در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

خدمات بهداشتی رایگان که مردم از آن بی اطلاع هستند

مهری گفت: آنچه بسیاری از مردم از آن اطلاع ندارند، خدمات تخصصی بهداشتی است که به صورت رایگان در مراکز، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت وجود دارد.

خدمات بهداشتی رایگاناحمد مهری اپیدمیولوژیست و کارشناس ارشد بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،اظهار کرد: امروزه تمام محافل اجتماعی و پزشکی به این امر بسیار مهم رسیده‌اند که گرفتاری سلامت مردم، پیشگیری نکردن از امراض است. تغییر اپیدمی بیماری‌ها، بیماری‌های قلبی-عروقی، سرطان‌ها و اختلالات سلامت روان را بیش از پیش با اهمیت کرده است که این مشکلات نیز اکثرا به دلیل سبک زندگی ناسالم است.
 
اوادامه داد: تحقیقات نشان داده است فراهم بودن خدمات حوزه سلامت تنها می‌تواند ۳۰ درصد از سلامت مردم را تضمین کند و ۷۰ درصد دیگر حاصل مسائل دیگر است، اما همین سی درصد نقش خدمات سلامت می‌تواند در هفتاد درصد دیگر تاثیرگذار باشد.
 
کارشناس ارشد بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: شاید برای مردم سوال باشد، نظام سلامت ایران برای پیشگیری از بیماری‌ها چه خدماتی را ارائه می‌دهد. هر چند ۴۰ سال است مردم ایران با نظام شبکه‌های بهداشتی عجین‌اند، اما آنچه بسیاری از مردم از آن اطلاع ندارند، خدمات تخصصی بهداشتی است که به صورت رایگان در مراکز، پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت برای مردم عزیزمان وجود دارد.
بیشتر بخوانید: آموزش و مشاوره سلامت «رایگان» در سراسر کشور
مهری اشاره کرد: مردم کشور عزیزمان مطلع باشند کاردانان و کارشناسان بهداشت، بهورزان، ماماها، پزشکان و کارشناسان تغذیه و سلامت روان در سطح واحد‌های بهداشتی کشور تخصصی‌ترین خدمات سلامتی و بهداشتی سطح اول شامل پیشگیری، آموزش سلامت، مشاوره‌های بهداشتی و مداخلات پیشگیری را تقریباً به صورت رایگان در اختیار هموطنان قرار می‌دهند.
 
او در ادامه گفت: در حوزه سلامت تغذیه و سلامت روان، اگر مردم به مراقبین سلامت در مراکز و پایگاه‌های بهداشتی مراجعه کنند می‌توانند به صورت رایگان مشاوره تغذیه و روانشناسی را یا از مراقبین سلامت که کارشناس تخصصی بهداشت‌اند یا کارشناسان تغذیه و سلامت روان دریافت کنند.  این یک گنج ارزشمند است که نباید مردم از آن غفلت کنند و این فرصت را از دست ندهند.


غربالگری رایگان زنان

کارشناس ارشد بهداشت عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین تاکید کرد: مراقبین سلامت در مراکز و پایگاه‌های سلامت به صورت رایگان و دوره‌ای، غربالگری‌های تمام زنان سنین بارداری، پیش از بارداری و پس از بارداری، کودکان از ابتدای تولد تا سن مدرسه، غربالگری‌های مردان، سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای را به صورت تخصصی و رایگان انجام می‌دهند. این خدمات در بسیاری از کشور‌های جهان وجود ندارد.
 
مهری بیان کرد: پژوهش‌ها نشان داده، افرادی که از این خدمات به صورت مداوم و دقیق استفاده می‌کنند، در شاخص سلامتی وضعیت بهتری دارند. زیرا رقم زننده خود مراقبتی است و به راحتی از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌شود. خیلی از مردم خبر‌هایی مرتبط با سلامت در فضای مجازی و رسانه‌ای می‌شنوند که به دنبال صحت و سقم آن هستند. همکارانمان در نزدیک‌ترین خانه و پایگاه‌های بهداشتی بهترین مرجع برای کسب اطلاعات لازم است.

او یادآوری کرد: خوشبختانه در کشور ما روستا و منطقه‌ای وجود ندارد که از حضور ارزشمند نیرو‌های بهورزی، مراقب سلامت و کارشناس بهداشت محروم بماند. از رسانه‌ها انتظار داریم تا می‌توانند خدمات بهداشت کشور را به مردم معرفی کنند تا استقبال آن‌ها از این فرصت عالی و مناسب بیشتر شود و سلامت محوری در کشور محقق شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.