در آستانه شب یلدا؛

امکان افزایش ۳ درصدی قیمت مرغ در آینده/قیمت هر کیلو مرغ ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان

حجت گفت: با توجه به شرایط مساعد تولید پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ حداکثر در شب یلدا ۳ درصد نوسان یابد.

روز/افزایش ۳ درصدی قیمت مرغ در راه است/قیمت هر کیلو مرغ ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومانعظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از ثبات نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار و ۸۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ برای مصرف کننده ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومان است.

وی افزود: با توجه به ازدیاد تقاضا در ایام پایانی هفته پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ با نوسان ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی در بازار روبرو شود.

حجت درباره آخرین تحولات بازار مرغ در آستانه شب یلدا بیان کرد: با توجه به آنکه تامین مرغ به اندازه کافی صورت گرفته است، از این رو نوسان قیمت در شب یلدا بیش از ۳ درصد نخواهد بود.


بیشتر بخوانید: روند کاهشی قیمت جوجه یکروزه در بازار/ قیمت مرغ به ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان رسید


این مقام مسئول با بیان اینکه کماکان قیمت مرغ با نرخ تمام شده تولید فاصله دارد، افزود: با توجه به هزینه‌های تولید، متوسط قیمت مرغ در خرده فروشی باید ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان باشد که فروش با نرخ فعلی بیانگر زیان ۷۰۰ تومانی مرغداران است که انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر به نرخ منطقی خود برسد.

استمرار نظارت دستگاه های مسئول راه حلی مناسب برای کنترل بازار جوجه

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی متوسط قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه را ۲ هزار و ۸۰۰ تا ۳ هزار تومان در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته، طی روز‌های اخیر با ورود دستگاه‌های نظارتی بر بازار قیمت جوجه یکروزه تا حدودی کاهش یافت که با استمرار این روند پیش بینی می‌شود کاهش جوجه ریزی در ۱۰ روز ابتدای آذر جبران شود.

وی از افت چشمگیر جوجه ریزی در ۱۰ روز نخست آذر نسبت به ماه‌های قبل خبر داد و افزود: در ۱۰ روز نخست آذر ۲۳ میلیون قطعه جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری صورت گرفت گه با توجه به میانگین جوجه ریزی ماه‌های آبان و آذر، میزان جوجه ریزی حدود ۹ میلیون قطعه کاهش یافت که همین امر منجر به ورود و نظارت دستگاه‌های مسئول بر بازار جوجه یکروزه شد.

حجت درباره آینده بازار جوجه یکروزه گفت: طبق روال همه ساله با ورود به ماه دی، قیمت جوجه یکروزه به سبب ازدیاد تقاضا برای جوجه ریزی شب عید با نوساناتی روبرو خواهد شد که با تداوم بحث نظارت دستگاه‌های مسئول، کمبودی برای جوجه ریزی و تامین مرغ شب عید نخواهیم داشت.

جمع آوری روزانه یک هزار تن مرغ از سطح بازار بر کنترل قیمت تاثیر بسزایی دارد

این مقام مسئول با بیان اینکه خرید تضمینی مرغ تا حدودی بر تعادل قیمت در بازار تاثیر گذار است، اظهار کرد: بنابر مکاتبات صورت گرفته، خرید تضمینی مرغ در برخی استان‌ها آغاز شده است که با توجه به نیاز پشتیبانی امور دام برای کنترل بازار شب عید و میزان مازاد مرغ موجود در بازار پیش بینی می‌شود که در صورت خرید روزانه حداقل یک هزار تن مرغ از سطح بازار علاوه بر کنترل قیمت، تولیدکنندگان انگیزه کافی برای ادامه تولید خواهند داشت.

وی ادامه داد: هم اکنون پشتیبانی امور دام هر کیلو مرغ منجمد را طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار با نرخ ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان از سطح بازار جمع آوری می‌کند، در حالیکه ما انتظار داریم به منظور جلوگیری از زیان مرغداران حداقل هر کیلو مرغ با نرخ ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری شود.

به گفته این مقام مسئول، مرغدارانی که مرغ در اختیار پشتیبانی امور دام قرار می‌دهند، در مقابل نهاده دریافت می‌کنند که در نهایت این امر موجب شده علاوه بر ذخیره سازی مناسب مرغ منجمد برای ایام پایانی سال، برنامه ریزی مناسبی برای تداوم تولید مرغ گرم اتفاق بیفتد.

شرایط مساعد قیمت نهاده های دامی در بازار

حجت با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی از وضعیت مساعدی برخوردار است، گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو ذرت در بنادر یک هزار و ۳۵۰ تومان و کنجاله سویا ۲ هزار و ۳۵۰ تا ۲ هزار و ۴۵۰ تومان و همچنین قیمت ذرت در انبار‌های استانی یک هزار و ۶۰۰ تومان و کنجاله سویا ۲ هزار و ۵۵۰ تومان است.

به گفته وی، قیمت کنونی نهاده‌های دامی در بازار آزاد تفاوت چشمگیری با نرخ مصوب ندارد که همین امر موجب شده اکثر کارخانجات از تولید داخل استفاده کنند.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی افزود: باتوجه به نوسان نرخ جوجه یکروزه در هفته‌های اخیر، قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده ۹ هزار و ۲۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان بوده که با استمرار کاهش قیمت جوجه یکروزه بدیهی است که نرخ مرغ در بازار کاهش می‌یابد.

حجت با اشاره به اینکه مرغداران در هفته‌های اخیر با زیان چشمگیری روبرو بودند، بیان کرد: در هفته‌های اخیر، روزانه صنعت مرغ گوشتی از قبل عرضه ۶ هزار تن مرغ رقمی بالغ بر ۹ میلیارد تومان از ناحیه فروش شدند که جبران این میزان زیان امکان پذیر نیست.

عضو هئیت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه نیازی به واردات نداریم، بیان کرد: با استمرار افت قیمت جوجه یکروزه، کمبودی در جوجه ریزی شب عید وجود ندارد که بخواهد بر عرضه و التهاب بازار تاثیر گذار باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار