دبیر انجمن برنج در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کسری برنج وارداتی در کشور صحت ندارد

علی زاده شایق گفت: با وجود آنکه میزان واردات برنج در ۶ ماهه نخست سال بیش از نیاز کشور است، از این رو اظهار نظر مقامات مسئول مبنی بر کسری برنج کشور صحت ندارد.

جمیل علی زاده شایق دبیر انجمن برنج کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت تولید برنج اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید در سال ۹۸ را ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تن اعلام کرد که از دیدگاه انجمن برنج به سبب شرایط مساعد اقلیمی میزان تولید ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن است.

وی افزود: بنابر اعلام آمار وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تولید برنج تنها ۵۰ هزار تن و انجمن برنج ۴۰۰ هزار تن کسری داریم، این در حالی است که در ۶ ماهه ابتدای سال حداقل ۹۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شده که این امر بدان معناست که براساس سرانه مصرف و آمار تولید وزارت جهاد کشاورزی ۸۵۰ هزار تن و انجمن برنج ۵۰۰ هزار تن بیشتر برنج وارد کشور شده است.

علی زاده شایق ادامه داد: با وجود آنکه میزان واردات برنج در هر ۲ حال به غیر از احتساب میزان وارداتی که به صورت رسمی اعلام نشده، چشمگیر است، از این رو اظهار نظر هر یک از مقامات مسئول، ارگان‌ها و کارشناسان مبنی بر کسری برنج در کشور صحت ندارد.


بیشتر بخوانید: ممنوعیت واردات، بر گرانی برنج خارجی دامن زد/ترخیص ۲۰۰ هزار تن برنج مانده در بنادر


انتقاد دبیر انجمن برنج از واردات چشمگیر برنج در ماه های نخست سال

دبیر انجمن برنج کشور در واکنش به اظهار نظر برخی افراد پیرامون واردات مجدد برنج بعد از دوره ممنوعیت بیان کرد: با توجه به واردات بیش از حد، از این افراد باید پرسید که برنج‌های وارداتی را قصد دارند به کجا صادر یا مصرف کنند؟

به گفته وی، با وجود آنکه طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج وارد شد که بیش از نیمی از آن مازاد بر نیاز کشور بود، از این رو جای این سوال مطرح است که چرا واردکنندگان بر واردات مجدد برنج اصرار دارند؟ آیا این افراد قصد دارند برنج را در جای دیگری مصرف یا صادر کنند؟ چرا که با وجود مازاد واردات در ۲ سال قبل و ۶ ماهه نخست امسال نمی‌دانیم با برنج‌های اضافی چه باید کنیم؟

علی زاده شایق در پایان درباره آخرین وضعیت قیمت برنج در بازار تصریح کرد: علی رغم تصورات، قیمت برنج در مهر ماه در مناطق تولید نه تنها اضافه نشد، بلکه کاهش یافت به طوریکه در شرایط فعلی بهترین و با کیفیت‌ترین برنج در استان‌های گیلان و مازندران بیش از ۲۰ هزار تومان نیست، در حالیکه در تهران با وجود آنکه این میزان کیفیت نیست، قیمت بسیار بالاست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار