سرپرست سازمان جنگل‌ها و مراتع مطرح کرد؛

۱۴ میلیون اصله نهال در کشور کشت می‌شود /برنامه کشت ۳۴ میلیون اصله نهال تا پایان سال

شهبازی گفت: روز ۱۴ آذر در طرح نهضت نهال‌کاری ۱۴ میلیون اصله نهال کشت خواهد شد.

۱۴ میلیون اصله نهال در کشور کشت می‌شود /برنامه کشت ۳۴ میلیون اصله نهال تا پایان سالبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خسرو شهبازی سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در نشست خبری امروز از آغاز طرح نهضت نهال‌کاری از ۱۴ آذر در کشور خبر داد و گفت: از روز پنجشنبه طرح نهضت نهال‌کاری در کشور آغاز می‌شود که به این ترتیب در سطح ۴۷ هزار و ۲۰۸ هکتار بیش از ۱۴ میلیون اصله نهال کشت خواهد شد.

وی افزود: اگرچه برنامه ما ۴۲ میلیون اصله نهال تا پایان سال است، اما کشت ۳۴ میلیون اصله نهال تا پایان سال محقق خواهد شد.

شهبازی با اشاره به اینکه ۱۴ میلیون اصله نهال در ۲۶۴ شهرستان کشت می‌شود بیان کرد: این میزان نهال در ۴۳۲ مکان و در ۳۱ استان توسط ۳۳ اداره منابع طبیعی انجام می‌شود.

این مقام مسئول افزود: برای ۱۴ میلیون اصله نهال پیش بینی شده که ۲۳ هزار و ۸۳۳ هکتار در بخش جنگل و ۲۰ هزار و ۲۰۷ هکتار و ۳ میلیون و ۶۳۷ اصله نهال در بخش مرتع انجام می‌شود و به طور کلی این ۱۴ میلیون اصله نهال در ۴۷ هزار و ۲۰۸ هکتار در کل کشور درخت‌کاری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طرح نهضت نهال کاری روز ۱۴ آذر در سراسر کشور آغاز می‌شود، بیان کرد: براین اساس برخی اقدامات نظیر چاله کنی و ... انجام شده تا بستر کار فراهم باشد تا روز پنجشنبه به صورت مردمی و گسترده طرح اجرا می‌شود.

سرپرست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: در حوزه جنگل و زراعت چوب بیش از ۹ میلیون اصله نهال در حدود ۲۳ هزار هکتار در حوزه بیابان بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ اصله نهال در حدود ۲۰ هزار هکتار و در حوزه مراتع یک میلیون و ۱۰۰ هزار اصله نهال کاشت می‌شود.


بیشتر بخوانید: تولید ۱۲۰ کیلو علوفه در هر هکتار به واسطه عملیات آبخیز داری و آبخوان داری


شهبازی با اشاره به اینکه در این طرح نهال‌های جنگلی و بیابانی در سراسر کشور کاشت می‌شود، گفت: کاشت نهال‌های مثمر وظیفه و کار ما نیست، اما در مناطقی که می‌خواهیم جنگل کاری اقتصادی باشدتا با کاشتگونه‌هایی مانند بادام کوهی و بلوط به معیشت مردم کمک شود، همچنین برخی گونه‌های دارویی در این طرح مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما به دلیل بحث نیاز آبی عمده کاشتی که صورت می‌گیرد از گونه‌های غیرمثمر است.

به گفته وی، افرادی که می‌خواهند اطلاعات بیشتری از نهضت جنگل کاری به دست آورن، د می‌توانند با ستاد هماهنگی این طرح با شماره‌های ۰۲۱۲۲۴۸۸۵۳۴ و ۰۹۱۹۱۲۳۴۲۱۲ در ارتباط باشند یا اینکه به ستاد ترویج نهالکاری در استان‌ها مراجعه کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در عمده کشور‌های پیشرفته جهان، جنگل‌ها یک دور تخریب شده اند، اظهار کرد: در ایران به طور نسبی از جنگل هایمان خوب حفاظت کردیم، اما در بحث احیا خیلی کم کاری شده است. اگر ۲ الی ۳ برابر تخریبی که در جنگل‌ها انجام شده احیا و کاشت صورت می‌گرفت، به وضعیت فعلی دچار نمی‌شدیم.

شهبازی افزود: با وجود اینکه در قوانین ما اجازه تخریب جنگل را نمی‌دهیم، اما دست انداز‌هایی در این حوزه وجود دارد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان منکر تخریب در کشور شد، بیان کرد: با برنامه ریزی باید این تخریب‌ها را به حداقل برسانیم چرا که برخی موارد مانند آتش سوزی، برف و ... خارج از دسترس ماست و منجر به تخریب جنگل می‌شود.

اجازه ویلاسازی در جنگل ها را به هیچ عنوان نمی دهیم

سرپرست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر اینکه اجازه ویلا سازی در جنگل‌ها را به هیچ عنوان نمی‌دهیم، گفت: به طور متوسط سالانه ۱۳ هزار پرونده تخلف در حوزه جنگل وجود دارد و شک نکنید اگر ویلاسازی در جنگل‌ها اتفاق افتاده برای آن تشکیل پرونده شده است.

شهبازی افزود: هم اکنون در حوزه تخلفات در جنگل حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ پرونده در دادگاه داریم که در دست رسیدگی هستند.

به گفته وی، بالاترین مقام در کشور شخص مقام معظم رهبری است که ایشان بر حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور تاکید کرده اند و حتی فرموده اند اگر در جنگل حوزه علمیه ساخته شده باشد، باید تخریب شود.

طرح انتقال آب خزر به سمنان از طریق مسیر هوایی یا تونل آسیبی به جنگل نمی رساند

شهبازی درباره اینکه با انتقال آب خزر به سمنان چقدر جنگل تخریب خواهد شد، گفت: از روزی که بنده سرپرستی سازمان را قبول کرده ام هیچ درخواستی در این زمینه مطرح نشده است، اگر قرار باشد این مسیر در دل جنگل‌های هیرکانی عبور کند به سازمان ما اعلام می‌شود، اما تاکنون چنین اعلامی صورت نگرفته شاید این کار از مسیر هوایی یا تونل انجام شود که آسیبی هم به جنگل‌ها نرسد.

وی ادامه داد: فقط در بحث خط دوم راه آهن تهران به مشهد چنین مساله‌ای مطرح شده که در این حوزه باید مسیر‌ها به طور دقیق به ما اعلام شود و کار از مسیری صورت بگیرد که کمترین آسیب را به جنگل وارد می‌کند.

سرپرست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: سازمان جنگل‌ها ۱۱۴ سال است که برای حفاظت از جنگل‌های کشور تشکیل شده، بنده خود با جنگل بزرگ شده ام و دغدغه ام همین مساله است و حاضر هستم چشمم را دربیاورند، اما نبینم حتی یک درخت قطع می‌شود.

شهبازی در پایان با بیان اینکه در بودجه طرح درختکاری ۱۰۰ میلیون یورو برای پدیده گرد و غبار در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: براین اساس ۲۶.۴ میلیون یورو برای جنگل‌ها در نظر گرفته شده است که بخشی از صندوق توسعه ملی و بخشی از طرح صیانت جنگل‌های شمال و غرب تامین می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: صنعت ، تجارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار