وضعیت مناسب سازی در کرمانشاه خوب نیست

مسئول دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان کرمانشاه گفت : وضعیت مناسب سازی معابر و اماکن عمومی و ساختمان‌های اداری در سطح استان برای بهره مندی افراد کم توان جسمی - حرکتی مطلوب نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،نرگس کیانی مسئول دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی استان کرمانشاه گفت : مناسب سازی فقط مختص به افراد دارای معلولیت نبوده و طیف وسیعی از مردم نیازمند به مناسب سازی هستند که از جمله می‌توان به افراد دارای معلولیت به ویژه استفاده کنندگان از ویلچر، جانبازان، سالمندان، کودکان، مادران باردار و افراد حمل کننده کالسکه کودک و یا چرخ دستی خرید، بیماران دارای مشکلات ارتوپدی، بیمارانی که در اثر سانحه دچار شکستگی در اندام‌های حرکتی شده اند، اشاره کرد. 

او گفت : با توجه به افزایش تعداد سالمندان طی سال‌های آتی اهمیت موضوع مناسب سازی و دسترس پذیری روز به روز بیشتر از پیش و نیاز به اجرای اصولی ضوابط آن در سطح فضا‌های شهری و عمومی بالاتر می‌رود.

مسؤول دبیرخانه ستاد مناسب سازی استان کرمانشاه افزود: با توجه به نتایج ارزیابی به عمل آمده چند سال اخیر که از وضعیت مناسب سازی و دسترس پذیری ساختمان‌های اداری شهر کرمانشاه و شهرستان‌های تابعه استان برای استفاده افراد دارای معلولیت از لحاظ شاخص هایی، چون مناسب سازی ورودی ها، سطوح شیب دار، سرویس‌های بهداشتی فرنگی و آسانسور و بالابر به عمل آمد، کرمانشاه در مقایسه با دیگر استان ها، پایین‌تر از میانگین کشوری قرار دارد. 

او افزود: این گزارش در جلسات ستاد مناسب سازی استان ارائه شد و همچنین نتایج حاصله برای مسئولان ارشد استان نیز ارسال شد.

کیانی افزود: بهزیستی به عنوان دبیرخانه ستاد مناسب سازی در استان و شهرستان‌های تابعه وظیفه هماهنگی و پیگیری موضوع را برعهده دارد و هرکدام از دستگاه‌های اجرایی بنابر وظایفی که قانون گذار برای آنان تعریف کرده، مسوُولیت اجرا و نظارت بر امر مناسب سازی در حوزه‌های مختلف را برعهده دارند.
 او شهرداری‌ها وظیفه مناسب سازی پیاده روها، پارک ها، مبلمان شهری، ایستگاه‌های اتوبوس، نظارت بر اجرای ضوابط مناسب سازی در سطح معابر و... را برعهده دارند و سازمان اتوبوسرانی وظیفه مناسب سازی ناوگان حمل و نقل درون شهری، صدا و سیما و اداره فرهنگ و ارشاد و بنیاد شهید وظیفه تهیه و تولید محتوای آموزشی و برنامه‌های آگاه سازی و آموزشی مناسب سازی برای ارتقاء فرهنگ عمومی مردم را برعهده دارند. 

کیانی گفت: همین طور می‌توان به اداره راه و شهرسازی و نظام مهندسی که وظیفه نظارت بر رعایت ضوابط مناسب سازی در مراحل طراحی، نظارت و ساخت ساختمان‌های اداری و عمومی و مجتمع‌های مسکونی را برعهده دارند اشاره کرد و یا دانشگاه علوم پزشکی که باید بر رعایت ضوابط مناسب سازی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی توجه کند.

او گفت: برخی از پروژه‌هایی که تحت عنوان مناسب سازی در سطح معابر شهری و حتی ساختمان‌های اداری اجرا می‌شود، غیراصولی بوده و ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد معلول جسمی حرکتی مصوب شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در آن رعایت نشده است که همین مساله باعث مخاطره و دردسر‌های مضاعف برای عزیزان دارای معلولیت می‌شود.

او افزود: به عنوان مثال رمپ‌های اجرا شده در ورودی برخی ادارات و بانک‌ها دارای شیب غیراستاندارد بوده که بسیار غیرایمن و خطرآفرین می‌باشد و گاهی خود باعث معلولیت می‌گردد.

کیانی گفت: مناسب سازی واژه‌ای کلی است و ابعاد وسیعی را در بردارد و حوزه آن علاوه برمعابر عمومی و تجهیزات و مبلمان شهری نظیر پل‌های هوایی عابر پیاده، پل‌های اتصال پیاده رو به سواره رو، ایستگاه‌های اتوبوس، اماکن عمومی شامل ساختمان‌های اداری، آموزشی، فرهنگسراها، دانشگاه ها، مراکز درمانی، مراکز ورزشی، مراکز تاریخی و گردشگری، مراکز خرید و حتی اماکن خصوصی با کاربری عمومی مثل دفاتر پیشخوان دولت، پلیس بعلاوه ۱۰ و ناوگان حمل و نقل عمومی و. را نیز شامل می‌شود.

کیانی با تاکید براینکه مناسب سازی محیط‌های شهری و فضا‌های عمومی وظیفه یک دستگاه یا اداره نبوده و همکاری همه جانبه همه دستگاه‌های اجرایی، مردم، سازمان‌های مردم نهاد فعال و تشکل‌های معلولان و ایثارگران را می‌طلبد گفت: دبیرخانه ستاد مناسب سازی آماده هرگونه همکاری با مدیران و مسئولان استانی و شهرستانی و افراد دارای معلولیت در جهت ساختن شهری مناسب در تراز معلولان خواهد بود .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار