ترامپ چقدر تا برکناری فاصله دارد؟

کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا در تازه‌ترین اقدام خود به طور رسمی دونالد ترامپ را متهم به سوء استفاده از قدرت و مانع‌تراشی در برابر کنگره کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مقام‎های دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا روز سه شنبه موارد اتهامی علیه دونالد ترامپ را برای استیضاح منتشر کرده و او را رسما متهم کردند.

دموکرات‌ها، ترامپ را متهم به سوء استفاده از قدرت و مانع‌تراشی در برابر کنگره کرده و با تاکید بر این مطلب که وی به منافع ملی آمریکا آسیب رسانده و یا آن را نادیده گرفته، خواستار برکناری‎اش از سمت ریاست جمهوری آمریکا شدند.


بیشتر بخوانید:  صدور کیفرخواست علیه دونالد ترامپ


آنگونه که رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند تاکنون هیچ رئیس جمهوری در آمریکا به مقام‎های دولتی خود دستور سرپیچی کامل از تحقیقات درباره استیضاح و یا مانع‌تراشی در روند چنین تحقیقاتی را نداده است؛ علاوه بر اتهام نخست علیه ترامپ که مربوط به سوء استفاه از قدرت می‌شود این اتهام بعدی است که مقام‎های کمیته قضایی مجلس آمریکا علیه ترامپ مطرح کرده‌اند.

کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا در اعلام موارد اتهامی علیه ترامپ محاسبات دقیقی را انجام داده تا وحدت را حفظ کند و از قانونگذاران میانه‌رو که با چالش روزافزون انتخاب مجدد در برخی ایالت‌ها مواجه هستند، محافظت کند.

اکنون کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا در نظر دارد تا در نشستی این اتهامات را بررسی و آن را به تایید نهایی برساند.

تایید نهایی این اتهامات با رای گیری کمیته قضایی در مجلس نمایندگان انجام خواهد شد.

کمیته قضایی، استیضاح ترامپ را به رای خواهد گذاشت و سپس در مجلس نمایندگان آمریکا نیز این استیضاح به رای گذاشته خواهد شد.

در صورت تصویب استیضاح ترامپ در کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا، این تحقیقات وارد روند رسمی‌تری می‌شود و ابعاد جدی‌تری به خود خواهد گرفت که می‌تواند چالش‌های بسیاری برای وی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در پی داشته باشد.

استیضاح ترامپ هفته جاری به رای گذاشته می‌شود

در صورتی که استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکابه تصویب برسد، این پرونده به مجلس سنا فرستاده خواهد شد و سنا روند دادگاه را برگزار خواهد کرد.

به نظر می‌رسد که ترامپ حساب ویژه‌ای بر روی روند دادگاه در سنای آمریکا که جمهوریخواهان اکثریت آن را در دست دارند، باز کرده و پیش از این نیز گفته است که دفاع مستحکمی از اقدامات خود در مجلس سنا خواهد کرد.

با این وجود «میچ مک کونل»، رئیس اکثریت جمهوری‌خواه سنا، می‌گوید که همچنان با دموکرات‌ها درباره مدت زمان این دادگاه در حال مذاکره است.

در حالی که کمتر از یک سال دیگر به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا زمان باقی مانده، این اقدام مجلس نمایندگان آمریکا چالش قانونی شدید و کم سابقه‌ای را میان دموکرات‌ها و ترامپ ایجاد کرده است.

دونالد ترامپ که از زمان آغاز تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا در ماه سپتامبر، همواره دموکرات‌ها را هدف حملات لفظی شدیدی قرار داده، اکنون و پس از اعلام اتهام کمیته قضایی، بار دیگر در صفحه توییتر خود به این انتقادات ادامه داده و مدعی است که دموکرات‌ها می‌دانند ادعای اعمال فشار بر رئیس جمهور اوکراین نادرست است، اما از اذعان به آن خودداری می‌کنند.

با وجود تمامی این انتقادات، در حال حاضر موضوع استیضاح ابعاد جدی‌تری به خود گرفته و می‌تواند در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ چالش بزرگی برای ترامپ در پی داشته باشد؛ آنچه از نظرسنجی‌های انجام شده برمی‌آید نشانه آن است که حمایت از استیضاح ترامپ افزایش یافته و بسیاری از رای دهندگان نیز می‌گویند که قصد انتخاب مجدد وی به عنوان رئیس جمهور را ندارند.

منبع: میزان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.