در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مهار آلودگی هوا با ماسک‌های نانویی

دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته نساجی گفت: ماسک‌ها تولیدی نانو الیاف راندمان فیلترازاسیون ۹۹ درصدی دارند .

مهار آلودگی هوا با ماسک‌های نانوییبنی مهد، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان و دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته نساجی از دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تولید ماسک‌های نانویی اظهار کرد: ما کشوری هستیم که با آلودگی هوا مواجه هستیم و آلودگی کشور ما با آلودگی سایر کشور‌ها کمی متفاوت است.
 
بنی مهد افزود:  تفاوت اصلی آلودگی کشور ما این است که بالای ۸۰ درصد آلودگی هوای شهری ما مخصوصا تهران، کرج و اصفهان که هم اکنون با آن درگیر هستیم ناشی از سوخت ناقص فسیلی است.

آلودگی هوای تهران با فیلترازاسیون قابل جلوگیری نیست

او در ادامه بیان کرد: مشکل اصلی که با این سوخت ایجاد می‌شود تولید ذرات در حد نانومتر و تولید آلاینده‌های بسیار ریز است و وقتی آلاینده‌ها ریز‌تر شوند خطر آن برای بدن بیشتر می‌شود و با ماسک‌های معمولی قابل فیلترازاسیون نیستند.
 
بنی مهد افزود: به همین دلیل به دنبال تولید ماسک‌های نانو رفتیم، چون به این نتیجه رسیدیم که ماسک‌های معمولی در روز‌های آلوده کارایی ندارند. ماسک‌های معمولی فیلترازاسیونشان روی همان آلاینده‌های بالای ۲ و نیم میکرون است، ولی آلاینده‌های هوای ما زیر ۲.۵ میکرون هستند  و به راحتی می‌توانند از فیلترازاسیون ماسک‌های معمولی رد شوند.

این دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته نساجی تصریح کرد: نانو الیاف ماسک‌های تولیدی ما کاری که انجام می‌دهد این است که فیلرازاسیون را روی ۳۰۰ میکرون انجام می‌دهد یعنی قدرت ۱۰۰ برابری ماسک‌های معمولی دارد.
بیشتر بخوانید: نکات کلیدی که در هوای آلوده باید به آن توجه کنید
بنی مهد بیان کرد: این ماسک‌ها تولیدی نانو الیاف راندمان فیلترازاسیون ۹۹ درصدی دارند یعنی فیلر ماسک‌های معمولی ۷۰ درصد است و فیلتر ماسک‌های نانو ۹۹ درصد است.
 
او افزود: این ماسک‌های نانویی از سال ۹۳ وارد بازار شده اند و هم اکنون به تولید انبوه رسیده و در دسترس عموم است و هر کدام از آن‌ها در داروخانه‌ها ۶ هزار تومان است و در اکثر داروخانه‌ها موجود است.

بنی مهد  گفت : کمک‌های دانش بنیان به ما رسیده و ستاد نانو هم همیشه همراه ما بوده است و این ماسک‌ها را صادرات هم کرده‌ایم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار