گزارش/

۱۰ سال اجرای ناقص قانون مالیات بر ارزش افزوده / آیا باید اخذ مالیات سیگار با کالای اساسی یکسان شود؟

بسیاری از فعالان بازار معتقدند که اجرای ناقص مالیات بر ارزش افزوده منجر به رشد تورم و نوسان قیمت کالاهای اساسی سبد خانوار می شود.

حذف مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی عاملی برای رشد تورمبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی ۱۰ سال اخیر با اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده، تولیدکنندگان و واردکنندگان انتقادات زیادی نسبت به نحوه وصول این مالیات داشتند که متاسفانه تاکنون اصلاحاتی در قانون مورد اجرا  اعمال نشده است.

براساس ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده پنج گروه کالا اعم از محصولات کشاورزی فرآوری نشده، دام و طیور، انواع کود و بذر، آرد خبازی و قند و شکر و همچنین کتاب و مطبوعات از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند که اخیرا در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پیشنهاداتی در جریان بررسی و اصلاح این مفاد قانون مطرح شده است.

اگرچه مسئولان دولت دریافت مالیات بر ارزش افزوده را اقدامی جهت دریافت مالیات از دهک های ثروتمند جامعه و دادن به فقرا می دانند، اما فعالان بازار معتقدند که بنابر گزارش تورم مهر,  ۴۹ درصد سبد هزینه دهک کم در آمد به خرید مواد غذایی اختصاص و در مقابل دهک ثروتمند تنها ۱۷ درصد هزینه خود را صرف خرید کرده اند و این یعنی عملا دولت به هدفش نرسیده است!
 
اما از طرفی اخذ مالیات  بر ارزش افزوده به شیوه نادرست منجر شده است تا تولید طی این ۱۰ سال با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کند. مشکلاتی که بر توپرم ورکود دامن زده و ریشه اصلی آن هم اجرای دست و پا شکسته مالیات بر ارزش افزوده است. 

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا درباره تاثیر حذف قانون مالیات بر ارزش افزوده کالاهای سبد خانوار در تورم و هزینه های تولید با خبر شویم:

 افزایش ۱۰ درصدی قیمت اقلام اساسی در سایه حذف مالیات بر ارزش افزوده

حقیقت نایب رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت و گو خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد پیرامون مباحث مطرح شده مبنی بر اخذ مالیات از ارزش افزوده قند و شکر, اظهار کرد: در شرایطی که رشد نرخ ارز بر افزایش هزینه های تولید و کاهش قدرت خرید خانوار دامن زده است، انتظار می رفت نمایندگان مجلس با افزایش کالاهای معاف از پرداخت مالیات ارزش افزوده به رونق بازار کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه شکر مواد اولیه بسیاری از صنایع غذایی را تشکیل می دهد، افزود: اخذ مالیات بر ارزش افزوده این اقلام علاوه بر رشد ۱۰ درصدی قیمت محصولات غذایی و فشار مضاعف بر خانوارها وارد می کند.

حقیقت ادامه داد: بنابر پیشنهادات اخیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی قرار است بخشی از کالاهای موجود در فهرست معافیت ها از جمله برنج به صورت ترجیحی مشمول پرداخت ۳ درصد مالیات بر ارزش افزوده شود که درصورت تحقق این امر، مشکلات اقشار ضعیف جامعه ۲ چندان و رکود بازار بیشتر خواهد شد.

نایب رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با تاکید بر این مسئله که دریافت مالیات بر ارزش افزوده از کالاهای اساسی به ضرر دهک های پایین جامعه تمام می شود، بیان کرد: با توجه به زمزمه دریافت مالیات بر ارزش افزوده شکر و تاثیر گذاری در بسیاری صنایع از دولتمردان و نمایندگان مجلس تقاضا داریم که نگذارند معافیت مالیاتی از سبد خانوار حذف شود.

حقیقت در پایان تصریح کرد: اگرچه بسیاری از مسئولان و نمایندگان مجلس اذعان می کنند که معافیت مالیاتی باید از کالاهای مضر همچون قند و شکر برداشته شود، اما به اعتقاد بنده مالیات بر ارزش افزوده کالاهایی نظیر نوشابه و سیگار باید افزایش یابد چرا که ضرر مصرف این کالاها به مراتب بیشتر است.

حذف مالیات بر ارزش افزوده از کالا‌های سبد خانوار به ضرر اقشار ضعیف جامعه تمام می‌شود

محمد آقاطاهر رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی در گفت و گو خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از دریافت مالیات بر ارزش افزوده از کالا‌های سبد خانوار اظهار کرد: بازنگری در کالا‌های مشمول معافیت سبد خانوار در کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شده که برای این موضوع چند سناریو پیش روست.

وی با اشاره با اینکه دریافت ۳ درصد ارزش افزوده ترجیحی از کالاهای معاف یکی از سناریوی مطرح شده در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده به شمار می رود، افزود: پس از مطرح شدن این سناریو نمایندگان مجلس به این نتیجه رسیدند که ممکن است این امر منجر به افزایش قیمت شود، به همین خاطر تصمیمات دیگری را اتخاذ کردند.

رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی ادامه داد: نمایندگان کمیسیون اقتصادی تصمیماتی مبنی بر حذف مالیات بر ارزش افزوده از کالا‌های معاف همچون قند و شکر و ماکارونی را اتخاذ کردند در حالی که به اعتقاد بنده ماکارونی ارزان‌ترین غذای موجود برای اقشار ضعیف جامعه به شمار می رود که دریافت مالیات و حذف معافیت می‌تواند آسیب جدی به اقشار کم درآمد وارد کند.

وی با اشاره به اینکه حذف مالیات از کالا‌های سبد خانوار مشکلات متعددی را برای دهک‌های کم درآمد جامعه دربر دارد، بیان کرد: با دریافت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده قیمت کالا‌ها حداقل تا ۱۵ درصد افزایش می‌یابد که این امر نشان می‌دهد مسئولان ذی ربط چکش کاری لازم را روی موضوعات نکردند.

رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی با انتقاد از اتخاذ تصمیمات دولت بدون نظرخواهی از بخش خصوصی گفت: با توجه به توزیع ۶ تا ۷ هزار قلم کالا توسط بنکداران در کشور, انتظار می رفت مسئولان ذی ربط از نظر ما استفاده می‌کردند و به جای حذف مالیات بر ارزش افزوده کالا‌های سبد خانوار مالیات بر ارزش افزوده سیگار و نوشابه را افزایش می‌دادند.

به گفته وی، نمایندگان کمیسیون اقتصادی به سبب مضر بودن قند و شکر به دنبال حذف مالیات بر ارزش افزوده آن هستند در حالی که شکر جزء مواد اولیه اکثر کالا‌های سبد خانوار و داروسازی به شمار می رود که حذف مالیات از آن می‌تواند منجر به نوسان ۹ تا ۱۵ درصدی قیمت نهایی کالا‌ها شود.

آقاطاهر با تأکید بر بازنگری بر حذف مالیات بر ارزش افزوده کالا‌های سبد خانوار بیان کرد:  انتظار می‌رود نمایندگان مجلس قبل از تصویب این قانون بازنگری جدی بر  این موضوع انجام دهند به طوری که مالیات بر ارزش افزوده کالا‌هایی همچون نوشابه و سیگار را افزایش داده تا با دریافت مالیات بر ارزش افزوده مجدد از تولیدکنندگان فشار بیش از پیش بر اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه وارد نشود.

رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی با انتقاد از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: در ۲ دوره ۵ ساله قانون مالیات بر ارزش افزوده به طور آزمایشی اجرا شد که متأسفانه تاکنون نواقص آن برطرف نشده است و همواره کسبه نسبت به اجرای این قانون اعتراضاتی دارند و معتقدند که چرا جرایم و اجرای این قانون تنها منحصر به اعضای عمده فروشی است و بزرگ‌ترین زنجیره که سوپرمارکت‌ها و خوار و بار فروش‌ها هستند شامل این قانون نمی‌شوند؟ 

 گسترش استفاده از مواد اولیه ضعیف در کارخانه‌ها با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده

عبداله رزاق منش رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی شیراز در گفت و گو خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه حذف مالیات بر ارزش افزوده فشاری مضاعف به تولیدکنندگان و وارد کنندگان تحمیل می‌کند، اظهار کرد: با توجه به دریافت چند مرحله مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکنندگان و واردکنندگان قیمت کالا‌های سبد خانوار با نوسانات چشمگیری در بازار رو به رو می‌شوند.

وی افزود: با تصویب و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده از کالا‌های معاف بر سبد خانوار به دور از چشم ناظران، کارخانه‌ها از مواد اولیه ضعیف استفاده می‌کنند که این امر سلامت افراد در حوزه موادغذایی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی شیراز ادامه داد: با وجود آنکه مسئولان و نمایندگان مجلس اذعان می‌کنند که لایحه اخذ مالیات بر ارزش افزوده قرار است از طبقه ثروتمند ستانده و به اقشار ضعیف جامعه داده شود اما فعلا این امر محقق نشده است.

رزاق منش با تأکید بر این مسئله که کالا‌هایی همچون قند و شکر، برنج، روغن، ماکارونی، کنسرو‌ها باید از مالیات بر ارزش افزوده معاف باشند، بیان کرد: با توجه به آنکه عمده مصرف دهک‌های ضعیف جامعه به محصولاتی همچون قند و شکر، برنج، روغن، کنسرو، ماکارونی و ... اختصاص دارد؛ بنابراین حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند فشار مضاعفی به افراد کم درآمد جامعه وارد کند.

این مقام مسئول ادامه داد: اگرچه با افزایش قیمت بنزین، بسیاری از مسئولان و مقامات دولتی اعلام کردند که مابه التفاوت قیمت در قالب طرح معیشتی به خانوارها بازگردانده می شود، اما در عمل تمامی افراد مشمول این طرح نشدند.

وی ادامه داد: به طوری که طرح معیشتی به خانوارهایی که بیش از ۵۰ میلیون تومان پول در حساب دارند، تعلق نمی گیرد که این امر در کنار حذف یارانه ۲۴ میلیون نفر از آحاد جامعه تا پایان سال نشان می دهد که این اتفاق به نفع اقشار ضعیف جامعه نیست و حال با حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده این داستان تکرار می‌شود.

رزاق منش در پایان با بیان اینکه کالا‌های اساسی سبد خانوار باید از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده معاف شوند، تصریح کرد: با توجه به آن که زیرساخت‌های لازم برای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در کشور وجود ندارد، از این رو تمامی کارشناسان بر این باورند که در بحث معافیت‌ها حداقل کالا‌های اساسی سبد خانوار همچون قند و شکر، روغن، برنج، چای، ماکارانی و حبوبات باید از مالیات معاف شوند چراکه در شرایط فعلی اقتصاد اجرای این قانون می‌تواند اقشار کم درآمد جامعه را با مشکلات جدی‌ای در تأمین کالا‌های مورد نیاز مواجه کند.

دولت به دنبال بدهکاران مالیاتی باشد 

با گذر از نظراتی که بر قانون مالیات بر ارزش افزوده که سال هاست لباس آزمایشی بر تن کرده و هم اکنون با این روال مشکلات زیادی را  در برداشته است, باید جای خود را به اخذ صحیح و به جای منابع مالیاتی بده. کسی مخالف اخذ مالیات نیست اما به گفته وزیر اقتصاد و دارایی مالیات ستانی باید به حقه باشد چرا که مالیات بدهی افراد دارای درآمد بالا به اقشار جامعه است.

باید هر چه زودتر برای کسب درآمدها مالیاتی توسط دولت  بر کسب کارهای غیر مولد و به گفته دژپسند "درآمدهای اختلال زا" فکری شود تا تمام ضربه ها به سمت تولید و اقشار کم درآمد سوق پیدا نکند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۷:۲۹ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
با سلام به موضوع جالب وناشناخته ای برای ما ایرانی ها اشاره کردید مخصوصا مالیاتی که طلا فروشان اضافی میگیرند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
مالیات بر ارزش افزوده کلا در ایران غلط معنی شده است

مالیات بر ارزش افزوده یعنی جنسی را بخری مالیاتش رابپردازی و اگر فرضا در مغازه ماند فروشنده سال آینده اون مبلغی که بر نرخ فروش جنس افزوده می شود (آنقسمت افزوده شده را )مالیات بدهد
مثلا امسال یک کالا 10 تومنه طرف مالیاتش رو هم داده سال آینده بشه 15 تومن باید مالیات 5 تومن رو هم بده
این میشه مالیات بر ارزش افزوده
اون چیزی که الآن متداوله مالیات بر خرید هست نه مالیات بر ارزش افزوده که متاسفانه بر روی مواد غذایی هم هست وچون چنددست هم باید بچره تا تبدیل بشه مالیاتش زیاد میشه(مثل گندم تا کیک) از گندم و آرد و کیک سه تاییش الان مالیات بگیرن از حقوق طرف هم می گیرن میشه چهارتا خوب خیلی گرون میشه و بیچاره نمیتونه بخره
و اینه که بجای مالیات بر ارزش افزوده که مملکت رو آباد می کنه مالیات بر خرید فقیر رو از کمترینها هم محروم میکنه
خواهشا اصلاح شود
Iran (Islamic Republic of)
کارمند2
۱۴:۰۳ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
سلام به نظرم اینها از تعطیلی و بیکار شدن کارکنان دخانیات نگران هستند که سیگار را گران نمیکنند . شما مدعی ایجاد یک میلیون شغل هستی.
Iran (Islamic Republic of)
امید محمدی
۱۳:۱۹ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
فراد فاسدی باشند که کالاهای مضری که همه جای جهان مالیات زیادی می گیرند که مصرف کم شه درایران سالها با قیمت ارزان ومالیات نا چیز مصرفش ادامه داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
نگران
۱۳:۱۳ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
من موندم چرا برای سیگار، مثل کشورای دیگه مثلاً ترکیه، مالیات های سنگین تعلق نمی‌گیره.
به نظر بنده کسی که سیگار میکشه حتی نباید یارانه بگیره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
آقایان زحمتکش شبکه خبرنگاران جوان،خداقوت،پول بنزین رادنبال کنیدومتشکریم ازهمه ی شما.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
آقایان زحمتکش شبکه خبرنگاران جوان،خداقوت،پول بنزین رادنبال کنیدومتشکریم ازهمه ی شما.
Iran (Islamic Republic of)
شام
۱۲:۱۰ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
یارانه بنزین نگرفته هالطفا فراموش نشودوخبرنگاران محترم پیگیری کنندتا6 میلیون نفرمانده ومستحق دریافت کنند.
Iran (Islamic Republic of)
شام
۱۲:۱۰ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
یارانه بنزین نگرفته هالطفا فراموش نشودوخبرنگاران محترم پیگیری کنندتا6 میلیون نفرمانده ومستحق دریافت کنند.
Iran (Islamic Republic of)
شام
۱۲:۱۰ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
یارانه بنزین نگرفته هالطفا فراموش نشودوخبرنگاران محترم پیگیری کنندتا6 میلیون نفرمانده ومستحق دریافت کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
یک مورد قانون رو می توان پیدا کرد که این دولت صحیح انجام داده باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
مستقیم قشر محروم رو هدف گرفتن. یک نگاهی به خیابانها بیندازین: تعداد ماشین های تک سرنشین کم شد؟ فقط تمام کالاها گران شد و مردم فقیر فقیرتر شدند.
Iran (Islamic Republic of)
کارمند2
۱۳:۵۹ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
سلام مردم روز بروز فقیر تر میشوند و مسائلی مثل افزایش نرخ بنزین و غیره سرعت این فقیر شدن را چندین برابر میکند..............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
تو دو سال گذشته سیگار تنها کالایی است که قیمتش هشت برابر شده بیشتر مردم از گرونی فساد و اختلاس و رانت و مشکلات فراوان به سیگار پناه میبرن اونم گرون کنید باید منتظر عواقبش باشید
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
باید بر سیگار مالیات سنگین بسته بشه و هر پاکت سیگار بشود 50 هزار تومان و نه اینکه از نون شب ارزانتر باشه!!
واقعا که هیچ خیرخواهی پشت ارزانی سیگار نیست و فقط منافع مادی در نظر گرفته شده
Iran (Islamic Republic of)
علي
۰۹:۲۲ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
ماليات بر ارزش ناعادلانه در مشاورين املاك كه وضع گرديد باعث فشار بر كسب ها مشاورين املاك و مردم شده چون مشاوره املاك يك ماليات برمشاغل بايد بدهند 2 ماليات بر فصلي بايد بدهند 3 ماليات بر ارزش افزوده بايد بدهند و همچنين مخارج هاي زياد ديگر نيز اضافه شده است كه باعث گراني مسكن مي گردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
یادش بخیر همین ماشین ها چقدر ارزون بود
Israel
سیگاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااار!!!!!!!!
۰۸:۴۴ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
مگه سیگار حرام نیست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
سلام حیف هست از سیگار مالیات نگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۱ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
كارهاي بدون فكر مسئولان كه تمامي نداره. هربار در باره برنامه‌اي صحبت مي كنند تن و بدن ما به لرزه مي‌افته .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۳۸ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
وقتی مالیات میگیرید سطح رفاه رو هم مثل کشور های مالیات گیرنده بکنید .خیلی وضع مردم بیچاره خوبه
اونیم که دارن ازشون مالیات بگیرید .
Iran (Islamic Republic of)
hamed
۰۸:۲۹ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
مگ سیگار کالای اساسی نیست؟ پدر بنده روزی دو پاکت سیگار میکشه همین الانم گرونه براش آخه یه کارگر چه سرگرمی داره جز سیگار کشیدن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
از این همه عدالتت
Iran (Islamic Republic of)
بی نام
۰۸:۲۰ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
کدوم قانون درست و دقیق اجرا شده که این دومی باشه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۷:۵۳ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
نرخ و درصد مالیات را لابی و مافیاها تعیین می کنند و الا کار کارشناسی وجود ندارد!
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۷:۴۳ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
مالیات خیلی خوبه // قبول دارید ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۷:۴۲ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
اینقد مالیات میگیریم// تا راه درست مالیات گرفتن را یاد بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۷:۴۱ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
مرگ بر امریکا
آخرین اخبار