هدف از راه اندازی دبیرخانه دائمی " مشهد، شهر ترمیمی" ترویج و فرهنگ سازی برای پیشگیری از جرم در حوزه مدیریت شهری و کم شدن جرم در شهر است.

مهدی یعقوبی معاون خدمات شهری شهرداری مشهد در گفت  وگو با خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ،گفت: هدف از راه اندازی این دبیرخانه این است که طی آن بتوان عدالت ترمیمی را جایگزین عدالت کیفری در حوزه شهری کرده و با بستر سازی مناسب و استفاده از پتانسیل حوزه حقوقی، آموزش‌های لازم را به شهروندان ارائه دهیم تا مشارکت بیشتر شهروندان با مدیریت شهری را جلب نماییم.

او تصریح کرد: اواخر سال گذشته همایشی تحت عنوان عدالت ترمیمی در حوزه شهری برگزار کردیم و در آنجا بحث‌های خوبی در خصوص جایگزینی عدالت ترمیمی با عدالت کیفری انجام شد تا با تغییر نگاه‌ها به این سمت حرکت کنیم که عدالت صرفا برخورد کیفری با جرائم نباشد، برخورد‌هایی که بعضا نتیجه عکس داشته است، بلکه به جای آن به سمت عدالت ترمیمی و به نوعی برخورد‌های پیشگیرانه و احکام جایگزین حرکت کنیم.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: در این راستا ارتباط خوبی با دستگاه قضایی برقرار و تفاهم نامه‌هایی در این زمینه به امضا رسید،که در قالب این تفاهم نامه‌ها یکسری از موارد که در حوزه محیط زیست امکان داشت، جایگزین مجازات حبس و زندان شد به صورتی که طی آن افرادمتخلف به جای تحمل حبس به ارائه خدمات در حوزه نظافت شهر، جمع آوری زباله و درختکاری ملزم شدند.

یعقوبی افزود: اکنون نیز در حوزه معاونت خدمات شهر در حال بررسی هستیم تا کار‌هایی که می‌شود در حوزه مدیریت و خدمات شهری که پیشانی خدمات رسانی به مردم است را برای جایگزین شدن با مجازات حبس و زندان شناسایی کنیم.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: موضوع سد معبر، جمع آوری تابلو‌های مزاحم، تخریب فضای سبز، قطع درختان و بسیاری از تخلفات در حوزه مدیریت شهری به دلیل نا آگاهی و نبود بستر فرهنگی اتفاق می‌افتد و برخورد‌هایی هم که با این تخلفات انجام می‌شود شاید تاثیر گذاری مناسبی نداشته باشد لذا در همین ارتباط شاید شهرداری مشهد اولین شهری است که تصمیم گرفته دبیرخانه دائمی شهر ترمیمی را در شهرداری راه اندازی کند.

یعقوبی افزود: در شهر ترمیمی به دنبال این هستیم که بستر‌های لازم را برای فرهنگ سازی و ارائه آموزش‌های مورد نیاز برای انواع تخلفاتی که می‌تواند در حوزه شهری به ویژه خدمات شهری اتفاق بیفتد به شهروندان ارائه دهیم و از ظرفیت‌های تشکل‌های مردم نهاد برای تقویت مشارکت مردم در پیشبرد امور شهر استفاده کنیم.

او تصریح کرد: معتقدیم در شهر ترمیمی، اگر تخلفی هم صورت گیرد می‌توان به جای عدالت کیفری و برخورد‌های قهرآمیز از عدالت ترمیمی به عنوان جایگزین استفاده کرد. به عنوان نمونه اگر فردی درختی را قطع کرد موظف شود مدتی در حوزه درختکاری فعالیت کند یا در نگهداری فضا‌های سبز مشارکت کند که این نوع برخورد تاثیر بیشتری در تغییر رفتار خواهدداشت.
 
انتهای پیام//ف.غ

 

برخورد  ترمیمی و اصلاحی با متخلفان شهری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.