باشگاه خبرنگاران جوان قم گزارش می‌دهد؛

روایت بنای مسجدی که از کرامت عسکری(ع) به قم است

مسجد مقدس امام حسن عسکری (ع) در همسایگی حرم مطهر کریمه اهل بیت (س) یادگاری از کرامت این امام بزرگوار است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛ هشتم ربیع الثانی،یازدهمین خورشید امامت در آسمان مدینه طلوع کرد،او آمد تا چراغ ولایت باشد.

در همسایگی نگین شهر قم حرم نورانی کریمه اهل بیت(ع)مسجد مقدس امام حسن عسکری(ع)یادگاری از کرامت این امام بزرگوار به قم است.

روایت بنای مسجدی از کرامت عسکری(ع) به قم

این مسجد خرم که به قم شد بنیاد                                            از لطف امام عسکری(ع)شد ایجاد

بنای مسجد مقدس امام حسن عسکری(ع)

حجت الاسلام اکبری،کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،مسجد مقدس امام حسن عسکری (ع) در قرن سوم هجری به دستور مستقیم امام حسن عسکری(ع)به وکیل ایشان  احمد بن اسحاق قمی در قم بنا شده است.

او ادامه داد:مسجد امام حسن عسکری (ع) از همان ابتدا مورد توجه بزرگان دین و علما قرار گرفته و به عنوان یکی از مساجد جامع شهر قم در میان مردم مشهور شده است.

 

روایت بنای مسجدی از کرامت امام حسن عسکری(ع) به قم

این مسجد باعظمت مورد توجه بزرگان دین و شاهد حضور بندگان مؤمن و پاک و مخلص بوده و زوایای این مسجد، گواه راز ونیاز و تهجد شب‌زنده‌داران و معتکفان بوده است و چه بسیار وعظ و پند‌ها از زبان عالمان وارسته و پرهیزکار در این مسجد طنین‌انداز شده و در این مکان مبارک، ستارگان علم و تقوا به اقامة جماعت و اعتکاف پرداخته‌اند و محل تدریس بسیاری از علما و مدرسان عالی‌مقام حوزة علمیه بوده است.

نگارش کل آیات قرآن کریم به طول ۹ کیلومترمربع

جعفری،معمار مسجد مقدس امام حسن عسکری(ع)در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،در معماری مسجد مقدس امام حسن عسکری (ع) گفت: از تجارب معماری برخی مساجد دنیا در این بنای عظیم استفاده شده است، برخی ویژگی‌های خاص معماری این مساجد در بسیاری از مساجد دیگر دیده نمی‌شود.

/

جعفری افزود:در طرح توسعه ،کتابت کل قرآن کریم به خط های کوفی،ثلث،بنایی به دست اساتید خطاطی در کاشی کاری های این مکان مقدس انجام شده است.

او  با بیان این که این بنای عظیم در بیست و پنج هزار متر زیر بنا در پنج طبقه شامل شبستان های مختلف است،ادامه داد: مقدار زیادی از آیات در داخل مسجد و برخی از آن در گلدسته‌ها به نگارش درآمده است،در محدوده زیر گنبد این مسجد به نام ۱۴ معصوم (ع)، تعداد ۱۴ مقرنس قرار گرفته است که در آینده آیات باقی مانده از قرآن در این ۱۴ مقرنس نگاشته و ثبت می‌شود.

روایت بنای مسجدی از کرامت عسکری(ع) به قم

جعفری عنوان کرد:وزن گنبد این بنا هشتصد تن است و روی دوازده  ستون کار شده است دهانه گنبد به نام دوازده امام معصوم دوازده مقرنس به متراژ هزار متر کاشیکاری شده است.

او ادامه داد: ارتفاع گلدسته های مسجد مقدس به ارتفاع شصت متر به نام حضرت مهدی(عج)کاشی کاری شده است.

اقامه ۶ نمازجماعت همزمان 

حجت الاسلام تحویلدار،مدیر اجرایی مسجد مقدس امام در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛ با اشاره به این که مسجد از دیرباز مورد عنایت و توجه علمای شیعه و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(ع)بوده است.

او گفت: در این مکان نماز جماعت در هر شبستانی اقامه می شود و تعداد نمازها در شبستان های متعدد به شش نماز جماعت در نماز  ظهر و عصر و مغرب و عشاء می رسد.

/

حجت الاسلام تحویلدار بیان کرد:در این مکان مقدس در ماه مبارک رمضان  مراسم اعتکاف را داریم که بسیاری از  مشتاقان در این مکان معتکف می شوند.

او گفت:علاوه بر ادای فریضه‌ی نماز، برپایی برنامه‌های فرهنگی و تحصیل طلاب نیز در این مسجد صورت می‌گیرد، این مسجد یکی از پایگاه‌های مهم برگزاری مراسم اعتکاف در استان قم است؛ قدمت برگزاری مراسم اعتکاف در مسجد امام حسن عسکری (ع) به بیش از ۹۰ سال پیش می‎‌رسد.

 مسجد مقدس امام حسن عسکری (ع) مسجد جامع است

تحویلدار گفت:این مسجد، از تمامی خیابان های اصلی، درب ورود داشته و قابل دسترسی است که از این ویژگی می توان جهت برپایی اجتماعات بزرگ در این مسجد استفاده کرد.

روایت بنای مسجدی از کرامت عسکری(ع) به قم

او  عنوان کرد: شهرت تقدس این مسجد مقدس در میان مردم به جهت تاسیس این مکان مقدس به امر مستقیم امام حسن عسکری (ع) است، یکی از مساجدی که مردم از آن به عنوان مسجد جامع شهر یاد می‌کنند و در آداب آن، به جا آوردن نماز تحیّت مسجد وارد شده است.

ایجاد کلاس درس حوزه علمیه در مسجد امام حسن عسکری(ع)

حجت الاسلام صافی گلپایگانی،نماینده تولیت مسجد مقدس امام حسن عسکری(ع)در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛ با بیان این که این مسجد مقدس از گذشته محل عبادت تهجد و شب زنده داری علما ،بزرگان و مردم شریف قم و سایر بلاد بود،گفت: توسعه مسجد از زمان های دور انجام شده است،در زمان مرحوم آیت الله گلپایگانی حدود ۶۰۰۰ متر از زمین های اطراف به مسجد اضافه شد و بعد از رحلت ایشان کلنگ زنی بنای جدید به دست  آیت الله صافی گلپایگانی انجام شد.

/

او افزود: این مکان مقدس حدود  ۲۶هزار متر مربع زیربنا دارد،گفت:معماران بزرگ کشور در بازدید از این بنا معماری آن را در منطقه بی نظیر دانسته اند.

او با بیان این که در حال حاضر دروس حوزوی به صورت پراکنده در این مسجد برگزار می شود گفت:در آینده نزدیک قرار است با تکمیل بنای جدید  کلاس درس حوزه علمیه در این مکان افتتاح شود.

نماینده تولیت مسجد مقدس امام حسن عسکری(ع)گفت:این بنا در حال حاضر یکی از پایگاه های بزرگ دینی و اعتبار شهر قم است و ان شاءالله تا ظهور فرزند گرامی ایشان حضرت مهدی(عج) مرکز پخش آثار از مسلمانان جهان اسلام است.

روایت بنای مسجدی از کرامت عسکری(ع) به قم

او با تاکید بر اینکه در گذشته این مسجد، محل تدریس برخی ازعلما بوده است، افزود: علمایی همچون آیت الله گلپایگانی (ره) توجه خاصی به این مسجد داشتند، این مسجد از همان ابتدا محل اعتکاف آیت الله گلپایگانی (ره) بوده و ایشان همیشه بر توسعه این مکان مقدس تاکید داشتند.

مسجد مقدس امام حسن عسکری(ع)با بیش از هزار و صد سال قدمت در طول تاریخ با عظمت خود همواره پایگاه دینی برای نشر معارف اهل بیت علیهم السلام است.

انتهای پیام/ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار