عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که بودجه سال آینده بدون اصلاحات ساختاری مدنظر رهبر انقلاب است.

طبق شنیدهها اصلاحات ساختاری در بودجه سال آینده صورت نگرفته است/چالش بزرگی پیش روی مجلس و دولت وجود داردعلی اصغر یوسف نژاد عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اعمال نشدن اصلاحات ساختاری در بودجه سال ۹۹ اظهار کرد: بودجه سال آینده ۱۷ ماه جاری تقدیم مجلس می‌شود در حالیکه قرار بود اصلاحات ساختاری با عدم اتکای به نفت در آن محقق شود، اما علی رغم قول و وعده دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه شنیده‌ها حاکی از آن است که بودجه سال آینده کشور بدون اصلاحات ساختاری مدنظر رهبر انقلاب  و عدم اتکای به نفت تنظیم شده است.

او افزود: طبق آمار و ارقام غیررسمی حدود ۱۶۵ هزار میلیارد تومان به عنوان سهم مالیات در بخش درآمد‌های دولت در نظر گرفته شده که این رقم نسبت به سال ۹۸ حدود ۳۰ درصد رشد داشته است، اما با توجه به وضعیت کنونی اقتصاد امکان تحقق چنین رقمی بعید به نظر می‌رسد.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: طبق آمار غیررسمی، سهم گمرک برای سال آتی ۳۸ هزار میلیارد در نظر گرفته شده در حالیکه در سال ۹۸ این سازمان حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان سهم داشته است. به نظر می‌رسد که با توجه به تحریم‌ها و وضعیت فعلی صادرات و واردات امکان تحقق چنین رقمی وجود ندارد، همچنین طبق شنیده‌ها اتکای بودجه سال آینده به نفت بیشتر شده در حالیکه قرار بود کاملاً از بودجه حذف شود.

یوسف نژاد گفت: حدود ۳۰۲ هزار میلیارد تومان یارانه آشکار در بودجه سال ۹۹ در نظر گرفته شده و به نظر می‌رسد که با توجه به درآمد دولت در بخش مالیات و نفت در این رقم کمی بزرگ‌نمایی صورت گرفته است، لذا چالش بزرگی پیش روی مجلس و دولت در مورد درآمد‌های حاصل از فروش نفت، مالیات و تخصیص ارز با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به کالا‌ها وجود دارد.

او افزود: در بودجه سال ۹۸، ۱۴ میلیارد دلار ارز به کالا‌های اساسی اختصاص یافت و اگر بخواهیم چنین رقمی را در بودجه سال ۹۹ نیز بگنجانیم با توجه به وضعیت تحریم‌ها و فروش نفت به مشکل برخواهیم خورد.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: در بودجه سال ۹۸ با وجود ارز تخصیص یافته به کالا‌های اساسی حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان نیز یارانه به مردم پرداخت شده است، در حالیکه با افزایش قیمت بنزین تنها ۳۰ هزار میلیارد تومان تفاوت قیمت خواهیم داشت، به نظر می‌رسد که چالش بزرگی در بودجه سال ۹۹ وجود دارد و این مسائل باید در فصل بودجه، در صحن و کمیسیون تلفیق مجلس به درستی بررسی شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۳:۳۰ ۱۰ آذر ۱۳۹۸
فراربه جلو
آخرین اخبار