آزادی قلیان در ایستگاه بهارستان/ وکلای ملت، مدافع مردم یا مافیای دخانیات؟!

موضوع سِرو قلیان در قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی، مدتی است به چالشی میان مسئولان وزارت بهداشت و برخی نمایندگان مجلس تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،«قلیان در قهوه خانه‌ها آزاد می‌شود»، موضوعی که مافیای سیگار و دخانیات آن را هدف قرار داده اند و در تلاشند تا به هر شکلی شده در آخرین روز‌های این دوره مجلس شواری اسلامی آن را به تصویب برسانند. موضوعی که عواقب جبران ناپذیری برای سلامت جامعه به ویژه قشر جوان به دنبال خواهد داشت و حالا به نظر می‌رسد به احتمال زیاد با فشار برخی نمایندگان امروز یا در هفته جاری در صحن علنی مطرح شود.

قلیان

طرحی که قلیان را در قهوه خانه‌ها آزاد می‌کند

«طرح یک فوریتی استفساریه تبصره ۱ ماده ۱۳ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با مصرف دخانیات» اخیرا در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است، موضوعی که نه در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بلکه در کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها بررسی وجمع‌بندی شده، اما تاکنون بر اساس قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، عرضه و استعمال مواد دخانی در اماکن عمومی ممنوع است.

استفساریه تلاش دارد تا به بهانه‌ اشتغال، کارآفرینی و رونق کسب و کار، قهوه خانه‌ها و قلیان سرا‌ها که همگی از اماکن عمومی هستند و بر اساس این قانون عرضه مواد دخانی در آن‌ها ممنوع است، از شمول قانون مذکور خارج کند و بر این اساس در عمل مجوز رسمی و قانونی برای عرضه دخانیات در همه قهوه خانه‌ها و قلیان سرا‌ها صادر شود.
بیشتر بخوانید: ممنوعیت فروش و تبلیغ سیگار الکترونیکی در کشور
حالا ظاهرا طرح مذکور، امروز (یکشنبه، ۱۷ آذر) در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرارگرفته است و اگر نوبت به رسیدگی آن برسد، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت تا دوباره برخی بتوانند آن را به تصویب برسانند.
 
قلیان

شورای نگبان و تشخیص مصلحت نظام طرح قبلی را رد کردند

کریم همتی، معاون حقوقی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان در این باره گفت: طی سه سال اخیر این موضوع، با تلاش شبانه روزی مجموعه وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی و همچنین جمعی از وکلای محترم ملت به صحن علنی مجلس راه نیافت، ولی با توجه به فشار‌هایی که در این زمینه وجود داشت بالاخره در صحن علنی مجلس مطرح و تصویب شد و برای تائید نهایی به شورای محترم نگهبان ارسال گردید که این بار هم با تلاش و دغدغه ویژه وزیر محترم بهداشت و مجموعه تابعه، در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام تائید نشد و به مجلس عودت داده شد.

معاون حقوقی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: ایرادات وارد شده از سوی این دو نهاد مبنی بر مغایرت با اصل ۷۳ قانون اساسی (با این استدلال که این طرح قانونگذاری جدید محسوب می‌شود و استفساریه نیست و همچنین مغایرت با سیاست‌های کلی نظام در حوزه سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری) تشخیص داده شد، بنابراین کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها بار دیگر این طرح را مورد بررسی قرار دادند و تغییراتی را به جهت رفع ایرادات شورای نگهبان و مجمع تشخیص نظام انجام دادند.

استفساریه عرضه قلیان در قهوه خانه دوباره راهی صحن می‌شود

همتی اظهار کرد: طبق اصلاحات صورت گرفته مراکزی می‌توانند اقدام به عرضه قلیان می‌کنند که مجاز به تهیه و توزیع غذا نباشند البته با بررسی کارشناسان، این تغییر به لحاظ فنی ایراد شورای نگهبان را مرتفع نمی‌کند و همچنان مغایرت آن با اصل ۷۳ قانون اساسی برقرار بوده، اما ظاهرا تلاش شده است تا با ایجاد ابهام و سردرگمی، نگرانی نظام سلامت را محدود به رعایت مسائل بهداشتی در تهیه و توزیع غذا انعکاس کنند، این درحالی است که وزارت بهداشت به دلیل رسمی شدن عرضه قلیان و مواد دخانی و به تبع آن افزایش مصرف دخانیات و کاهش شاخص‌های سلامت در جامعه با این طرح مخالفت دارد.

بهزاد، ولی زاده مسئول دبیرخانه ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان درباره طرح دوباره استفساریه عرضه قلیان در قهوه خانه‌ها گفت: شکل قضیه عوض شده و ماهیت آن موضوع همان داستانی است که وزارت بهداشت نسبت به آن ابراز نگرانی کرد، موضوعی که مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز آن را مغایر سیاست‌های سلامت ابلاغی نقام معظم رهبری اعلام کرد، چه بحث غذا دادن باشد یا نباشد، استثنا کردن اماکنی مثل قهوه خانه‌ها درست نیست؛ چرا که در صورت عرضه مواد دخانی مانند قلیان شاهد رشد مصرف آن خواهیم بود.

ولی زاده گفت: کسانی که در صنف قهوه خانه‌ها و قلیان سرا‌ها فعالیت می‌کنند، به دنبال آن هستند که در فرصت باقی مانده تا پایان این دوره مجلس شورای اسلامی مجوز عرضه قلیان و مواد دخانی را اخذ کنند.
 
قلیان

عرضه قلیان در قهوه خانه‌ها بدون فروش غذا آزاد شود؟!

مسئول دبیرخانه ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت بیان کرد: عرضه قلیان با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و قانون اساسی مغایرت دارد و موضوع عرضه قلیان در قهوه خانه‌ای که غذا سرو نمی‌شود در کمیسیون شورا‌های مجلس دنبال می‌شود و بحث ما سرو غذا در حین مصرف قلیان نیست بلکه حرفمان این است که قانون نباید تغییر کند.

او تاکید کرد: امیدواریم در صورتی که استفساریه عرضه آزاد قلیان در قهوه خانه هستند و قصد دارند آن را در صحن علنی مجلس مطرح کنند با مخالفت نمایندگان رو به رو شوند، چرا که تصویب این استفساریه تبعات سنگینی به ویژه برای سلامت نسل جوان آینده به دنبال خواهد داشت و امید است که نمایندگان با ممانعت از تصویب این استفساریه به ارتقای سلامت جامعه به ویژه جوانان رای بدهند.
بیشتر بخوانید: سرطانی دردناک که سیگاری‌ها را هدف می‌گیرد
ولی زاده بیان کرد: استفساریه با این هدف مطرح شد که استعمال دخانیات در اماکن عمومی ممنوع است و برخی نمایندگان در تفسیر پیشنهادی اعلام کردند که قهوه خانه‌ها اماکن عمومی نیستند که با رد شواری نگهبان رو به رو شد، اما حالا برخی در کمیسیون شور‌های مجلس شورای اسلامی به دنبال مصوب جدیدی است تا عرضه قلیان در قهوه خانه‌هایی که غذا عرضه نمی‌شود، آزاد باشد، این طرح جدیدی است و کمیسیون شورا‌ها نمی‌تواند ایراد استفساریه خروج قهوه خانه‌ها از اماکن عمومی و قانونی کردن عرضه قلیان را به این شکل برطرف کنند.

مسئول دبیرخانه ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت تصریح کرد: متاسفانه عرضه کنندگان مواددخانی به دنبال آن هستند که قانون مجوز مصرف قلیان را صادر کند، چرا که تاکنون بر مبنای قانون عرضه قلیان در امکن عمومی مانند قهوه هخانه‌ها ممنوع است هر چند به آن تمکین نمی‌شود، اما در صورتی که این قانون برداشته شود، امکان نظارت و برخورد دیگر وجود نخواهد داشت.

اعتیاد جوانان با آزادی قلیان در قهوه خانه ها

ولی زاده ادامه داد: این درست نیست که وقتی تقاضا وجود دارد ما یک کار غلط را به خاطر عرضه و تقاضا علنی کنیم و متاسفانه برخی‌ها با وجود مخالفت شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصحت نظام باز برخی دنبال عرضه قلیان در اماکنی مانند قهوه خانه‌ها هستند و نباید اجازه دهیم قوانینی که داریم آسیب ببیند.

مسئول دبیرخانه ستاد کنترل و مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت تصریح کرد: متاسفانه شاهد رشد مصرف قلیان بین نوجوانان و خانواده‌ها هستیم و قلیان به یک تفریح خانودگی تبدیل شده است؛ این موضوع عواقب جدی به دنبال خواهد داشت و نباید اجازه دهیم عرضه آن در اماکنی مانند قهوه خانه‌ها آزاد شود، چرا که این کار بازی با سلامت جوانان و نسل آینده است و زمینه اعتیاد آن‌ها را فراهم می‌کند.
 
قلیان

مجلسی‌ها عزمشان را برای سلامت مردم جزم کنند

معاون حقوقی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: بر اساس آنچه در خصوص تهدیدات ناشی از تصویب این طرح برای سلامت و بهداشت جامعه و همچنین ترویج مصرف مواد دخانی وجود دارد، مجموعه وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی سلامت کشور از وکلای محترم مردم انتظار دارد با آگاهی و دلسوزی نسبت به امنیت بهداشتی و درمانی هم میهمانمان، از تصویب آن که مغایر با اهداف بهداشتی درمانی کشور و سیاست‌های کلی نظام در حوزه سلامت است، خوداری کنند.
بیشتر بخوانید: تفریح ارزانی که بلای جانتان می‌شود/استعمال هر وعده قلیان معادل چند پاکت سیگار است؟
همتی بیان کرد: در این بین از نمایندگان محترم کمسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، بیش از همیشه انتظار می‌رود همچنان که تاکنون دغدغه مندانه مسیر بسیاری از طرح‌های کلان کشوری در حوزه بهداشت و درمان کشور را هموار کرده اند و مسئولیتی خطیر در این امر ایفاء کرده اند. در بررسی این طرح همه جهت‌ها را مدنظر قرار دهند و در جلوگیری از مطرح شدن و یا رد آن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حداکثر مساعدت را داشته باشند تا با کمک وکلای ملت گامی مهم در مسیر دستیابی به اهداف متعالی حوزه بهداشت و درمان کشورمان برداشته باشیم.

قلیان

امید است که وکلای ملت قدری به فکر سلامت مردم باشند و نگذارند عده‌ای سودجو با ترفند‌های مختلف بتوانند سلامت مردم به ویژه نسل جوان کشور را مورد هدف قرار دهند، چرا که مصرف قلیان خود گاکمی برای سوق دادن نوجوانان و جوانان به سمت اعتیاد است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۷ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
اخه قلیان چیه که نماینده ها وقت شان را برای این موضوع می گذارند .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۷:۰۲ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
مردم ببینید نمایندگانتان در چه فکری هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۸ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
مملکت کلی مشکل داره و کمبود قوانین نمایندهای محترم به فکر چه چیزهایی که نیستن
France
محمدرضا
۰۱:۱۹ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
بی شک قهوه خانه ها در سطح شهر محل گردهمایی و پاتوق اشرار است.نه اینکه هر کس به قهوه خانه برود خدایی نکرده اشرار باشد ولی ناخودآگاه به محلی برایه دور هم جمع شدن این گونه افراد هم خواهد شد....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
همه مسئولان در خدمت مافیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
همه مشکلات حل شد
فقط مشکل الان قلیونه
عجب
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۰:۲۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
فقط باید در مورد ضرر و زیانهای قلیان و سیگار و مواد مخدر و مشروبات الکلی به صورت مداوم نظارت و جرم انگاری و امر به معروف و نهی از منکر و فرهنگ سازی شود از طریق رسانه های جمعی در تمامی فضاها و صدا و سیما و غیره ... و در خانواده ها و مدارس آموزش و پرورش و دانشگاها تا انشاءالله تمامی انسانها پی به ضرراتشان و خسارات جبران ناپذیرشان ببرند و السلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
باید برای قلیان و سیگار و توتون حداکثر تعرفه مالیات را وضع کرد در غیر این صورت به مملکت خیانت می کنند .
باید هر نخ سیگار حداقل 20 هزارتومان شود بلکه جوانان کمتر به سویش روند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۰ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
گل گفتی دقیقا باید چنین کاری کرد همان طور که سوخت بالا رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
هردم ازاین باغ بری می رسد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۰۴ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
آزادکنیدبذاریدبکشند کیف کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
وقتی دخانیات آزاده، قلیان هم قاعدتأ باید آزاد باشه دیگه. دود قلیان با دخانیاته.
فقط تنها مزه نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
به نظرم اسم این نماینده ها رو علنی کنید
Iran (Islamic Republic of)
نسل سوخته
۱۶:۱۳ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
مردم و خوب سرگرم کردین یک روز یارانه معیشتی.یک روزبنزین.امروزقلیان..حیف ازین عمرگران که سوخت وهدررفت..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۳ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
همه کاراشون رو انجام دادند ففط همین یه کارشون مونده که می خواد انجام بدند
Iran (Islamic Republic of)
رخساره
۱۶:۰۶ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
واقعا.....
Iran (Islamic Republic of)
راد
۱۵:۵۰ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
آزادش کنه اما مالیات ازش بگیره این راهه بهتریه ، تا برخورد و بهم زدنه کاسبی و منبع درآمده عده ای از هموطنا . آزاد کنن اما مالیاته زیاد وضع کنن
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۵:۴۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
اونی که دوست داره بکشه میکشه چرا باید ممنوع باشه ؟ برعکسشم هست کسی که اهلش نیست مثله خودم حتی اگه صبح تاشبم جلوم باشه نمیکشم ، تو این شرایط اقتصادی نمیشه کافه ها و چای خونه ها و رستورانارو تعطیل کنیم و یه عدرو بیکار ، خیلیا امراره معاششون از همین قلیون و چای خونست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
الان تمام مشکلات مملکت ما توی قلیون هست؟
همه چی ارومه ما چقدر خوشبختیم
Switzerland
مهدی
۱۵:۱۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
کسانی که می خواهند قلیان آزاد شود باید بدانند که کشور را دارند نابود می کنند چون این نوجوانان همان کسانی هستند که جای مسئولین امروز را می گیرند و پدران فردای مملکت هستند .
وقتی پدر خانواده قلیان کشیدن را از نوجوانی شروع کرده و تا به الان که پدر شده
قلیان می کشد ، بچه اش هم به سمت سیگار و قلیان می‌رود و در آخر هم بچه به سمت و سوی مواد مخدر می رود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
این همه مسائل مهم و قابل پیگیری هست چرا وکلای ملت زوم کردن رو آزادی قلیان حالا مشکل مملکت و ملت فقط آزاد نبودن قلیانه درضمن اینهمه کار ممنوعه و غیر قانونی داره علنی انجام می گیره کسی هم پیگیر نیست چرا آقایون اصرار دارند برای این کار غیر قانونی مجوز قانونی بگیرتد الله اعلم
Canada
قاضی
۱۵:۵۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
حرف حساب جواب نداره دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۰ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
مرده شور ببره قلیان و قلیان سرا رو . چندی پیش رفتیم یک رستوران غذای ساده ای بخوریم . بوی قلیان میوه ای هوای رستوران رو پر کرده بود . شما رو به خدا به فکر جوونا و فرهنگ آینده جامعه باشید .
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۱۵:۵۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
عزیز میشه آزادش کرد اما محیطش خارج از سالن غذاخوری باشه ، شما میدونی چنتا خونواده درآمدو گزران زندگیشون از چای خونه و قلیون هست ؟ الان که ممنوعه چندنفرو میشناسی که به خاطر ممنوع بودنش نمیکشن ؟ مطمئنن هیچکس چون کسی که بخاد بکشه ممنوع یا آزاد میکشه پس بهتره همونطور که یکی از هموطانامون نظر داده آزادش کنن و در عین حال مالیات سنگین واسش وضع کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
خب میرفتی غذای ساده ات رو جای دیگه میخوردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
تفریحه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
آزادش کنید
Iran (Islamic Republic of)
رخساره
۱۶:۰۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
چی رو آزاد کنند؟. آزادی قلیان و مواد دخانیات مساوی با آزادی رفتن به بهشت زهرا. مجوز ورود به سوی قبر
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسن
۲۰:۱۲ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
برای بچه خودت آزاد کن
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش باهر
۱۱:۱۹ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
ازادی قلیان در قهوه خانه ها و سایر مکانهای عمومی پایه و اساس اموزش مراحل پیشرفته ان که اعتیاد به انواع و افسام مواد مخدر و موادشیمیایی و مواد روانگردان و غیره هیت، می باشد.
Iran (Islamic Republic of)
فرزند انقلاب
۱۰:۵۰ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
دولت اگر به جای گرانی بنزین 10 درصد نرخ مالیات دخانیات را افزایش میداد چند برابر بنزین درآمد عایدش میشد. آزاد کن ولی هزینه مصرف را بالا ببر تا هم درامد دولت افزایش یابد و هم سلامت مردم کمتر ضره ببیند.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۳۸ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
مگه الان در قهوه خانه ها چی عرضه میشه!
United States of America
ناشناس
۱۶:۱۴ ۱۷ آذر ۱۳۹۸
پشت پرده همه چی
آخرین اخبار