مطهری گفت: اگر جامعه در شرایط عادی بود، جای استیضاح رئیس جمهور هم وجود داشت. اما شرایط ما ویژه است.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی مطهری نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در نطق میان دستور امروز صحن علنی گفت: حوادث تلخ آبان ماه نشان داد که سران قوای کشور نبض جامعه را در دست ندارند، تصمیم بد گرفته شده درباره بنزین و اجرای بدتر آن این حوادث را به وجود آورد.

مطهری گفت: طبق اعلام نهاد‌های اطلاعاتی کشور توده فقیر جامعه در اعتراضات حضور داشتند که باید به حال آنها فکری کرد.

نماینده مردم تهران اظهار کرد: اگر جامعه در شرایط عادی بود، جای استیضاح رئیس جمهور هم وجود داشت. اما شرایط ما ویژه است. حداقل کاری که مجلس می‌تواند انجام دهد استیضاح وزیر کشور به عنوان مسئول اصلی این اتفاق است و ان شاءالله انجام خواهد شد.


بیشتر بخوانید:  انجام ۳۸ استیضاح در مجلس دهم/ استیضاح زنگنه هنوز به هیئت رئیسه ارائه نشده است


او با بیان اینکه باید به مردم کمک رسانی شود، افزود: سهمیه ویژه بنزین برای نوروز یا مناسبت‌های دیگر می‌تواند از این دست یاری رسانی‌ها و تسکینی برای مردم باشد، همچنین می‌توان در بودجه تغییراتی ایجاد کرد.

مطهری ادامه داد: جایگاه مجلس تضعیف شده و این مسئله بدیهی به مشار می‌رود؛ نتیجه ضعیف شدن مجلس نفوذ استعمار خارجی و ظهور استبداد داخلی است. تجربه دولت دکتر مصدق را به خاطر داریم که در زمان انحلال مجلس به دست مصدق دولت کشور منقرض شد.

او با بیان اینکه مجلس دهم از دو ناحیه تضعیف شد، گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، پارلمان را ضعیف انگاشتند. مجمع به شورای نگهبان دوم تبدیل شده است؛ ما با بررسی مصوبه مجلس از نظر انطباق با سیاست‌های کلی، به شورای نگهبان گزارش می‌دهیم. شورای نگهبان هم بدون بررسی مستقیم به مجلس ارسال می‌کند که پارلمان باید مصوبه را اصلاح کرد. اگر اصلاح اتفاق نیفتد، مجمع به تصحیح مصوبه می‌پردازد. این مشکلی است که پارلمان با آن روبه‌رو شده است.

مطهری ادامه داد: استناد به بند دوم اصل ۱۱۰ قانون اساسی برای اینکه مغایرت با سیاست‌های کلی به معنی مغایرت با قانون اساسی است، اشتباه به شمار می‌رود، چرا که شورای نگهبان و مجلس هم این کار را انجام می‌دهند.

نماینده مردم تهران گفت: سیاست‌های کلی دقیقا مانند قانون اساسی نبوده و متمم این قانون هم نیست. مردم زمانی که به قانون اساسی رأی دادند، سیاست‌های کلی در کار نبود. متأسفانه این آفت پیدا شده و بار‌ها هم این موضوع را گوشزد کرده‌ایم که توجه درستی به آن نشده است.

او بیان کرد: راه حل موضوع مذکور این است که نمایندگان مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌توانند در حین بررسی لایحه یا طرح در مجلس در کمیسیون مربوط و یا صحن مجلس حاضر شوند و نظرات خود را ارائه کنند.

مطهری ادامه داد: تصمیم نمایندگان نهایی خواهد بود و دیگران حق بررسی مصوبه مجلس را ندارند. با این اقدام مجمع تشخیص، دست مجلس بسته شده است.

نماینده مردم تهران از ارسال نامه‌ای به رهبری خبر داد و گفت: بنده نظراتم را در این نامه بیان کرده‌ام و عده زیادی از نمایندگان هم برای جلسه غیرعلنی جهت بررسی این موضوع به هیئت رئیسه درخواست داده‌اند که متأسفانه ترتیب اثری داده نشد.

او بیان کرد: در حال حاضر لوایح پالرمو و CFT به بهانه عدم انطباق با سیاست‌های کلی نظام در مجمع نگه داشته شده و کشور هم تا بهمن بیشتر فرصت ندارد؛ در غیر این صورت ایران وارد لیست سیاه یا کشور‌های غیرهمکار خواهد شد.

مطهری با تأکید بر اینکه بستن دست مجلس به هیچ وجه صلاح نیست، اظهار کرد: ما از نهاد مجلس دفاع می‌کنیم، خواه در آینده باشیم یا نباشیم.

نماینده مردم تهران بیان کرد: فلسفه تشکیل شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا تصمیم‌گیری‌های فوری برای دور زدن تحریم‌ها بود و الان شاهدیم که وارد هر مسئله‌ای می‌شود. ان شاءالله باید زودتر این شورا منحل شود، زیرا  نیازی به این گروه نیست.

مطهری در ادامه به موضوع انتخابات اشاره کرد و گفت: این اتفاق آزمون بزرگی برای ملت است و میزان مشارکت مردم بسیار مهم بوده و مشارکت بالا می‌تواند باعث تغییر رفتار آمریکا و اروپا شود. افزایش سرمایه اجتماعی و اصلاح بهتر امور در داخل کشور از نتایج مثبت دیگر مشارکت بالای مردم است.

او تأکید کرد: باید به دنبال افزایش مشارکت و صرف نظر از پیروزی گروه‌های مختلف باشیم به این انتخابات باید نگاه ملی داشت.

مطهری با بیان اینکه ضد انقلاب در حال تبلیغ منفی علیه انتخابات است، اظهار کرد: آنها می‌گویند که انتخابات هیچ فایده‌ای نخواهد داشت و شرکت نکنید چرا که راه اصلاح امور بسته است. درحالیکه مردم باید به طور وسیع شرکت کنند؛ برای مثال اگر مشارکت ۷۰ درصدی داشته باشیم واقعا دهان آمریکا و اروپا بسته خواهد شد. به این وسیله گشایشی در کشور ایجاد خواهد شد؛ صندوق‌های رأی تنها راه عبور از مشکلات است.

او تأکید کرد: تقسیم مردم به انقلابی و غیرانقلابی درست نیست؛ سخن رهبر انقلاب این نبود که این چنین تقسیم بندی شود. نظر ایشان توجه به توان داخلی و اعتماد به نفس بود.

مطهری افزود: باید بگوییم که همه مردم انقلابی هستند؛ در روش امام خمینی (ره) می‌بینیم ایشان انقلاب را به گونه‌ای هدایت کرد که جوان‌های احیانا مشروب خوار هم به انقلاب پیوستند.

نماینده مردم تهران با تأکید بر اینکه ملاک اسلام است و نه انقلاب، گفت: دعوای مرحوم استاد مطهری با گروه فرقان و مجاهدین خلق بر سر همین موضوع بود که آن‌ها می‌گفتند اسلام انقلابی، در حالیکه مرحوم مطهری عقیده داشت باید انقلاب، اسلامی شود و نه اسلام انقلابی.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۲۴ آذر ۱۳۹۸
مواظب داروهات باش .توکجاو اینحرفا کجا
-
ناشناس
۱۰:۱۵ ۲۰ آذر ۱۳۹۸
شما تایید مکنید .استیضاح پیشکش .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۸
هه
همین اقا از حامیان پر و پا قرص دولت بوده و هست
الان نزدیک انتخابات دارن خودشون رو کنار میکشن
وگرنه همینا وزرا رو رای اعتماد دادن و همینا هستن که وظیفشون نظارت بر دولته
Iran (Islamic Republic of)
شهروند گمنام
۲۱:۱۳ ۱۹ آذر ۱۳۹۸
نمايشي همچون نمايش استيضاح احمدي نژاد در ماه‌‌هاي پاياني رياست دولتش!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۸
رای بی رای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۸
هیچ دوره ای فراهم نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۱۹ آذر ۱۳۹۸
آخی گناه دارن خب چ کاریه
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۵:۲۸ ۱۹ آذر ۱۳۹۸
پس کی این نمایندگان جرأت استیضاح رئیس جمهور پیدا می کنندتا شاهد اتفاقاتی مثل آبان 98 نباشیم
Iran (Islamic Republic of)
meysam
۱۵:۲۷ ۱۹ آذر ۱۳۹۸
هر بلایی سرمردم اوردین بعد میفرمایید شرایط نیست عجب
آخرین اخبار