی قرار گرفت و با اصلاحاتی تصویب شد، اما موضوع شورای مرکزی این حزب به علت اینکه در چند مرحله برگزار می‌شود به مرحله بعد موکول شد.

او در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چرا تجمعات مردمی مثل روز دوشنبه تهران نیاز به مجوز ندارد، اما مجوز تجمعات سایر افراد نیاز به تجمع دارد، گفت: تجمع تهران مصوبه شورای هماهنگی تبلیغات بود که در تلویزیون رسانه‌ای شد و از مردم دعوت کردند.

او افزود: ما دو گونه راهپیمایی داریم؛ یک راهپیمایی‌هایی است که شورای تبلیغات یا مقام معظم رهبری مردم را مورد خطاب قرار می‌دهند که حتی آن هم در شورای هماهنگی تبلیغات برای شکل اجرایی مورد بررسی قرار می‌گیرد، از جمله این راهپیمایی‌ها می‌توان به روز قدس، ۲۲ بهمن، ۱۳ آبان و ... اشاره کرد.

ملانوری در پایان گفت: بسیاری از تجمعاتی که در سراسر کشور انجام شد به صورت خودجوش بود که زنجان اولینِ آن بود و در راستای حمایت از فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه خطوط مردم از اغتشاشگران جدا شود در جای جای کشور شکل گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار