صدای تولید

نیش بی رونقی بازار بر پیکر زنبورداران

پرورش دهنده زنبور عسل در فردوس از بی رونقی بازار فروش محصولش در استان گفت.

عیدی پرورش دهنده زنبور عسل در فردوس در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،گفت: زنبورداری را از سال ۸۴ شروع کردم، اما فعالیت جدی خود در این زمینه را با گرفتن وام از جهاد کشاورزی در سال ۹۲ آغاز کردم و زنبورداری را از طرق صنعتی و حرفه‌ای دنبال می‌کنم.

او افزود: در سال۸۶تعداد۶کلونی زنبور خریدیم و از آن پس با مطالعه فراوان و عضویت در یکی از پیام رسان ها و مشورت با خبرگان این حرفه بنیه علمی خود را افزایش داده ام.

عیدی ادامه داد: با تلاش فراوان توانسته ام تعداد کلونی‌ها را به بین ۱۴۰ تا ۱۵۰عدد برسانم.

پرورش دهنده زنبور عسل در فردوس گفت:میزان تولیدی عسل در سال گذشته ۸۰۰کیلو بوده که ۷۰۰کیلو درجه۱و درجه ۲و۳هرکدام حدود۱۰۰کیلو تولیدی داشته ایم.

او گفت:از جمله بازار‌های فروش عسل تولیدی گناباد، تهران، مشهد و بیرجند است و به دلیل پایین بودن قدرت خرید مردم استان بازار فروش خوبی در استان نداریم.

عیدی ادامه داد:در خارج از استان به دلیل کیفیت بالا و استفاده زنبور‌ها از گیاهان دارویی مشتری دائم داریم.

عیدی ادامه داد: نیرو‌هایی که در واحد تولیدی ما کار می‌کنند پاره وقت هستند و چنانچه بتوانیم از ارگان‌های مربوطه سرمایه در گردش دریافت کنیم می‌توانیم کارگر ثابت جذب کنیم.

پرورش دهنده زنبور عسل گفت: با وجود آنکه جهاد کشاورزی از واحد تولیدی ما اطلاعات موثقی دارد، ولی برای دادن یک وام ۵میلیونی مدارک عدیده‌ای از ما درخواست می‌کند و با این وجود از ۶سال پیش که کار را شروع کردیم و به ما وام داده شده دیگر حتی همان میزان وام هم به ما تعلق نمی‌گیرد.

او با اشاره به تمام مشکلات گفت: هر ساله میزان موم مورد نیاز کندو‌ها را خود تامین کرده و این میزان در سال حدود ۷۰تا۸۰کیلو موم است که به لحاظ اقتصادی هم برای واحد تولیدی و هم برای استان و کشور موثر است.

عیدی توصیه کرد: یک تولید کننده عسل نباید موم را از خارج وارد کند چرا که هم هزینه زیادی را متقبل می‌شوند و هم ارز زیادی از کشور خارج می‌شود.

پرورش دهنده زنبورعسل در فروس ادامه‌داد: از آنجایی که برخی از تولیدکنندگان موم تولیدی خود را بیرون می‌اندارند و آن را ذوب نم کنند و به چرخه تولیدی خود نمی‌افزایند موجب می‌شود تا به دلیل رها شدن موم در مزارع، پروانه‌های موم خوار وارد مزارع استان شوند و کرم موم خوار ایجاد می‌شود که خود موجب از بین رفتن کلونی‌ها خواهد بود.

او با بیان تاثر از اینکه بسیاری از زنبورداران از تعداد زنبور‌های خود کم کرده و عسل را از شهر‌های دیگر وارد فردس می‌کنند و بانام فردوس با کیفیت پایین به فروش می‌رسانند گفت: به دلیل عدم نظارت مستمر از این واحد‌های تولیدی روز به روز بر تعداد این نوع تقلب‌ها افروده شده و تولیدکنندگان به نام فردوس با مشکل رو به رو می‌شوند.

انتهای پیام /  ط آ

 

برچسب ها: اقتصاد ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار