رئیس سازمان هواشناسی کشور مطرح کرد؛

خطری از جنس کاهش تراز آب دریای خزر/ محیط زیست مناطق شمالی کشور آسیب خواهند دید

تاج بخش گفت: باید از روند کاهشی تراز آب دریای خزر جلوگیری شود در غیر این صورت محیط زیست مناطق شمالی کشور آسیب خواهند دید.

خطری از جنس کاهش تراز آب دریای خزر/ محیط زیست مناطق شمالی کشور آسیب خواهند دید به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سحر تاج بخش رئیس سازمان هواشناسی کشور در بیست و چهارهمین نشست کمیته هواشناسی آب شناسی دریای خزر با تاکید بر اهمیت جلوگیری از روند کاهشی تراز آب دریای خزر، گفت: در صورت تداوم روند فعلی، امکان وقوع شرایط ناگوار زیست محیطی در مناطق ساحلی کشور‌های حاشیه این دریا وجود دارد.

او افزود: سرعت بخشیدن در تهیه، تصویب و اجرای برنامه یکپارچه پایش و پیش بینی وضعیت هواشناسی آب شناسی دریای خزر، می‌تواند به عنوان گامی مهم در زمینه شناخت عوامل موثر در این پدیده و ارایه راهکار‌های مناسب برای تصمیم گیران در سطح ملی و منطقه‌ای قلمداد شود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه بیش از ۵ سال از تصویب موافقتنامه همکاری هواشناسی آب شناسی دریای خزر از سوی نمایندگان دولت‌های عضو این مجموعه می‌گذرد، گفت: عزم جدی اعضای این کمیته بر تسریع در اجرای مفاد موافقتنامه و رسیدن به اهداف اصلی آن، برنامه یکپارچه پایش و پیش بینی هواشناسی آب شناسی دریای خزر است.

تاج بخش افزود: برای رسیدن به این مهم گام‌های موثری از سوی اعضای کمیته در طول نشست‌های قبلی برداشته شده که شامل تعیین ماموریت و راهبرد، اهداف و ساختار برنامه و همچنین شاخص‌های کلیدی برای ارزیابی برنامه است.

وی تعیین برنامه‌های عملیاتی در سطح ملی و منطقه‌ای را از دیگر اهداف این کمیته بیان و ابراز امیدواری کرد: با همکاری و مشارکت همه اعضای جلسه به این مهم دستیابیم.

رئیس سازمان هواشناسی کشور، تصویب مقررات داخلی کمیته هماهنگی هواشناسی آب شناسی دریای خزر را از گام‌های مهم دیگر در این نشست بیان کرد که زمینه را برای تسریع در حرکت رو به رشد کمیته ایفا کرده و امکان مشارکت هرچه بهتر کشور‌های حاشیه دریای خزر را در برنامه یکپارچه پایش و پیش بینی آب و هواشناسی این پهنه آبی فراهم می‌کند.

تاج بخش با اشاره به پیشرفت روزافزون کشور‌های حاشیه دریای خزر در زمینه توسعه شبکه پایش، ارایه خدمات هواشناسی آب شناسی به کاربران ساحلی و دریایی و همچنین فناوری اطلاعات در گزارش‌های ملی اعضا گفت: تبادل اطلاعات هواشناسی آب شناسی میان کشور‌های عضو کمیته چند سالی است که درحال انجام است و زمینه را برای انجام فعالیت‌ها و تحقیقات مشترک بین کشور‌ها تا حدود زیادی فراهم کرده است.

او افزود: این تحقیقات در زمینه‌های مختلف هواشناسی آب شناسی قابل انجام است که می‌توان عمده‌ترین آن‌ها را ارزیابی اثرات تغییر اقلیم بر دریای خزر عنوان کرد که این اثرات درحال حاضر به گونه‌ای چشمگیر بر دما، بارش و تراز آب این دریا تاثیر گذاشته و بررسی روند این تغییرات و نحوه تاثیر آن بر محیط زیست و ساحل نشینان از موضوعات مهم قابل پیگیری است.


 بیشتر بخوانید: آخرین اقدامات دولتمردان جهت احیای دریاچه ارومیه/ افزایش ۹۸ سانتی متری تراز نگین نمکی شمال غرب کشور


تاج بخش دریای خزر را به عنوان یک آبراه مهم و حیاتی در زمینه تبادلات تجاری میان کشور‌های عضو بیان کرد و گفت: بخش عمده‌ای از خدمات سازمان‌های هواشناسی آب شناسی کشور‌های عضو، به ارایه خدمات به ناوگان حمل و نقل دریایی اختصاص دارد.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف اصلی کمیته، ارتقای زیرساخت‌های لازم برای ارتقای کمی و کیفی خدمات ارایه شده به این شناور‌ها بوده و در این راه سعی بر این است که از همه امکانات موجود در کشور‌های عضو برای پوشش کامل دریای خزر استفاده شود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور یکی از برنامه‌های توسعه شبکه پایش را، استفاده از ناوگان تجاری کشور‌های عضو برای مشارکت در برنامه دیده بانی داوطلبانه کشتی‌ها ذکر کرد و گفت: تلاش خواهد شد برای تسریع در رسیدن به اهداف برنامه کمیته در بخش پایش استفاده بهتری شود.

تاج بخش فعالیت‌های اکتشاف و استخراج نفت در بخش‌های مختلف دریای خزر را مورد اشاره قرار داد و افزود: این فعالیت‌ها در سال‌های اخیر گسترش چشمگیری داشته است.

وی گفت: حضور گسترده شرکت‌های نفتی در دریای خزر و تاسیس سکو‌های استخراج و اکتشاف در بخش‌های مختلف این دریا نیاز این صنعت را به دریافت خدمات تخصصی هواشناسی آب شناسی، از پایش و پیش بینی شرایط دریا تا انجام مطالعات در زمینه طراحی سازه‌های فراساحل، افزایش داده است.

تاج بخش اضافه کرد: این امر مستلزم سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت‌های پایش و پیش بینی هواشناسی آب شناسی در دریای خزر بوده و شرکت‌های نفتی به عنوان یکی از حامیان برنامه‌های کمیته (CASPCOM) می‌توانند نقش مهمی را در رسیدن به اهداف اصلی کمیته ایفا کنند.

رئیس سازمان هواشناسی کشور به امضای کنوانسیون زیست محیطی تهران به عنوان یکی از معاهده‌های امضاشده میان کشور‌های حاشیه دریای خزر اشاره کرد و گفت: این معاهده مسایل مربوط به محیط زیست دریایی و مناطق ساحلی این دریا را مورد بررسی قرار می‌دهد که باتوجه به حساسیت بالای دریای خزر به آلودگی و پایین بودن توان خودپالایندگی این دریا، همکاری با این کنوانسیون در دستور کار کمیته قرار داشته و تفاهم نامه‌ای نیز در این زمینه به امضا رسیده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین مرتضای فرد
۲۱:۵۳ ۲۲ آذر ۱۳۹۸
برای زدن یگ کل فوتبال گه حاظری ملیاردی هزینه بپردازید اما برای مخترعانی گه اب کشور را نجات می دهند حاظر نیستید طره خورد گنید خوب نتیجه همین می شوی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۸
اونوقت آقایون میخوان با هزینه ای گزاف اب دریای خزر را به شهرشون بیارن!!اگه این خزر خشک بشه دیگه حریف ریز گردهای این نمیشین ها
آخرین اخبار