کارشناس مرکز بهداشت قم مطرح کرد؛

شایع‌ترین سرطان میان بانوان قمی سرطان پستان است

بناهان گفت: شایع‌ترین سرطان میان بانوان قمی، سرطان پستان است که برخلاف تصور عام، یک بیماری قابل‌پیشگیری می‌باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، منصوره بناهان کارشناس مرکز بهداشت قم گفت: حدود نیمی از جمعیت استان قم را زنان تشکیل می‌دهند که علاوه بر سلامت خود، مسئول سلامت فرزندان و خانواده نیز هستند.

او اضافه کرد: وضعیت سلامت زنان تاثیر بسزایی بر سلامت فرزندان، خانواده و جامعه پیرامون آن‌ها دارد و چنانچه این موضوع نادیده گرفته شود، سلامتی خانواده و جامعه نیز دچار آسیب خواهد شد.

کارشناس مرکز بهداشت قم با بیان این‌که امروزه یکی از عوامل نگران‌کننده در سلامتی زنان، سرطان پستان است، ادامه داد: در اکثر کشور‌های دنیا سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در زنان است و عامل اصلی مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در زنان می‌باشد.

بناهان تصریح کرد: در ایران و استان قم نیز این بیماری در صدر سرطان‌های خانم‌ها قرار دارد و بروز آن درحال افزایش است.

او بیان کرد: باید به افراد آگاهی داده شود که سرطان برخلاف تصور عام، یک بیماری قابل‌پیشگیری است، به‌طوری‌که بیش از ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل‌پیشگیری می‌باشند. با شناخت علایم هشداردهنده سرطان پستان و مراجعه به‌موقع می‌توان ضایعات پیش سرطانی را پیش از تبدیل‌شدن به سرطان، زودتر تشخیص داد.

به گفته کارشناس مرکز بهداشت قم، وجود توده در پستان یا زیر بغل، تغییر در شکل، عدم قرینگی، قوام و یا سفتی پستان، تغییرات پوستی پستان شامل پوست پرتقالی، اریتم یا قرمزی پوست، زخم پوست، پوسته‌پوسته شدن و اگزمای پوست و تغییرات نوک پستان فرورفتگی یا خراشیدگی ازجمله علایم بروز سرطان پستان می‌باشد.

او افزود: ترشح نوک پستان که از یک پستان باشد و نه هر دو پستان، از یک مجرا باشد و نه از چند مجرا، ترشح خود به خودی و ادامه‌دار باشد، در هنگام معاینه ترشح وجود داشته باشد و آبکی یا خونی باشد از دیگر علایم سرطان پستان به شمار می‌رود.

کارشناس مرکز بهداشت قم تاکید کرد: بر همین اساس، بانوان باید به مشارکت در برنامه‌های غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان و خودآزمایی پستان ترغیب شوند و به مراکز بهداشتی برای تشکیل پرونده میان‌سالی و غربالگری سرطان پستان مراجعه کنند.

انتهای پیام/الف

سرطان پستان شایع‌ترین سرطان میان بانوان قمی است

برچسب ها: اخبار پزشکی ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.