وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد؛

مدرسه داری مسئولان، زیر ذره بین قانون تعارض منافع/ پیش بینی بودجه ۷۳ هزار میلیاردی برای آپ

حاجی‌میرزایی گفت: پیش نیاز‌ اصلی معلمان، پرداخت پاداش به کیفیت‌های برتر است.

وزیر آموزش و پرورشبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: تصویب آیین نامه رتبه بندی فرهنگیان در هیئت وزیران را هفته گذشته تصویب کردیم که معلمان متناسب با رتبه‌ها از مزایای متعددی برخوردار می‌شوند، هدف این است که معلمان با عملکرد متفاوت از دریافتی متفاوتی استفاده کنند که یکی از پیش نیاز‌های اصلی، پرداخت پاداش به کیفیت‌های برتر است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر بخواهیم کیفیت رشد پیدا کند باید بین رفتار‌های کیفی و غیرکیفی تمایز قائل شویم بنابراین متناسب با صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان دریافتی متفاوتی دارند، منطق اصلی رتبه بندی ارائه خدمت با کیفیت بیشتر است.

او به انعقاد قرارداد با وزارت راه برای تهیه مسکن فرهنگیان به شرایط خانه دارشدن فرهنگیان اشاره کرد و گفت: تمام فرهنگیان بازنشسته، قراردادی، شاغل رسمی در ابتدای خدمت، امکان شرکت در این طرح را دارند البته منوط به اینکه آن‌ها خانه نداشته باشند.

شرایط دریافت مسکن فرهنگیان چیست؟

حاجی‌میرزایی درباره طرح ۱۷۰ مسکن فرهنگیان گفت: گام دیگری که برای بهبود معیشت معلمان برداشته شد مسکن دار شدن ۱۷۰ هزار فرهنگی طبق تفاهم نامه‌ای میان وزارت اموزش و پرورش و وزارت راه است، طبق این طرح قرار شد، جا‌هایی که آموزش و پرورش زمین دارد در اختیار این طرح قرار دهد و جا‌هایی که زمین ندارد؛ وزارت راه زمین در اختیار قرار دهد. این طرح سه ساله است. کسانی واجد شرایط هستند که فاقد زمین و تسهیلات مسکن باشند، متاهلین و زنان خود سرپرست با داشتن ۳۵ سال سن، سرپرست خانوار، شرط پنج سال سکونت در منطقه‌ای که خواستار مسکن هستند از جمله شرایط دریافت مسکن فرهنگیان است.

او ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی مقرر شده است که روند ما را تسهیل کند و واجدین شرایط را در فهرست کسانی که از این امتیاز استفاده می‌کنند، قرار می‌دهد، اولویت خانه دار شدن فرهنگیان هم در شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت است.

وزیر آموزش و پرورش به ابلاغ شیوه نامه تبدیل وضعیت مربیان پیش دبستانی، آموزش دهندگان سوادآموزی اشاره کرد و گفت: در قانون مجلس برای تبدیل وضعیت این افراد باید تصمیم گیری می‌شد و سه ماه برای تدوین شیوه نامه وقت داشتیم که زودتر از این زمان کار انجام شود، مشمولان؛ شامل مربیان پیش دبستانی پیش از سال ۹۱ هستند که ضمن گذراندن دوره یکساله وارد کلاس‌های درس می‌شوند.

حاجی‌میرزایی بیان کرد: معیار بکارگیری آن‌ها رشته، دوره تحصیلی و جنسیت است و به میزانی که ظرفیت استخدامی اختصاص یابد، طبق قانون برنامه ششم تا پایان این برنامه توسعه‌ای زمان برای استخدام داریم.

او ادامه داد: آموزشیاران نهضت فعال تا قبل از سال ۹۲ هم مشمول این طرح می‌شوند و بعد از شرکت در آزمون ورودی برای استخدام تعیین تکلیف می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش همچنین به توزیع شیر در مدارس اشاره کرد و گفت: بعد از دوسال شیر در مدارس توزیع شد که با توجه به محدودیت اعتباری، اولویت توزیع در مناطق محروم بوده که شامل ایلام، بوشهر، خراسان جنوبی، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، هرمزگان است.

بخش عمده مطالبات معلمان و کارکنان اداری پرداخت شد

حاجی‌میرزایی با اشاره به پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان تا پایان سال ۹۷ گفت: بخش عمده مطالبات معلمان و کارکنان اداری پرداخت شد و تلاش داریم دریافتی معلمان را به روز کنیم. طبق قانون پرداختی‌هایی که ماهیت حقوق دارند باید به موقع پرداخت شود و سعی داریم به این ترتیب از شکل گیری مطالبات معوق به تدریج جلوگیری کنیم.

او با اشاره به مشکل انباشت مطالبات و مشکل تبدیل ریال به ارز افزود: یکی دیگر از مطالبات مربوط به معلمان مدارس خارج از کشور بود که با تامین ارز کافی پرداخت حقوق تمام همکاران شاغل در خارج از کشور را تضمین کردیم و نگرانی بابت پرداخت به موقع همکاران شاغل در خارج از کشور نداریم و پرداخت مطالبات معوق آن‌ها را هم به تدریج آغاز کردیم.

وزیر آموزش و پرورش همچنین به مشکل کمبود نیروی انسانی در مدارس اشاره کرد و گفت: حدود ۱۰۸ هزار کمبود معلم داشتیم که از طریق نیرو‌های حق التدریس، تعویق سن بازنشستگی، ورودی‌های جدید دانشگاه فرهنگیان و مهارت آموزان ماده ۲۸ این کمبود را جبران کردیم البته این روش‌ها کیفی و مورد توجه ما نیست، اما ناگزیر به آن بودیم.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: گزارشی را از آشفتگی نیروی انسانی به اعضای هیئت دولت رساندم، مقرر شد تا کارگروهی متشکل از سازمان اداری استخدامی، آموزش و پرورش و سازمان برنامه برای تامین نیروی انسانی برنامه ریزی کند و اکنون نیاز به نیروی انسانی برای سال آینده مشخص شد، اما برای اینکه این نیرو‌ها چطور کیفی باشند، تا هفته آینده مشخص می‌شود.

او به پیگیری سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: برای اجرای هر کدام از این ۶ زیر نظام فردی را انتخاب کردم تا تحقق سند تحول بنیادین را شاهد باشیم البته کاستی‌هایی برای پیگیری اهداف سند داریم و نگرانی‌های جدی برای تحقق اهداف سند و تحول داریم که به مراقبت جدی نیاز دارد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: جامعه برای دسترسی به نظام تعلیم و تربیت با کیفیت نیازمند گام جدی تری است که امیدواریم با تلاش و پیگیری همه دست اندرکاران تعلیم و تربیت شرایط مناسبتری برای این نظام داشته باشیم.

حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه تنگنا‌های بودجه‌ای را در سال ۹۹ می‌دانیم، گفت: پیش بینی ۷۳ هزار میلیارد تومانی برای سال آینده داریم، اما در بودجه، ۵۴ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: تلاش داریم آثار بودجه را در نظام تعلیم و تربیت مشخص کنیم و اعتقاد دارم تمام تصمیم‌گیران با درک روشنی از این موضوع آثار را به روشنی در اختیار مسئولان برنامه و بودجه برسانیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به روح کلی رتبه بندی گفت: باید برای کیفیت‌های مختلف انگیزه ایجاد کنیم و متناسب با بضاعت بودجه ۹۸، برنامه‌ای برای رتبه بندی داشتیم، الان براساس صلاحیت‌های تخصصی و حرفه‌ای کار می‌کنیم و تصورم این است که آیین نامه فعلی گام رو به جلویی است.

حاجی‌میرزایی درباره ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: دخالت این شور را غیر تخصصی نمی‌دانیم، نسبت به دسته‌های سیاستگذاری که آشفتگی ایجاد می‌کنم، ناخوشایند است، شورای عالی آموزش و پرورش نهاد اصلی سیاستگذاری است و باید مشخص کنیم چه موضوعاتی صلاحیت ورود به این حیطه را دارد، همه همکارانم در جهت سیاست‌های بنده همراه هستند و اگر همراه نباشد جای خود را به کس دیگری می‌سپارند و این شرط همکاری ماست.

ارائه آموزش با کیفیت به همه مدارس، ماموریت اصلی آموزش و پرورش

او ادامه داد: درباره تنوع مدارس، ماموریت اصلی ما ارائه آموزش با کیفیت به همه مدارس است، مدارسی در گذر زمان بنا بر اقتضائات مختلف شکل گرفت که همچنان اقتضای آن باقی است، گرایش اصلی ما تمرکز بر دو نوع مدرسه دولتی و غیردولتی است، اگر تنوعی در برخی سطوح مطرح می‌شود، نیازمند مطالعات بیشتری است.

حال آموزش و پرورش خوب نیست

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه حال آموزش و پرورش خوب نیست، تصریح کرد: باید همه نهاد‌ها و رسانه‌ها باید همراه آموزش و پرورش باشند و دغدغه‌های جدی‌تر را مورد توجه قرار دهد.

حاجی‌میرزایی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره مدرسه داری مسئولان دولتی و تاثیر لایحه تعارض منافع بر این موضوع با اشاره به اینکه حدود ۸۰ درصد مدارس ما دولتی است، گفت: ما هم خود را متعهد می‌دانیم خدمات لازم را به این مدارس ارائه کنیم و بررسی نتیجه نشان می‌دهد تفاوت معناداری میان نتایج کنکور دانش آموزان دولتی و غیردولتی وجود ندارد و همواره باید مراقبت‌های لازم را از مدارس دولتی داشته باشیم.

او با اشاره به لایحه تعارض منافع گفت: این لایحه از سوی دولت به مجلس ارائه شد و قطعا در آموزش و پرورش هم تمام افرادی که مشمول قانون می‌شوند این تعارض را در نظر می‌گیرند. افرادی که در جایی فعالیت دارند نباید در جایی مدرسه داری فعالیت کنند، اما اینکه تا چه حد مدرسه داری مسئولان مصداق دارد؛ باید بررسی شود و به جد با آن برخورد می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش درباره تشکیل کارگروه اقتصادی گفت: کارگروه اقتصادی تشکیل شد که درباره اموال و املاکی که آموزش و پرورش در سراسر کشور دارد، بررسی شود. گفتگو‌هایی را با سازمان میراث فرهنگی برای مشمول بودن برخی املاک و مدارس بدون کاربری در طرح بوم‌گردی داریم، در واقع سعی داریم با تبدیل به احسن کردن موقعیت مناسبی را برای آموزش و پرورش داشته باشیم.
 
او درباره رسیدگی به وضعیت دانش‌آموزان درگیر در حوادث و اغتشاشات اخیر بیان کرد: آموزش و پرورش از همان روز اول اجتماعات کسب اطلاع از اینکه دانش آموزی دستگیر شده است یا نه، انجام شد. قطعا محیط های آموزشی و دانشگاه و مدارس محیط خاصی است و مسئولان امنیتی هم به احترام واحدهای آموزشی توجه دارند.
 
وزیر آموزش و پرورش درباره تایید یا تکذیب مدرسه‌داری مسئولان و افراد ذی نفوذ گفت: اینکه تا چه حد مدرسه‌داری مسئولان مصداق قانون تعارض منافع باشد، مسئله‌ای است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

حاجی‌میرزایی درباره اداره شدن مدارس گران غیردولتی که منتسب به رجال سیاسی و شخصیت های مطرح و شناخته شده هستند، گفت: اجازه تاسیس مدارس غیردولتی در قانون آمده و هرکسی مجوز بگیرد مدرسه دایر می‌کند مسئول باشد یا  نباشد با قانون تعارض منافع، موضوع را کنترل می‌کنیم؛ اکنون کار غیرقانونی نیست.

حاجی‌میرزایی درباره فعالیت مدارس مدارس مسجدمحور گفت: این مدارس مورد تایید ما نیست، هر نهادی که خارج از چارچوب آموزش و پرورش اقدام به دایر کردن مدرسه کند، این اقدام غیرقانونی است، آموزش و پرورش امری حاکمیتی است و هر کسی هم می‌خواهد در مدرسه‌داری مشارکت کند، راه باز است، می‌تواند درخواست دهد اما با مدارسی که بدون مجوز با این عناوین دایر می‌شوند برخورد خواهیم کرد.

او به فعالیت موسسات آموزشی و کمک درسی هم اشاره و اظهار کرد: کنکور صلاحیت‌های خاصی را مورد سنجش قرار می‌دهد که این صلاحیت‌ها از سوی مجموعه‌هایی خارج از آموزش و پرورش حمایت می‌شوند، در نظام تعلیم و تربیت، داعیه‌های متفاوتی داریم اما مجموعه خودمان را به ‌گونه‌ای تنظیم کرده‌ایم که روی ابعاد دیگری حساس است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه انتهای این مسیر، توانایی تست زدن است، تصریح کرد: باید به سمتی برویم که اگر روی مفاهیم ذکرشده تاکید داریم، آنها را فربه‌تر کنیم.

او به توزیع دانش آموزان در واحدهای آموزشی اشاره کرد و گفت: توزیع دانش‌آموز در مناطق مختلف، متفاوت است، برخی واحدها با کمتر از ۲۰ دانش‌آموز فعالیت می‌کنند. تعادل میان واحدها نیازمند حمایت‌های جدی است در برخی مناطق که با انبود جمعیت مواجه هستیم و برقرای تعادل نیازمند برنامه‌ریزی جدی است.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار