مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری:

روند باز آفرینی شهری با پیچیده کردن سیاست ها کند شده است/ احیای باز آفرینی شهری زمینه ساز عرضه مسکن

پژمان گفت: روند باز آفرینی شهری به دلیل حرف‌های مکرر و طولانی و پیچیده کردن سیاست‌ها روندی کند پیدا کرده است.

بازآفرینی شهریبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد پژمان مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در نشست تخصصی فعالان دفاتر توسعه محله شهر تهران، گفت: از پیچیدگی و گستردگی اقدامات در بافت‌ها و درجه اهمیت و سختی کار، آگاه هستم، حتی گاهی اقدامات با توجه به اقتضائات محلات سخت و طاقت فرسا است، اما کارکردن در کالبد شهر به عنوان موجودی زنده شیرینی‌های خودش را دارد.

او با اشاره به اینکه باید به حقوق شهروندی مردم در بافت‌ها ارج گذاشته شود، گفت: مردم، ولی نعمتان ما و صاحبان شهر هستند و باید به خواسته‌ها و انتظاراتشان توجه شود و در این مسیر جلب اعتماد مردم مقدم بر هر چیز دیگری است، اینکه مردم حس کنند که به فکر منافع آن‌ها هستید و خدمات دفاتر توسعه محله‌ای به بهترشدن وضعیت محلات و افزایش ثروت منجر خواهد شد، خودشان کم کم مشارکت می‌کنند و کیفیت زندگی افزایش می‌یابد.

پژمان ادامه داد: دفاتر توسعه محله‌ای باید اهداف دولت و خواسته‌های مردم را به هم نزدیک کرده و با حضور مستمر در محلات قدرت شناخت دقیق دولت از نیاز‌های اصلی و اولویت نیاز‌ها را فراهم کند.

معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، اولویت بندی نیاز محلات با توجه به خصوصیات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را نیازمند صبر و خستگی ناپذیری فعالان دفاتر توسعه محله‌ای عنوان کرد و گفت: اتفاقات بزرگ از مباحث کوچک آغاز می‌شود و باید روند بازآفرینی با فعالیت شما شتاب بیشتری بیابد، مساله‌ای که متاسفانه به دلیل حرف‌های مکرر و پیچیده کردن سیاست‌ها روندی کند پیدا کرده است. با ساز وکار‌های موجود دولتی نمی‌توان به اهداف بازآفرینی دست یافت، صداقت، امانت داری، اعتماد سازی، خلاقیت و روحیه بالا در مشارکت دفاتر توسعه محله‌ای این خلاء را جبران می‌کند و سبب ساز احیاء منزلت شهری در بافت‌های آسیب دیده خواهد شد.

پژمان به لزوم پررنگ شدن تجربیات دفاتر توسعه محله ای، انتقال و گردش این اطلاعات جهت استفاده از عموم توسعه گران و تسهیل گران تاکید کرد.


در ابتدای جلسه علوی مقدم معاون فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری، درباره پایش و ارزیابی دفاتر، به سه قانون بالادستی سند ملی راهبردی بازآفرینی، احیا و بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و حمایت از عرضه و تولید مسکن اشاره کرد و گفت: نگاه ما در سیاست‌های ابلاغی و پایش‌ها و ارزیابی‌ها به این سه سند خواهد بود و برهمین اساس پارامتر‌های ۸ گانه‌ای همچون توسعه پایدار محلی، رویکرد شهرنگر و جامع، توجه به تقاضای محلات، موضوعات محرک توسعه، تولید صنعتی و مقاوم سازی، تولید و تجهیز زیربنا‌ها و روبناها، تقویت فضا‌های آموزشی، حمایت و ارتقاء توانمندی اقتصادی محلات و بهسازی شبکه تاسیسات محلی و شهری مد نظر خواهد بود.

علوی مقدم درباره اقدامات دفاتر توسعه محله شهر تهران، گفت: محوریت این اقدامات باید محرک توسعه بودن و تقاضا محوری شهروندان باشد به گونه‌ای که فصل مشترک تمام اقدامات بخش خصوصی و دولتی رسیدن به هدف مشترک خروج از انفعال شهروندان و شهرنشینی پویا و با نشاط باشد.

در ادامه محمد آیینی عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران، از برپایی جلسات موضوع محور و انتقال تجربیاتی از این دست، گفت: شکل گیری مفهوم نوسازی در شهر تهران با تشکیل دفاتر توسعه محلی بوده است، امروز این دفاتر پویاتر شده اند و جوانان در این دفاتر فعالیت دارند، نیروی سرشار جوانی و پویایی پشتوانه بسیارخوب این دفاتر است و البته این موضوع باید با حمایت مادی و معنوی شرکت بازآفرینی شهری همراه باشد.

او به جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری، با حضور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد وگفت: نوسازی و مقاوم سازی مسکن، بهبود زیرساخت ها، اهمیت دادن به روبنا‌های شهری و توانمند سازی جوامع ۴ محوری بود، که اسلامی به آن به صورت ویژه اشاره کرد که در دو محور نوسازی و مقاوم سازی مسکن و توانمند سازی دفاتر توسعه محله‌ای نقش ویژه‌ای دارند.

در ادامه این نشست کاوه حاجی علی اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران، از راه اندازی تسهیلات ارزان قیمت در محلات هدف، گفت: هم اکنون سیاست سازمان نوسازی مورد دفاتر توسعه محله‌ای مبتنی برتوازن، تعادل و تناسب در راستای توسعه عمیق محلات است.

او افزود: در انتقال تجارب دفاتر باید بیشتر شنونده باشیم و رویکردمان حرکت و اصلاح مستمر باشد، مسیر بازآفرینی سیری تکوینی است که اقدامات دفاتر می‌بایست همواره مورد ارزیابی قرار بگیرد.

سید مجتبی علوی مقدم معاون فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری درباره هدف برگزاری نشست مذکور گفت: تجربیات دفاتر توسعه محله‌ای و اهمیت جایگاه این دفاتر در مشارکت‌های مردمی و ارزیابی کار برای چالش‌ها و مشکلات با همفکری محور پایش و ارزیابی و انتقال این تجربیات خواهد بود.

او همچنین در خصوص اهمیت مبحث انتقال تجربیات بازآفرینی شهری در سراسر کشور، اظهار کرد: در هر منطقه‌ای از کشور دبیرخانه‌ای با محوریت استان‌ها تشکیل شده است که ارتباط موثر استان‌های همجوار که موارد بازآفرینی تقریبا مشترک دارند و تجربیات شهرداری‌ها و پایش و ارزیابی بهتر از عملکرد خط مشی و برنامه‌ها را طی یکسال آتی مشخص خواهد کرد.

در این نشست همچنین مدیران دفاتر توسعه محله‌ای مناطق ۵، ۱۳، ۱۷، ۱۵ و بازار تهران به ارائه تجربه پرداختند.

 

برچسب ها: اخبار اقتصادی ، مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار