برای مشکلات کلان کرمانشاه مسئله‌شناسی کنیم

عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه گفت : برای اینکه بتوانیم در استان به توسعه برسیم، باید برای مشکلات کلان استان مانند بیکاری ابتدا مسئله‌شناسی کنیم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،سهراب دل انگیزان عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه به اهمیت تاریخی و سوق الجیشی کرمانشاه از ادوار گذشته تاکنون اشاره کرد و گفت : کرمانشاه باتوجه به پیشنیه تاریخی و ویژگی‌های خاص و منحصربفردی که در منطقه دارد، از نقاط استراتژیک و مهم کشور به شمار می‌رود.

او گفت : طبق شواهد تاریخی و آثار باستانی به جای مانده، این استان در گذشته منطقه خاصی بوده که وقوع جنگ‌های مهمی در خاورمیانه از همین ناحیه بوده است.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: در عین اینکه دانشمندان و دانشوران زیادی در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند، اینجا محل حضور والیان زیادی بوده که کرمانشاه را محل سکونت و حکومت خود قرار داده‌اند.

او بابیان اینکه اساس شکل گیری شهر‌ها براساس قدرت، اقتصاد و... است، گفت: سابقه شهرنشینی در کرمانشاه طولانی است و از این نشان دارد که در اینجا تمرکز قدرت، ثروت و اقتصاد وجود داشته است.

دل انگیزان گفت: حال باوجود این پیشنیه و اینکه منطقه کرمانشاهان از زمان‌های دور تا سده‌های اخیر مورد توجه بوده، باید دید که چرا شاخص‌های خاصی مانند آمار بالای بیکاری را در کرمانشاه داریم.

او گفت: علیرغم اینکه سال گذشته نرخ بیکاری کرمانشاه به صورت معناداری کاهش پیدا کرد، اما ما همچنان از استان‌های بیکار و خیلی بیکار کشور هستیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: باید بررسی شود که چه مولفه‌هایی باعث شده بیکاری در کرمانشاه به گونه‌ای ریشه دار شود که مبارزه با آن سخت و تمام نسخه‌هایی که برای کنارزدن آن بکار گرفته می‌شود، ناکارآمد باشد.

او گفت: باید توجه کنیم که بیکاری در کرمانشاه مسئله پیچیده‌ای است که تنها مسئله دولت محلی نیست و برای مبارزه با آن باید عناصرفرهنگی را بیشتر بشکافیم و ساختار مسائل اجتماعی و نهادی را بیشتر ببینیم.

دل انگیزان با بیان اینکه درکنار بیکاری مشکلات و مسائل دیگری نیز در بحث توسعه استان داریم که باید آن‌ها را مسئله‌شناسی کنیم، گفت: یکی از سولات مهمی که مردم کرمانشاه همواره دارند این است که چرا سرآمدان و نخبگان از این استان مهاجرت می‌کنند.

او افزود: هرچند پدیده مهاجرت نخبگان تنها منحصر به استان کرمانشاه نیست و در سایر استان‌ها هم وجود دارد، اما ما باید مسئله شناسی کنیم که چرا جاذبه حفظ نخبگان را نداریم.

این عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: باید برای این مسائل و حوزه سرمایه اجتماعی استان مسئله شناسی داشته باشیم و به سمت پژوهش‌هایی درباره این موضوعات برویم .

 

 

انتهای پیام/د

برچسب ها: فرهنگیان ، مطبوعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار