دلایل احتمالی مسمومیت دانشجویان علوم پزشکی/ درمان سرپایی بیش از ۱۰۰ دانشجو

در پی گزارش‌ مشکوک در مورد علائم مسمومیت غذایی و آنفلوانزا در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران، ۹۰ دانشجو سرپایی درمان شدند.

مسمومیت دانشجویان علوم پزشکی تهرانبه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،در پی گزارش اعلام شده از سوی مدیر مرکز بهداشت و درمان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص مراجعه تعدادی از دانشجویان با علائم گوارشی و آنفلوانزا، محمدحسین پورغریب معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه ظهر و شب گذشته در خوابگاه کوی حاضر شد و از نزدیک به بررسی و مشاهده گزارش دریافت شده پرداخت.

پس از دریافت گزارش مراجعه تعدادی از دانشجویان با علائم گوارشی و آنفلوانزا، در ۲۴ ساعت گذشته نیز نمایندگان معاونت‌های بهداشتی و غذا و دارو به همراه پیمانکار تغذیه با حضور در کوی دانشگاه به بررسی دلایل احتمالی مشکل فوق پرداختند.

کارشناسان بهداشتی نمونه‌های لازم را برای آزمایش‌های مربوطه تهیه کردند تا بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تر انجام شود. همچنین با پیگیری‌های صورت گرفته ۳۰۰ عدد ماسک برای جلوگیری از شیوع بیماری از بیمارستان شریعتی تهیه و توسط اعضای شورای صنفی در خوابگاه توزیع شد.

از صبح دیروز نیز با تاکید معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران کارکنان معاونت دانشجویی با همکاری داروخانه ۱۳ آبان و بیمارستان شریعتی ضمن اعزام کادر درمانی متخصص و تامین اقلام دارویی مورد نیاز، بصورت شبانه روزی تمام تلاش خود را بمنظور برطرف شدن مشکل پیش آمده انجام دادند.

 پورغریب پس از حضور در خوابگاه و عیادت از دانشجویان بیمار و ضمن دلجویی، در مذاکره با آنان گفت: تاکنون علت دقیق مشکل پیش آمده مشخص نشده است.

او همچنین اعلام کرد تمام همکاران دانشگاه پیگیری‌های لازم تا حل مشکل موجود و اعلام عمومی پس از روشن شدن دلیل این امر را انجام خواهند.


بیشتر بخوانید: ۱۲۵ دانشجوی خوابگاهی علوم پزشکی تهران بیمار شدند


با توجه به همزمان بودن علائم گوارشی با علائم آنفلوانزا و بروز نشانه‌های این بیماری در بین دانشجویان و به دنبال مشاوره صورت گرفته با افخمی، متخصص عفونی، او اعلام کرد: با توجه به نشانه‌های موجود و با توجه به شیوع بیماری‌های فصل سرد، چون آنفلوانزا و بیماری‌های مشابه با نشانه‌های آنفلوانزا و نیز براساس اپیدمیولوژی و نزدیکتر شدن دانشجویان به هم در محیط‌های خوابگاهی و با توجه به حضور دانشجویان در بخش‌های بیمارستانی، با در نظر گرفتن طولانی‌تر بودن حالت تهوع که بیش از ۴ یا ۵ ساعت اعلام شده است، به نظر می‌رسد این دانشجویان مبتلا به آنفلوانزا شده باشند. ضمن اینکه تا اعلام نتایج آزمایشگاهی مسمومیت غذایی را نمی‌توان رد کرد.

مدیریت امور خوابگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در اطلاعیه منتشره در کانال اطلاع رسانی خود ضمن تایید موارد فوق توصیه‌هایی نیز به دانشجویان داشت، از جمله: مصرف مایعات بیشتر، استراحت، ایجاد جریان هوا در اتاق، تماس کمتر دانشجویان بیمار با سایر دانشجویان و استفاده از ماسک.

بر اساس گزارش نهایی مرکز بهداشت و درمان دانشجویان تعداد بیماران طی ۲۴ ساعت گذشته بدین شرح است: تعداد ۱۲۵ نفر مراجعه به درمانگاه کوی علوم پزشکی داشتند که ۴ تن از آنان به بیمارستان اعزام شدند و ۳ نفر از ایشان پس از درمان ترخیص شدند و ۱ نفر بواسطه مشکلات زمینه‌ای همچنان تحت درمان است.

ایزد محمدخواجه دبیرکل شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران پیرامون اتفاقات اخیر در مجتمع کوی علوم پزشکی تهران گفت: در مورد منشأ بیماری در حال حاضر نمی‌توان اظهارنظر قطعی کرد، ولی الگوی بیماری بیشتر شبیه یک بیماری ویروسی مانند آنفلوانزا است و از نحوه کنترل بیماری و پیگیری معاونت دانشجویی رضایت داریم.

او افزود: بیش از ۱۰۰ نفر به‌صورت سرپایی درمان شده‌اند. بیماری محدود به خوابگاه کوی نیست و به سایر خوابگاه‌ها با درخواست شورای صنفی آمبولانس برای درمان سریع‌تر دانشجویان ارسال شده است. درمانگاه خوابگاه کوی به‌صورت ۲۴ ساعته با پزشک، پرستار و اقلام دارویی تجهیز شده است.

دبیرکل شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد: مرکز درمانی دانشگاه تهران پذیرای همه دانشجویان به‌صورت رایگان خواهد بود. همچنین دانشجویانی که پیش از اطلاعیه کانال شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مراکز دیگر اقدام به درمان کرده‌اند فاکتور‌های مربوطه را برای پیگیری‌های بعدی حفظ کنند. در صورت نیاز برای گواهی استعلاجی دانشجویان پیگیری خواهیم کرد.

او اضافه کرد: دانشجویان مبتلا شده ساکن در خوابگاه‌های دیگر به سرپرست خوابگاه اطلاع دهند.

محمدخواجه با اشاره به تعامل مطلوب مسئولان دانشگاه با شورای صنفی، درباره رصد شورا در شرایط فعلی این چنین توضیح داد: در حال حاضر اولویت ما کنترل بیماری و رفع پیامد‌های آن برای دانشجویان است، اما همزمان پیگیر علت بروز بیماری هم هستیم. حتی اگر ویروسی بودن بیماری اثبات شود باید منبع ابتلا آن برای ما مشخص بشود و به همین جهت لازم است محل طبخ و توزیع غذا موردبررسی ازنظر آلودگی به ویروس هم قرار بگیرد.

دبیرکل شورای صنفی دانشجویان علوم پزشکی تهران از دانشجویان خواست تا مشخص شدن علت واقعه، جانب احتیاط را رعایت کرده و نسبت به رعایت بهداشت فردی حساسیت بیشتری داشته باشند. همچنین از دانشجویان ساکن سایر خوابگاه‌های خارج از مجتمع کوی خواسته‌شده است که در صورت کسالت و ناخوشی احوال به سرپرست خوابگاه خود مراجعه کنند تا در صورت نیاز هماهنگی لازم برای اعزام به درمانگاه کوی انجام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.