درمان بیماری‌ها با ورزش؛

درد استخوان دنبالچه را با تمرین‌های ورزشی آرام کنید

یک فیزیوتراپیست گفت: درد استخوان دنبالچه آسیبی شایع است که اغلب می‌تواند با افتادن روی قسمت نشیمنگاه ایجاد شود.

فهیمه اوکاتی فیزیوتراپیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره درد استخوان دنبالچه اظهار کرد: استخوان دنبالچه، استخوانی مثلثی شکل است که در انتهای ستون فقرات قرار دارد. ضربه مستقیم به این استخوان یا فشار‌های ممتد به آن می‌تواند درد و التهاب را در این ناحیه ایجاد کند که به «کوکسی‌دینا» موسوم است.

درد استخوان دنبالچه

او بیان کرد: کوکسی‌دینا صدمه‌ای شایع است که اغلب می‌تواند با افتادن روی قسمت نشیمنگاه به ویژه در فعالیت‌های تفریحی مانند دوچرخه‌سواری، اسکیت بازی یا سُر خوردن در سطوح برفی اتفاق بیفتد.درد استخوان دنبالچه پس از زایمان هم ممکن است ایجاد شود.


بیشتر بخوانید: ورزش‌های مناسب برای درمان درد دنبالچه +تصاویر


این فیزیوتراپیست افزود: در برخی موارد فشار مداوم ناشی از فعالیت‌هایی مانند دوچرخه‌ سواری، اسب سواری، نشستن‌های طولانی مدت و نادرست هم ممکن است درد استخوان دنبالچه را ایجاد کند. کوکسی دینا اغلب دائمی نیست، اما اگر به موقع رسیدگی و درمان نشود ممکن است، پایدار و مزمن شود. کوکسی دینا در برخی موارد می‌تواند بر اثر گرفتگی عضلات در ناحیه مقعد ایجاد شود که در این مواقع یبوست درد این ناحیه را افزایش می‌دهد.بسیاری از ماهیچه‌های کف لگن به استخوان دنبالچه متصل می‌شوند، بنابراین آسیب در این ناحیه روی آنها اثر می‌گذارد. این عضلات در دفع مدفوع، دویدن، راه رفتن و حرکت کردن نقش دارند.

چگونه متوجه شویم که استخوان دنبالچه آسیب دیده است؟

او تأکید کرد: یک آزمایش ساده برای تعیین اینکه آیا استخوان دنبالچه درگیر است یا خیر، تزریق بی حسی موضعی به منطقه است که پزشک آن را انجام می‌دهد. تسکین فوری درد نشانه درگیری استخوان دنبالچه است. پزشک همچنین سایر تست‌های تشخیصی از جمله رادیوگرافی و MRI را جهت تشخیص تکمیلی انجام می‌دهد. بر اثر عفونت فولیکول موی زائد در ناحیه دنبالچه کیست پیلونیدال ایجاد می‌شود که این کیست می‌تواند عامل درد باشد، بنابراین درمان موفق این کیست می‌تواند به کاهش درد ناحیه کمک کند.

اوکاتی تصریح کرد: بخش مهم درمان درد استخوان دنبالچه فیزیوتراپی است، بنابراین وضعیت‌هایی به بیمار آموزش داده می‌شوند که نقش مؤثری در کاهش فشار وارد شده به ناحیه دردناک دارند. از آنجا که نشستن روی منطقه آسیب دیده ممکن است شرایط را بدتر کند، بالش‌هایی به شکل حلقه برای نشستن فرد به کار می‌روند. بیمار همچنین باید از دارو‌های ملین استفاده کند و میزان فیبر دریافتی خود را در رژیم غذایی افزایش دهد.


بیشتر بخوانید: سلامت ستون فقراتتان را با این روش‌های ساده تضمین کنید +تصاویر


او گفت: دارو‌های ضد التهابی جهت کاهش درد استفاده می‌شوند، اما اگر درد همچنان ادامه داشته باشد ممکن است سایر روش‌های درمانی هم به کار برده شوند. تمرکز اصلی در درمان درد استخوان دنبالچه تصحیح فعالیت‌هایی است که این درد را موجب می‌شوند. ممانعت از انجام ورزش‌هایی مانند بسکتبال، هاکی روی یخ و فوتبال که امکان ضربه مکرر در این ناحیه را افزایش می‌دهد و کاهش وزن جهت کم شدن استرس در هنگام نشستن هم بسیار مهم است. تمرین‌های کششی هم می‌توانند در کاهش اسپاسم عضلات متصل به دنبالچه هم مؤثر باشند.

نمای استخوان دنبالچه

تمرین‌های ورزشی برای مبتلایان به درد استخوان دنبالچه

این فیزیوتراپیست اظهار کرد: در تمرین نخست فرد باید به پشت دراز بکشد و پاهایش را به طور مستقیم دراز کند سپس باید یکی از زانو‌ها را با دستان خود به سمت قفسه سینه بکشد و آن را در این وضعیت به مدت ۱۰ ثانیه نگه دارد و حرکت را  سه بار تکرار کند سپس همین تمرین را روی زانوی دیگر انجام دهد. این تمرین عضلاتی به نام پیریفورمیس و ایلیوپسواس را تحت کشش قرار می‌دهد. در صورتی که این دو عضله سفت شوند در حرکات لگن محدودیت ایجاد می‌کنند. عضله پیریفورمیس به استخوان دنبالچه متصل است و می‌تواند در صورت سفت شدن عصب سیاتیک را تحت فشار قرار دهد. کشش طولانی این عضله دامنه حرکتی را افزایش می‌دهد.

ورزش کردن

او بیان کرد: در تمرین دوم فرد باید به پشت دراز بکشد، زانوهایش را خم کند به طوری که کف پا‌ها روی زمین قرار بگیرند سپس شخص باید پای چپ را در شکم خم کند، مچ پای چپ را روی زانوی پای راست قرار دهد و با دست‌هایش زانوی پای راست را بگیرد و آن را به سمت بدن بکشد. ۱۰ ثانیه زانو را در این وضعیت نگه دارد و حرکت را سه بار تکرار کند. در این تمرین عضلات گلوتئال و پیریفورمیس کشیده می‌شوند. عضلات گلوتئال به دنبالچه متصل هستند و در دویدن و راه رفتن استخوان دنبالچه را تحت کشش و فشار قرار می‌دهند.

حرکت ورزشی

این فیزیوتراپیست افزود: در تمرین سوم فرد باید مطابق تصویر زانو بزند؛ زانوی پای راستش را روی یک سطح نرم مانند بالش بگذارد و کف پای چپ روی زمین باشد سپس به آرامی تنه را به سمت جلو هل دهد به طوری که روی لگن راست کشش را احساس کند. ۱۰ ثانیه بدن را در این وضعیت نگه دارد و حرکت را سه بار تکرار کند سپس با پای دیگر این تمرین را انجام دهد.

زانو زدن

 

اوکاتی یادآوری کرد: در تمرین چهارم فرد باید مطابق تصویر در وضعیت چهار دست و پا  قرار گیرد، به طوری که دست‌ها زیر شانه‌ها بوده و به اندازه طول شانه‌ها از هم فاصله داشته باشند، زانو‌ها هم  باید در زاویه  ۹۰ درجه زیر باسن قرار بگیرند. شخص باید پشت خود را افقی و  صاف نگه دارد تا ستون فقرات در دو طرف کشیده  شوند. همراه با دم، فرد باید شکم خود را به سمت زمین بکشد، سر خود را بالا بیاورد و به روبرو نگاه کند، قسمت نشیمنگاه و قفسه سینه به سمت سقف کشیده می‌شود، شخص سپس باید همراه با بازدم، ستون فقرات خود را گرد کند و به سمت سقف بکشد. فرد باید شانه‌ها و بازو‌ها را در وضعیت صحیح قرار دهد.

درد استخوان دنبالچه

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار