بشار الجعفری: دور کنونی مذاکرات آستانه از مذاکرات قبلی حساس‌تر است

رئیس هیئت اعزامی دولت سوریه به گفتگو‌های آستانه قزاقستان گفت دور کنونی مذاکرات آستانه از مذاکرات قبلی حساس‌تر است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، بشار الجعفری، رئیس هئیت اعزامی دولت سوریه به گفتگو‌های آستانه قزاقستان برای حل و فصل بحران سوریه گفت دور کنونی مذاکرات آستانه به دلیل اقدام آمریکا به سرقت نفت سوریه و اشغالگری ترکیه در سوریه و نیز بازگشت تروریسم به شهر حلب، از مذاکرات قبلی حساس‌تر است.

سرجون هدایه، خبرنگار روسیا الیوم در قزاقستان گفت صبح امروز توانستم با بشار الجعفری که نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد نیز است و همچنین با الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه درباره محتوای چهاردهمین دور از مذاکرات آستانه صحبت کنم.

خبرنگار افزود این دور از مذاکرات با توجه به تحولات شتابان میدانی و سیاسی انجام می‌شود و در آن درباره حضور آمریکا برای سیطره بر نفت سوریه و حضور ترکیه در شمال که دولت سوریه آن را اشغالگری ترکیه می‌نامد و همچنین اوضاع در حلب و ادلب گفتگو می‌شود.

بشار الجعفری به روسیا الیوم گفت این دور از مذاکرات به دلیل این اتفاقات از همه مذاکرات قبلی حساس‌تر است.

الکساندر لاورنتیف نیز از امکان دستیابی به فرمول جدید آتش بس در ادلب و چه بسا سراسر خاک سوریه خبر داد، اما این توافقنامه همه شبکه‌های تروریستی فعال را در سوریه شامل نخواهد شد بلکه فقط شامل مخالفان میانه روی معتقد به فرآیند قانونی و راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه خواهد بود. همچنین لاورنتیف درباره اوضاع شمال شرقی سوریه صحبت کرد. او به بخشی از جزئیات توافقنامه سوچی اشاره کرد که این توافقنامه تضمین کرده است منطقه امن به طول ۱۲۰ و عمق حدود ۳۵ کیلومتر باشد.

بشار الجعفری نیز گفت برخی از گروه‌های هوادار ترکیه پس از دستیابی به این توافق کوشیدند به مناطقی بیش از مناطق مورد توافق گسترش پیدا کنند.

خبرنگار افزود ما درباره فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه نیز صحبت کردیم و لاورنتیف خاطرنشان کرد جامعه بین الملل چه بسا انتظارات زیادی دارد و خواستار تسهیل در کار این کمیته است، اما این موضوع زمان بر است تا بین طرف‌های درگیر درباره پرونده سوریه توافقاتی حاصل شود. گیر پدرسون، فرستاده سازمان ملل متحد به سوریه نیز در اینجا حضور دارد. نمایندگان کشور‌های ضامن یعنی اردن و عراق و لبنان و سازمان ملل متحد حضور دارند. درباره موضوع کرد‌ها صحبت کردیم لاورنتیف گفت کرد‌ها یک طیف اساسی در سوریه هستند و تلاش برای نزدیک کردن دیدگاه‌های نیرو‌های سیاسی کرد و دولت سوریه ادامه دارد و پیشرفت‌هایی نیز حاصل شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار