۲۲ درصد گلخانه‌های شمال کرمان هیدروپونیک هستند

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: سطح گلخانه‌های استان اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار است که ۲۲ درصد آنها هیدروپونیک هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، لطفعلی زاده، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: سطح گلخانه‌های استان کرمان در حال حاضر ۲۵۰۰ هکتار است که از این نظر در کشور رتبه دوم سطح گلخانه‌ها را دارا هستند که اکثرنیز به زیر کشت محصولات سبزی و صیفی است.

لطفعلی زاده تصریح کرد: سطح زیر کشت شمال استان بالغ بر ۲۰۰ هکتار است که از این مقدار ۱۷۵ هکتار به سبزی و صیفی و ۲۵ هکتار به گل و گیاهان زینتی اختصاص یافته است و شمال استان از نظرسطح زیر کشت گلخانه‌ای رتبه ۱۴ قرار دارد.

او افزود: از ۲۰۰ هکتار گلخانه سطح زیر کشت در شمال استان بالغ بر ۴۴ هکتار از گلخانه‌ها هیدروپونیک هست که ۳۸ هکتار آن به کشت محصولات سبزی و صیفی و ۶ هکتار به کشت گل رز اختصاص یافته است.

لطفعلی زاده اظهار داشت: از لحاظ عملکرد در واحد سطح در کشت‌های خاکی محصولات سبزی و صیفی بطور متوسط به ازای هر متر مربع ۱۵ الی ۲۰ کیلوگرم و در کشت‌های هیدروپونیک از ۳۰ الی ۴۰ کیلوگرم در متر مربع برداشت صورت می‌گیرد و در مورد گل رز شاخه بریده نیز عملکرد کشت‌های هیدروپونیک بالاتر از کشت‌های خاکی هستند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: هزینه‌های احداث کشت‌های هیدروپونیک ۳۰ الی ۴۰ درصد بیشتر نسبت به کشت خاکی هستند که مربوط به بستر‌های های کشت، سیستم‌های تغذیه هستند.

او اظهار داشت: هزینه احداث در مورد گلخانه‌ها هیدروپونیک بیشتر از خاکی است، ولی بدلیل اینکه عملکرد در واحد سطح نیز در چنین کشت‌های بالا است هزینه‌های تولید محصول نیز به همین نسبت پایین‌تر و در آمد زایی بالاتری حاصل می‌شود و در نتیجه دوره بازگشت سرمایه نیز کوتاهتر است.

لطفعلی زاده تصریح کرد: بدلیل اینکه در کشت‌های هیدروپونیک تغذیه محصول بصورت کنترل شده و دقیق انجام می‌شود و مصرف کود‌های بصورت منظم انجام و گیاه قوی‌تر و سالم‌تر و نیاز به مصرف سموم کمتر بدلیل عدم استفاده از سموم برای ازبین بردن آفات و بیماری‌های خاکزی محصول سالم‌تر است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار