اهمیت توجه هرچه بیشتر به سیل و سیلاب

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان گفت:امسال در طرح‌های آبخیزداری اصفهان کنترل سیلاب را بطور ویژه در دستور کار قرار دادیم و بر همین اساس احداث بند و سیل‌بند و سازه‌های این‌چنین برای مهار هرچه بیشتر سیل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،ابوطالب امینی معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان اظهارداشت: امسال در طرح‌های آبخیزداری اصفهان کنترل سیلاب را بطور ویژه در دستور کار قرار دادیم و بر همین اساس احداث بند و سیل‌بند و سازه‌های این‌چنین برای مهار هرچه بیشتر سیل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

او با اشاره به اهمیت توجه هرچه بیشتر به سیل و  سیلاب ادامه داد: وقوع این پدیده‌ها در زمستان سال قبل و نوروز امسال نشان داد که باید برای جلوگیری از وقوع آن‌ها در مناطق مستعد، طرح‌های مرتبط را اجرا کنیم و از سوی دیگر مرمت سازه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

معاون آبخیزداری اصفهان افزود: غیر از مهار سیل و کنترل هرزآب‌ها، تغذیه آب‌های زیرسطحی باید بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد، زیرا استان اصفهان در منطقه‌ای خشک واقع است و هر سال با خشکسالی و کاهش شدید منابع آبی سطحی و زیرسطحی روبروست.

امینی، توسعه پوشش گیاهی در جنگل‌ها را از دیگر مزایای اجرای طرح‌های مرتبط با استحصال آب برشمرد و افزود: از سوی دیگر کنترل فرسایش خاک با اینگونه اقدامات محقق می‌شود.

او به ضرورت بهبود وضعیت مراتع نیز اشاره کرد و گفت: استفاده درست و مطلوب از روان آب‌ها و سیلاب‌ها، تغذیه گیاهان مراتع را درپی دارد و برای دام جامعه عشایری و روستایی مفید خواهد بود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری اصفهان خاطرنشان کرد: ۲۸ طرح آبخیزداری برای استان در سال جاری در نظر گرفته شده است که تا پایان سال در ۱۸ شهرستان عملیاتی می‌شود.

در پی بارش‌های بهاره امسال و جاری شدن سیل بخش‌هایی از استان اصفهان مانند مناطق جنوبی و سمیرم، بخش شرقی همچون دهستان‌های بهارستان و کوهستان، جبل، کوهپایه، خور و بیابانک و نایین و شهرستان‌های غرب استان اصفهان از جمله فریدونشهر، فریدن، بویین میاندشت و چادگان آسیب دیدند.

آبخیزداری (Watershed Management)، علم و هنر برنامه‌ریزی مستمر و اجرای اقدام‌های لازم برای مدیریت منابع حوزه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک است که می‌تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.

استان اصفهان به مرکزیت شهرستان اصفهان با ۲۴ شهرستان، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار دارد که بیش از ۹۰ درصد از آن را (معادل ۹.۸ میلیون هکتار) عرصه‌های منابع طبیعی و ملی و از این میزان حدود ۴۰۳ هزار هکتار جنگل (معادل۴ درصد)، ۶میلیون هکتار مرتع (معادل ۶۴ درصد) و سه میلیون هکتار بیابان (معادل ۳۲ درصد) دربرگرفته است.

 
منبع:ایرنا

انتهای پیام/م
برچسب ها: آبخیزداری ، سیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.