زمین‌های خاکی دیروز و استعداد‌های برتر امروز

خیلی‌ از افراد در گذشته برای گذراندن اوقات خوش با دوستان خود به بازی فوتبال در کوچه و خیابان می‌پرداختند.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،  ورزش فوتبال یکی از پرطرفدارترین رشته‌های ورزشی است که میان اکثر افراد محبوبیت دارد.

خیلی‌ از افراد در گذشته برای گذراندن اوقات خوش با دوستان خود به بازی فوتبال در کوچه و خیابان می‌پرداختند. از میان همین افراد، کسانی رشد کردند که وارد تیم‌های باشگاهی و تیم ملی کشورمان و وارد بازی‌های جدی با رقیبانی از استان‌ها و کشور‌های دیگر شدند.

برای خیلی‌ها وارد شدن به تیم‌های رسمی کشور تبدیل به آرزویی شده که شاید برآورده شود یا خیر. اما افرادی مانند علی پروین، ناصر محمد خانی، ضیا عربشاهی، حمید درخشان، غلامرضا فتح آبادی، بختیار رحمانی، منوچهر خدابخش و خیلی‌های دیگر از همین زمین‌های خاکی فوتبال را شروع کردند و به تیم ملی و تیم های مطرح باشگاهی راه یافتند.

زمین‌های خاکی دیروز و استعداد‌های برتر امروز

این افراد شاید هیچ وقت فکرش را نمی‌کردند که بتوانند وارد فوتبال حرفه ای شوند. این نشان می‌دهد فوتبال جنگنده از دل زمین‌های خاکی سرچشمه می‌گرفت و علاقه و استعداد حرف اول را برای ورود به این ورزش می‌زند. اما اکنون با فراهم شدن امکاناتی از قبیل ساختن زمین های چمن‌ در برخی نقاط شهر‌ها و تشکیل مدرسه‌های فوتبال راه برای ورود به فوتبال برای علاقه‌مندان آسان تر شده است.‌ می‌شود گفت بازی در کوچه و زمین‌های خاکی، جای خود را به زمین‌های چمن مصنوعی و کرایه‌ای و مدرسه فوتبال داده است.

دیگر شاید برخی از کودکان نتوانند به دلیل شرایط مالی از این ورزش بهره ببرند و آینده فوتبال برای کسانی است که پشتوانه قوی دارند و زیر نظر مربی‌های خبره و زبردست پرورش پیدا می‌کنند و مسلما بیشتر دیده می‌شوند.

در این میان برخی از خانواده‌ها هم هستند که علاقه زیادی به وارد کردن فرزندانشان به این رشته ورزشی دارند. اما نمی‌شود گفت که همه افرادی که در این مکان‌ها هستند آینده دارند، زیرا گاهی اجبار والدین باعث ورود کودکان به این ورزش می‌شود.

هوشنگ نصیرزاده کارشناس و داور فوتبال در این باره گفت: برخی از خانواده‌ها تلاش فراوانی برای وارد کردن فرزندان خود در فوتبال دارند و خیال می‌کنند سود فراوانی از این کار خواهند برد.

او ادامه داد: همیشه یک نشانه داریم، فوتبالیستی که والدینش دنبال کار او هستند، به مفهوم این است که فوتبالیست نیست، ولی فوتبالیستی که خودش به تنهایی کار‌های خود را انجام می‌دهد به معنی این است که بازیکن خوب و مطلوبی است.

زمین‌های خاکی دیروز و استعداد‌های برتر امروز

نصیرزاده گفت: در سنین پایین باید اجازه داد تا خود آن فرد انتخاب کند که در چه رشته‌ای علاقمند به فعالیت است و استعدادش را شکوفا کند و الزام خانواده نباید باشد.

کارشناس فوتبال با اشاره به فراهم کردن شرایط برای همه علاقه‌مندان و مستعدان فوتبال برای ورود به این رشته ورزشی افزود: در بازدیدی که از باشگاه آث میلان داشتیم، متوجه شدیم حدود ۱۰ زمین دارند که در آن زمین‌ها بازیکن‌های تربیت شده‌ای تمرین می کنند که با باشگاه قرارداد امضا کرده اند، به این صورت که بازیکن حق مالکیت خود را برای نقل و انتقالات به باشگاه داده و در آنجا تربیت و آموزش داده می‌شود و تحت مراقبت‌های پزشکی نیز قرار می‌گیرد.

او گفت: البته این موضوع هزینه بر است و اگر بودجه مناسبی برای این کار در ایران باشد، مفید واقع می‌شود، زیرا با این کار استعداد‌های برتری شناخته می‌شوند که به دلیل مشکلات مالی شان محروم هستند.

حمید درخشان سرمربی اسبق تیم فوتبال پرسپولیس نیز در این باره گفت: مدرسه‌های فوتبال شاید بتوانند برای عده‌ای مفید واقع شوند، اما این مدارس پراکنده بوده و کامل نیستند.

او افزود: سازندگی باید در باشگاه‌هایی که ثبات و امتیاز دارند و می‌توانند خروجی خوبی برای رده‌های بالا داشته باشند، در اولویت قرار گیرد.

زمین‌های خاکی دیروز و استعداد‌های برتر امروز

درخشان ادامه داد: در این صورت هم بازیکن‌های بهتری به جامعه فوتبال تحویل داده می‌شوند و در نهایت به تیم ملی می‌رسند. پرورش استعداد‌های فوتبال اگر به گونه‌ای باشد که بشود راه را برای علاقه‌مندان به فوتبال باز کند و فشار مالی و اجباری برای افراد نداشته باشد، در آینده نوید این خبر را می‌دهد که فوتبال ایران به اوج خواهد رسید.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.