بی خانمانی در سوز سرما/ زمستان سخت در خانه اجاره ای

هرچند سوز و سرمای زمستان کمی زودتر از موعد آغاز شده اما هنوز هم محرومان زیادی هستند که باید شب های سرد و طولانی زمستان را زیر سقف های لرزان به صبح برسانند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، برای رسیدن با خانه اش کوچه‌های گلی و تنگ روستای مهنج را پشت سر می‌گذاریم، آدرسش را در انتهای کوچه‌ای داده اند که برای وارد شدن به آن باید ۱۰ پله‌ای را پایین بروی، کوچه که نمی‌توان گفت دالانی تنگ که هنوز از باران‌های چند روز گذشته زمینش گلی است، دیوار‌های گلی که بر اثر باد و باران کمر خم کرده و چیزی نمانده که بر سر رهگذران فرود بیاید.

دقیق در انتهای کوچه خانه‌ای منتظر ماست که دیوار‌های دورتا دور آن فرو ریخته و دیوار‌های تنها قسمت باقی مانده نیز ترک برداشته است.

بی خانمانی در سوز سرما/وقتی محرومان از مسکن بی بهره می مانند

قصه «ماندگار خانم»

«ماندگار خانم» روزی با لباس سپید عروسی پا به خانه پدری همسرش گذاشته و حالا بعد از ۳۵ سال زندگی، ترس خوابیدن زیر سقف‌های لرزان و دیوار‌های ترک خورده آن خواب را از چشمانش گرفته است.

با دست سقف چوبی و نمدار آشپزخانه اش را نشان می‌دهد که با پلاستیک‌های آبی پوشانده شده و از خانه‌ای می‌گوید که به عنوان ارثیه نیمی از آن به همسرش رسیده و به دلیل شراکتی بودن امکان تخریب وجود ندارد، از شوهری که به دلیل بیماری تنفسی توان کارکردن ندارد، از فرزندی که گاه و بیگاه حالت تشنج به او دست می‌دهد و برای هزینه‌های عملش ۱۶ میلیون تومان نیاز دارد و پسری دیگر که به خاطر عدم توان مالی ترک تحصیل کرده است.

ماندگار افتاده می‌گوید: عمر این خانه دیگر به پایان رسیده و هر سال زمستان که می‌رسد از ترس ریختن دیوار‌ها خواب نداریم، اما پولی هم برای ساخت خانه نداشتیم.

او با بیان اینکه همسرم به دلیل عدم توانایی مالی و زمین گیر بودن با ساخت خانه جدید مخالفت می‌کرد، بیان کرد: این خانه به عنوان ارثیه به همسرم رسیده و نصف آن مربوط به یکی از خواهران همسرم است به همین دلیل نمی‌توانیم خانه را تخریب کنیم و خانه جدید بسازیم.

افتاده ادامه داد: با پیگیری‌های کمیته امداد و طرح مسکن محرومین آخر همسرم رضایت به ساخت خانه را داد، اما برای تأمین هزینه‌های ساخت مشکل داریم.

او گفت: خودم و فرزندانم پا به پای کارگران کار می‌کنیم تا هم هزینه‌ها کاهش یابد و هم زودتر بتوانیم خانه را بسازیم چراکه زندگی کردن در این خانه در زمستان بسیار سخت و خطرناک است.

ماندگار خانم را با خانه اش تنها می‌گذاریم و راهی خانه‌ای می‌شویم که قرار است سقفی برای محرومیت او باشد، قبل از اینکه به محل اجرای پروژه برسیم دختر ماندگار خانم که بجای مادر کمک دست استادبنا آجر جابجا می‌کند، با اسپند به استقبال ما می‌آید.

درست دیوار به دیوار خانه جدید ماندگار خانم، زنی در حال ساخت خانه است که از ۱۵ سال پیش خودش به تنهایی بار زندگی را به دوش کشیده و برای تنها فرزندش هم پدر بوده و هم مادر.

بی خانمانی در سوز سرما/وقتی محرومان از مسکن بی بهره می مانند

تلاش علیرضا برای ساختن رؤیا‌های مادر

علیرضا که درست در روز تولد، پدرش را به دلیل بیماری سرطان از دست می‌دهد این روز‌ها پا به پای کارگران بنایی می‌کند تا بتواند مادر را به آرزوی داشتن آشپزخانه‌ای نو برساند.

معصومه شجاع می‌گوید: پدر علیرضا در روزش تولدش به دلیل بیماری سرطان در بیمارستان فوت کرد و حتی تنها فرزند خود را ندید و از آن روز به تنهایی علیرضا را بزرگ کردم.

او با بیان اینکه در حال حاضر در خانه پدری همسرم که نزدیک به ۳۰ سال پیش ساخته شده زندگی می‌کنیم، بیان کرد: با کمک‌های کمیته امداد ساخت خانه جدید را آغاز کردیم و از همان روز علیرضا پای به پای کارگران در کار بنایی کمک می‌کند.

شجاع با اشاره به مشکلاتش برای تأمین هزینه‌های ساخت و تأمین زمین، گفت: برای تهیه این زمین ۱۲ میلیون تومان پول پرداخت کردیم و به سختی توانستیم پول زمین را تأمین کنیم که همین امر هزینه‌های ساخت را بالا برده است.

 

زمستان سخت «فضه خانم» در خانه اجاره‌ای

 

مهنج را به مقصد روستای پهنایی ترک می‌کنیم، جایی که فضه یکی دیگر از بانوان سخت کوش قاین منتظر ماست، وارد کوچه که می‌شویم با اسپند و گوشی به دست به استقبالمان می‌آید، گویی منتظر خبری است؛ با خنده از او در مورد گوشی اش سوال می‌کنیم.

– نکند منتظر زنگ ما بودین مادر؟

-هم منتظر شما بودم و هم پسرم برای خرید در و پنجره دست دوم برای خانه جدید به شهر رفته منتظر زنگ او هستم بیینم توانست پیدا کند یا نه.

- چرا دست دوم؟ خانه جدید و پنجره دست دوم؟! برای گرفتن تسهیلات به مشکل می‌خورید مادر!

- شوهرم چند سال است که زمین گیر شده و تأمین هزینه‌های ساخت برایمان مشکل است برای همین گفتم دست دوم بگیریم که شاید هزینه‌ها کمی پایین‌تر بیاید اگر برای وام به مشکل برمی خوریم زنگ میزنم بگویم نخرد.

لبخندش تبدیل به حلقه اشکی در چشمانش می‌شود و ادامه می‌دهد: خانه قبلی به کلی خراب شده بود برای همین با کمک‌های کمیته امداد و طرح مسکن محرومین تصمیم گرفتیم بجای آن خانه جدید بسازیم.

فضه زارع پور اضافه کرد:  چون زمینی برای ساخت خانه جدید نداشتیم تصمیم گرفتیم خانه خود را خراب کنیم و همان جا خانه جدید بسازیم.

او با بیان اینکه در حال حاضر در یک خانه اجاره‌ای زندگی می‌کنیم که نه گاز دارد و نه هیچ امکانات دیگری، بیان کرد:، چون روستا گازکشی شده دیگر سهمیه نفت هم نداریم، از طرفی بخاری نفتی هم نداریم که بخواهیم با آن خانه را گرم کنیم.

زارع پور ادامه داد: به دلیل نداشتن پول و از طرفی سرد شدن هوا ساخت خانه هم دیر جلو می‌رود و نمی‌دانم چه جوری باید زمستان را در این خانه قدیمی بدون هیچ امکاناتی پشت سر بگذاریم.

بی خانمانی در سوز سرما/وقتی محرومان از مسکن بی بهره می مانند

زمینی که به محرومان نمی‌رسد

حرفش که تمام می‌شود، سریع اشک چشمانش را نیز پاک می‌کند و باز دوباره با همان لبخند همیشگی ما را تعارف به خانه‌ای می‌کند که تمام حیاط آن با وسایل کهنه و قدیمی پر شده و در گوشه حیاط در آشپزخانه‌ای تاریک و دود گرفته چایش به راه است.

بغضی که همه راه گلویمان را گرفته اجازه نمی‌دهد که پای در خانه او بگذاریم و با وجود اصرار‌های مکرر خانه را ترک می‌کنیم.

در بسیاری از موارد با وجود نیازمندی مددجو به مسکن به دلیل نبود زمین و مشکلات مالی که دارند از طرح و تسهیلات مسکن محرومان نمی‌توانند استفاده کنندمدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی در ارتباط با مشکل زمین این افراد نیز می‌گوید: طبق طرح مسکن محرومین بنیاد مسکن موظف است در روستا‌هایی که زمین موجود است این زمین را به صورت رایگان در اختیار محرومان قرار دهد.

رضا سلم آبادی اضافه کرد:، اما در روستا‌هایی همانند مهنج و پهنایی به دلیل کوهستانی بودن بنیاد مسکن زمینی برای واگذاری ندارد و همین امر مشکل مددجویان را سخت‌تر کرده است.

او بیان کرد: با این وجود وضعیت مسکن در این روستا‌ها نیز خراب است چراکه بیشتر خانه‌های قدیمی با سقف‌های چوبی هستند و از طرفی طبقه‌ای ساخته شده اند و برای تخریب باید همسایگان نیز رضایت داشته باشند چراکه تخریب یک خانه روی خانه روستا‌های مجاور نیز اثر می‌گذارد.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی با بیان اینکه از طرفی هزینه آوار برداری در این روستا‌ها نیز زیاد است، عنوان داشت: اگر کمیته امداد در زمینه آواربرداری و خرید اشتراک آب، برق و گاز و تأمین بخشی از هزینه کمک نکند به طور حتم خود مددجویان توانی برای ساخت این خانه‌ها ندارند.

سهمیه‌ای که به دلیل عدم توانایی مالی از دست می‌رود

سلم آبادی با اشاره به اینکه در حال حاضر کمیته امداد در دورافتاده‌ترین نقاط نیز خانه می‌سازد، افزود: سهم کمیته امداد از مسکن محرومین پنج هزار واحد بوده که این سهمیه به صورت پراکنده در سطح همه شهرستان توزیع شده است.

او با بیان اینکه در این طرح اولویت نخست برای خانواده‌ها زن سرپرست خانوار و یتم‌های تحت پوشش است، عنوان داشت: اگر این‌ها زمین نداشته باشند به دلیل نبود امکانات سهمیه به اولویت‌های بعدی اختصاص می‌یابد.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه این طرح مسکن محرومین بوده و به همین دلیل اولویت نخست کمیته امداد نیز محرومین هستند، افزود:، اما خیلی از موارد با وجود نیازمندی مددجو به دلیل نبود زمین و محدودیت‌های خودشان از این تسهیلات نمی‌تواند استفاده کند.

سلم آبادی اضافه کرد: علاوه بر این بسیاری از این مددجویان به دلیل عدم توانایی مالی و زمین گیر بودن سرپرست خانوار خودشان در ساخت و ساز پا پیش نمی‌گذارند و مددکاران کمیته امداد باید بار‌ها مراجعه کنند تا آن‌ها را راضی به استفاده از این تسهیلات کنند.

امثال فضه، ماندگار و معصومه در استان محرومی همانند خراسان جنوبی زیاد هستند که قصه مشکلات آن‌ها هنوز هم به گوش هیچ کس نرسیده و باید زمستان امسال و سال‌های دیگر را زیر سقف‌های لرزان پشت سر بگذارند.

منبع: مهر

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.