سخنگوی دولت در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان:

اصلاحات لایحه بودجه با شرایط تحریمی امکان‌پذیر نیست/ دولت برنامه‌ای برای قطع اینترنت ندارد

ربیعی گفت: اصلاحات لایحه بودجه سال ۹۹در شرایط تحریمی و بودجه محدود کنونی امکان‌پذیر نیست.

نشست خبری سخنگوی دولت آغاز شدبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری امروز (دوشنبه ۱۸ آذر) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: روز گذشته پس از روزهای تلخ نوازه و رویکرد دلجویانه رهبر معظم انقلاب در قبال آسیب دیدگان که به تعبیر ایشان از مصادیق شهید و جانباز به حساب می‌آیند، مهم و راهگشا بود. قطعاً این وقایع نیازمند علت‌یابی علمی و دقیق از ماجراست؛ من می‌خواهم بار دیگر از همین تریبون به ملت شریف و به خصوص خانواده‌های آسیب دیدگان تأکید کنم که همه ما در غم و شادی‌ها در کنار هم هستیم.

ربیعی ادامه داد: فراموش نکنیم که در وضعیتی به نام تحریم‌های ظالمانه قرار گرفته‌ایم که اقتصاد و معیشت و حتی ارتباط ما با جهان را تحت تأثیر خود قرار داده است و در روزهای اخیر اگرچه شاهد پایکوبی و شادی تحریم گران آمریکایی و دنباله روهای رسانه‌ای بودیم که به زبان‌های مختلف می‌گفتند دیدید تحریم‌ها چه بر سرتان آورد؛ اما در سوی دیگر شاهد بیداری بشری هم بودیم که در خود آمریکا حاکمان خود را نقد کردند.

سخنگوی دولت ادامه داد: ملت ایران همه این رویداد‌ها را می‌بیند و می‌بیند در دوران رنج و سختی چه کسانی همراهشان هستند و چه کسانی عید خون می‌گیرند. دولت معتقد است اتفاقاتی که رخ داد باید به طور اساسی ریشه‌یابی شود و همیشه باید متکی بر سرمایه اجتماعی همه ایرانیان حرکت کنیم و در همین جهت رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی نخست کمیته‌ای را در دولت سامان دادند و سپس از طریق دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گزارشی تقدیم مقام معظم رهبری شد که منتج به آن دستور راهگشا شد، دستورات معظم‌له توسط همین کمیته پیگیری و ابعاد مختلف موضوع بررسی خواهد شد.

او گفت: تمام دستورات رهبری دیروز توسط رئیس جمهور برای اجرا به این کمیته ارسال شد و نهایتاً کمیته گزارشی از اقدامات خود به ملت شریف ایران ارائه خواهد کرد.

مسیر نجات کشور از انتخابات می‌گذرد

ربیعی با بیان اینکه مسیر نجات، شکوفایی و آینده ثبات کشور از انتخابات می‌گذرد، تصریح کرد: انتخابات و رجوع به صندوق رأی یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و در عین حال تنها و بهترین راه مواجهه برای ایجاد تغییرات مورد نظر بین نسلی است. مواجهه با هر  تغییری که نسل‌های مختلف می‌خواهند در این صندوق‌ها شکل گرفتنی و شدنی است.

او افزود: نامزدهای انتخابات در روزهای گذشته برای حضور در این عرصه ثبت‌نام کردند، هرچند امیدوار بودیم چهره‌های سیاسی بیشتری در این انتخابات حضور داشته باشند، با این حال در میان ثبت‌نام کنندگان چهره‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و نخبگان از جناح‌های مختلف دیده می‌شوند، که باید امکان رقابت سالم میان آنها را فراهم کنیم.

سخنگوی دولت بیان کرد: دولت به عنوان مجری انتخابات همه توان خود را برای برگزاری هرچه بهتر این انتخابات و دفاع از رأی مردم که به مثابه حق الناس است به کار خواهد گرفت.

ربیعی تصریح کرد: ما معتقدیم تنها راه نجات کشور که در شرایط دشواری قرار دارد، فراهم کردن امکان رقابت انتخاباتی برای همه سلیقه‌ها از هر اندیشه، مرام و جناحی است که رویای ساختن آینده ایران را برای همه مردم ایران در سر می‌پروراند.

به ازای هر کرسی مجلس ۵۲ نفر ثبت‌نام کرده‌اند

او گفت: در انتخابات امسال ۱۶ هزار و ۱۴۵ نفر ثبت نام کرده اند. سهم مشارکت زنان در ثبت نام برای حضور در انتخابات ۳۰ درصد رشد داشته است. ۲۹ درصد داوطلبان نسبت به دور قبل بیشتر شده اند و به ازای هر کرسی مجلس ۵۲ نفر ثبت‌نام کرده‌اند. تهران و البرز بیشترین و هرمزگان و کهگیلویه و بویر احمد کمترین نامزد را دارند. ۳۶ درصد از ثبت نام کنندگان کمتر از ۴۰ سال دارند. ثبت نام اهل سنت هم افزایش داشته اند، ۳۸ نفر از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی هم ثبت نام نکرده‌اند.

سخنگوی دولت ادامه داد: دولت خواهان مشارکت حداکثری ایرانیان است و فضا را برای رقابت سالم ایجاد خواهد کرد و امیدواریم سایر نهادهای ذیربط در انتخابات با درک شرایط در هم‌افزایی با دولت و در مسیر هرچه با شکوه تر برگزار شدن انتخابات نهایت تعامل را داشته باشند.

دولت دیگر برنامه‌ای برای قطع اینترنت ندارد

ربیعی بیان کرد: با دکتر فیروزآبادی و دکتر جهرمی و هم با دیگر اعضای دولت در این زمینه صحبت کردم. ما در کشور یک شبکه ملی بیشتر نداریم که روی آن اینترنت هم هست. دولت به هیچ وجه نه حالا و نه در آینده برنامه ای برای قطع کردن دسترسی مردم ایران به اینترنت ندارد.

سخنگوی دولت تأکید کرد: نگاه راهبردی ایران تکیه بر جوانان و تسخیر بازارهای منطقه است که ما شبکه ملی مستقل از دنیا که در شرایط حساس مانند تحریم ها بتواند اقدام کند را نیز دنبال می کنیم که آنها نتوانند به عنوان سلاح تحریم از آن استفاده کنند. قطعا جای تحریم گر متجاوز با جای کسی که از آزادی ارتباطات دفاع می کند در حال جدایی است و دولت مطالعه می کند که قطع اینترنت برای هر واقعه ای ابزار قرار نگیرد.

ربیعی درباره مبادله زندانیان در آمریکا گفت: پیشنهاد مبادله زندانیان یک سال پیش از طرف ایران و در جریان برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک مطرح شد. در آن زمان دولت آمریکا از قبول آن خودداری کرد. ولی ما به دلایل انسان دوستانه بنا بر پیامی که یک مقام سابق آمریکا داده بود تا برای آزادی دکتر سلیمانی تبادل انجام شود پذیرفتیم و حتی به دنبال آزادی همه در مقابل همه بودیم.

ربیعی بیان کرد: در هر حال ما پذیرفتیم که در مقابل دکتر سلیمانی تبادل انجام شود، مقام سابق آمریکایی این پیام را به ما داد که آمریکا در این مورد با آزاد کردن زندانیان ایرانی حسن نیت دارد، ما از دولت سوئیس هم قدردانی می‌کنیم که آماده همکاری برای بازگرداندن همه ایرانیانی که به ناحق زندانی در آمریکا هستند، اعلام آمادگی کرد.

او تأکید کرد: این مبادله بر اساس مذاکره صورت نگرفته، اما بسته به گفت‌وگو و سایر مسائل آمریکا همین امروز می‌تواند با توقف تحریم‌ها همان‌گونه که قبلاً اعلام کردیم، با توقف تحریم‌هایی که انجام داده و ظالمانه دنبال کرده، زمینه را برای ۱+۵ مهیا کنیم. این تصمیم در اختیار آمریکاست و ما بر سر تبادل زندانی بحث مذاکره نخواهیم داشت، اما باز هم همان‌گونه که رئیس جمهور اعلام کردند چنانچه آمریکا همه تحریم‌ها را لغو کند و آماده باشند، کماکان اعلام کردیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن در قالب ۱+۵ باز هم تکرار پذیر خواهد بود.

اصلاحات لایحه بودجه با شرایط تحریمی امکان‌پذیر نیست

ربیعی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه اصلاحات لایحه بودجه ۹۹ چرا اجرا نشده گفت: اصلاحات لایحه بودجه سال ۹۹در شرایط تحریمی و بودجه محدود کنونیامکان پذیر نیست، قطعاً تأمین حقوق و دستمزد بازنشسته‌ها و کارمند‌ان با دشواری‌هایی روبه‌رو است.

او ادامه داد: بردن درآمدهای نفتی به بودجه عمرانی طبق روال گذشته ادامه خواهد داشت. در بودجه هزینه‌های کارا و ثبات بخشی به توسعه و عدالت را سعی کردیم مراعات کنیم. در مورد درآمدها در این لایحه اقدامات لازم انجام شده است. در مورد هزینه‌های کارا با حذف صد ردیف به بهینه کردن آنها اقداماتی را سامان دادیم.

ربیعی ادامه داد: اگر در شرایط فروش بهتر نفت قرار داشتیم می‌توانستیم نگاه با بودجه توسعه دار را طراحی کنیم. سقف بودجه را مجلس نباید افزایش دهد و اگر بتوانند در همین چارچوب اصلاحات را به عمل آورند دولت عمل خواهد کرد.

تعداد مجروحان نیروی انتظامی بیشتر از مجروحان عادی است

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا آمار کشته شدگان حوادث اخیر اعلام نمی‌شود، تصریح کرد: تعداد مجروحان نیروی انتظامی بیشتر از مجروحان عادی است، بالاخره در این ماجرا عده‌ای مظلوم واقع شدند و ما نمی‌توانیم مثل آمریکا آمار فله‌ای بدهیم.

او در پاسخ به سوالی درباره حمایت اخیر رئیس جمهور آمریکا از ناآرامی‌ها و ارائه آمار هزار نفر کشته در اغتشاشات اخیر توسط وی و پاسخ دولت به ادعاهای ترامپ گفت: بدون تردید اظهارات این روزهای مقامات آمریکایی یک جنایت جنگی و یک جرم بین المللی محسوب می شود. بی پروا بیان می‌کنند ما چنین کاری کردیم که این جریان‌ها در ایران رخ دهد.

ربیعی افزود: ایجاد فضای آرامش در کشور و گذار از این اتفاقات برای درک بهتر شرایط و رسیدن به آزادی بیشتر بهترین پاسخ به اینهاست. پاسخ دیگر ما از طریق مجامع بین المللی دنبال خواهد شد و ناکام ماندن آمریکا در آنچه از سقوط ایران به تصویر کشیده بود صورت گرفت. عدد و رقم‌ها غیر واقعی است و قطعا ما صادقانه به تفکیک استان‌ها و به تفکیک شرایط، آمار را با هماهنگی قوه قضاییه و وزارت کشور اعلام خواهیم کرد.

سخنگوی دولت در مورد وضعیت لایحه CFT که در مجمع تشخیص مصلحت نظام است، گفت: امیدواریم با اظهارات آقای دژپسند و خانم جنیدی مجمع تصمیم درستی در این باره بگیرد تا بخشی از مشکلات اقتصادی مردم حل شود.

گزینه ریاست سازمان هلال احمر نیستم

سخنگوی دولت درباره بازداشت پیوندی تصریح کرد: همان‌گونه که گفتم فرآیند استعفا باید به شورای عالی و رئیس جمهور برسد که این اتفاق نیفتاده، معمولا در مورد بازداشت باید مساله با مقامات عالی مطرح شود که در این باره چیزی به دولت اعلام نشده است.

ربیعی در مورد اینکه آیا او گزینه ریاست سازمان هلال احمر است، تأکید کرد: نه به من پیشنهاد شده و نه قصدی در این باره دارم.

درباره تک نرخی شدن بنزین با دولت صحبت نشده است

سخنگوی دولت در مورد اظهارنظر پیرامون تک نرخی کردن بنزین گفت: نظری داده شده و ما شنیدیم اما اینکه نظر فردی بوده یا نظر جمعی اطلاعی نداریم. هنوز در این زمینه با دولت صحبت نشده است.

او درباره صحبت‌های جهانگیری در مورد اقتصاد کشور در زمان تحریم ها تصریح کرد: دولت مصلحت ندیده است در مورد فشار‌های تحریم و اثراتش زیاد صحبت کنیم. خیلی موارد دولت می‌توانست اثرات تحریم‌ها را تشریح کند و خود را از زیر بار تهمت‌ها بیرون بیاورد، اما به دلیل مصلحت سنجی ملی و ملاحاظات حرفی نزده، اما متاسفانه جناح بندی‌های سیاسی ایجاد کردند و لذت می‌برند که دولت به خاطر تحریم‌ها در مضیقه است. شما اگر بودید با این تحریم‌ها و فشار‌ها چه می‌کردید؟ آیا کارنامه بهتری داشتید؟

ربیعی افزود: ما دائما از مقاومت حرف زدیم و آقای جهانگیری ذره‌ای از واقعیت را بیان کرده و تأکید داشته که این تحریم‌ها وجود دارد و نمی‌توان آن را انکار کرد، اما گفتند که ما مقاومت خواهیم کرد. نمی‌دانم چرا عده‌ای بی محابا به این اظهارات حمله کردند و آن را علامت به بیگانگان دادن تلقی کردند که قطعا روش درستی نیست.

انتهای پیام/

برچسب ها: سخنگوی دولت ، بودجه 99
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۸:۵۶ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
دانشگاه علوم پزشکی گلستان فیش های حقوقی سوری برای کارمندانش صادرکرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۸
وقتي مي گويند ندارد بعني دارد وقتي مي گويند نيست يعني هست وقتي مي گويند فراوان است يعني ناياب است
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۰۱:۰۹ ۱۹ آذر ۱۳۹۸
خدایا به خودت پناه میارم.دیگه خسته شدم
Iran (Islamic Republic of)
ح
۲۲:۲۱ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
دولت برنامه ای برای قطع اینترنت ندارد


ببخشید شما همون نیستی که یک شب قبل گرانی بنزین گفتی دولت برنامه ای برای گرانی بنزین ندارد
Canada
ناشناس
۲۰:۳۹ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
دکتر جهرمی؟!!!!!!! کی دکتری گرفتند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
این دولت با این سخنگو راه به جایی نخواهد برد
Iran (Islamic Republic of)
Fati
۱۹:۳۱ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
گیلان رودسر نیم ساعته اینترنت ایرانسل قطع شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
اگه بچه های خوبی باشین و هرچی گفتن بگبن چشم اینترنت قطع نمی کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
سال99 این دولت حتی حقوق کارمنداشم نخاهدداد وتقدیم نور چشمیا خاهد نمود.شک نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۴ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
افعال معکوس ؛ وقتی میگه برنامه ایی برای قطع اینترنت نداریم یعنی همین روزا اینترنت قطع خواهد شد ؛ این آقا نیم ساعت قبل اجرای سهمیه بندی بنزین هم گفت که برنامه ایی نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
بابا راست میگه دولت قطع نمیکنه شاک قطع میکنه حخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
خیلی بیجا کردید که قطع کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۱ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
مگه دولت نمیگه تحریم هیچ تاثیری نداشته !؟
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۳:۱۱ ۱۹ آذر ۱۳۹۸
تروخدا مسئولین به فکر معیشت مردم باشبن، مردم دیگه تحمل گرونیا رو ندارن، تا الانم که خودمون رو کشوندیم با پس اندازهای قبلیمون بوده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۱۸ آذر ۱۳۹۸
این دولت وقتی میگی قطع نمیشه یعنی حتما قطع میشه. مثل بنزین که قبلاً می‌گفت گرون نمیشه ولی شب خوابیدی و صبحش بنزین ۳ هزار تومنی زدیم
Iran (Islamic Republic of)
آوند
۰۰:۱۸ ۱۹ آذر ۱۳۹۸
دقیقا هر چی تکذیب شد اتفاق میفته..سود فروش بنزین هر ماه تو حساب مردمه..بعد جالبه خانواده های بالای شش نفر جز امار محسوب نمیش.
آخرین اخبار