گزارش/

راه حل نصب رمز دوم پویا برای خارج نشینان فراهم شد / نگران اختلال در روند خرید با رمز دوم یکبار مصرف نباشید

یک هفته تا الزام استفاده از رمز دوم پویا در خرید‌های اینترنتی باقی مانده و باشگاه خبرنگاران جوان در این گزارش به بررسی چند ابهام و سوال مخاطبان پرداخته است.

راه حل نصب رمز دوم پویا برای خارج نشینان محیا شد / نگران اختلال در روند خرید با رمز دوم یکبار مصرف نباشیدبه گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، روزشمار افتتاح سیستم یکپارچه استفاده از رمز دوم یک با مصرف معروف به (رمز دوم پویا) به پله هفتم خود رسیده است و سوالاتی که در قالب خبر "سوالات خود درباره رمز دوم یکبار مصرف را از ما بپرسید" به دست ما رسیده است راه را برای روشن کردن ابهامات موجود برای ما هموار کرد. 
 
راهی که تا حدودی برای عموم مردم قابل درک شده است و از طرفی هنوز ایرادات اساسی در زمینه نصب نرم افزارها و ارسال پیامک برای مشتریان را به دنبال دارد. گفت‌وگوهای متعددی با مسئولان بانکی از جمله معاونت فناوری های نوین بانک مرکزی در این باره صورت گرفته است که دلیل اصلی الزام استفاده از این روند را افزایش امنیت بیش از پیش حساب های بانکی عنوان کرده است.
 
هرچند ابتدای هر طرح بزرگی مقاومت عمومی و نوعی اضطراب جمعی کار را دشوار جلوه می دهد اما قطعا به مرور با درک صحیح جایگاه این تکنولوژی عموم مردم همگام با اصلاح رویه توسط مسئولان مرتبط و بروزرسانی سیستم ها و اپ های مورد نیاز قدم بر خواهند داشت.

تجمیع حساب افراد در یک بانک عملیاتی می شود / ۷۰ درصد کلاهبرداری‌های سایبری، مربوط به فیشینگ

محمدرضا غفوری مدیر امور مشتریان و بانکداری عمومی بانک کشاورزی  در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح جدیدترین اقدامات لازم سیستم بانکداری برای اتصال مشتریان به سامانه صدور رمز دوم پویا، اظهار کرد: ۶۰ تا ۷۰ درصد کلاهبرداری‌های سایبری و درگیری‌های پلیس فتا مربوط به ماجرای فیشینگ و سو استفاده از رمز دوم ایستا بود که از یک تا ۲ سال گذشته، روند طراحی و راه اندازی رمز دوم پویا، توسط بانک‌ها نیز آغاز شد.

وی افزود: بانک مرکزی و نطام بانکی با مشاهده اینگونه اتفافات چند سالی است در تلاش برای اجرای طرح رمزهای یکبار مصرف بود که با اوج گرفتن این موضوع ابتدای دی را برای الزام این طرح در نظر گرفت. بانک کشاورزی نیز از آذر امسال تمام اقدامات لازم را برای روشن سازی و جهت گیری مخاطبان برای استفاده از رمز پویا انجام داد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بانک کشاورزی به تعداد ۲۰ میلیون نفر مشتری را تحت پوشش خود دارد، بیان کرد: تعداد قابل توجهی از مشتریان ما رمز دوم خود را بروزرسانی و از ایستا به پویا تغییر داده اند، البته معتقدم جا افتادن این طرح نیز زمان بر است.

غفوری روش‌های دریافت رمز دوم یکبار مصرف این بانک را به سه روش تقسیم و معرفی کرده و گفت: مشتریان از طریق مراجعه به سایت و نصب نرم افزار مذکور، مراجعه به خودپرداز و دریافت رمز از طریق پیامک (هریم)  و USSD می‌توانند رمز دوم خود را دریافت کنند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که راهکار کاهش نگرانی مردم جهت استفاده از این رمز چیست؟ بیان کرد: مخاطبان بانک‌ها نیاز به اطلاع رسانی مستمر و آموزش صحیح این روند هستند و مطمئن هستیم که به محص یادگیری آن، نگرانی عموم مردم از بین خواهد رفت.

مدیر امور مشتریان و بانکداری عمومی بانک کشاورزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر فردی چندین حساب همراه با کارت، در یک بانک داشته و برای هر کدام رمز جداگانه طلب کند، به هنگام دریافت پیامک هر کدام از کارت‌ها آن هم در یک خط تلفن همراه، با مشکل مواجه نخواهد شد؟ گفت: بانکداری الکترونیک  تمام حساب‌های یک فرد را به یک کارت تجمیع کرده است و در نهایت افراد با تعدد حساب در بانک ها، تنها یک کارت عابر بانک در هر بانک خواهند داشت.

وی گفت: تجمیع حساب و یکسان سازی اطلاعات حساب افراد در یک کارت بانکی مدت هاست توسط بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ شده است که به طبع بانک کشاورزی نیز در این امر تمام تلاش خود را دارد.

غفوری بیان کرد: مشتریان ما قشر عظیمی از کشاورزان هستند، اما سایر مردم نیز در این بانک حساب بانکی دارند. بخش عمده ارائه تسهیلات به بخش کشاورزی از سپرده گذاران عادی صورت گرفته است.

او تاکید کرد: آینده بانکداری الکترونیک با راه اندازی رمز دوم پویا، مانع ادامه روند کلاهبرداری و فیشینگ‌ها که حجم خطرناکی است خواهد بود، معتقدم بخش قابل توجهی از این روند‌ها کاهش و امنیت خاطری برای مشتریان ایجاد می‌کند و پلیس فتا با کاهش حجم پرونده فیشینگ رو به رو خواهد شد.

وی بیان کرد: تمام رمز‌ها با مدل ریاضی بسیار خاصی به صورت آفلاین یعنی بدون اتصال به اینترنت تولید می‌شوند و در نهایت مشتریان نگران اختلالات اینترنتی نباشند. خواهش ما این است که مردم از این روند استقبال کنند تا مشکل برطرف شود.

همچنین در ادامه بررسی پرسش های متعدد مخاطبان از باشگاه خبرنگاران جوان مخاطبی مطلب ذیل را عنوان می کند که برای بررسی آن به سراغ عضو هیئت مدیره بانک ملی رفتیم.
 

امکان دریافت رمز دوم پویا توسط مشتریان خارج از کشور بانک ها مهیا شد

 
راه حل نصب رمز دوم پویا برای خارج نشینان محیا شد / نگران اختلال در روند خرید با رمز دوم یکبار مصرف نباشید
 
مسعود خاتونی، عضو هیئت مدیره بانک ملی در گفت و گو با در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به این پرسش پاسخ داد و گفت: مشتریان خارج از ایران هیچ مشکلی برای نصب نرم افزار نخواهند داشت، این افراد می توانند از طریق سایت بانک ها، اپلیکیشن موبایلی را نصب کرده و رمز خود را به صورت رایگان و آفلاین دریافت کنند. همچنین می توانند این رمز را به صورت USSD و ابلاغ شماره موبایل به شبکه بانکی دریافت کنند.
 
او ادامه داد: مخاطبان زیادی این نرم افزار را در خارج ایران نصب و تراکنشهای خود را انجام داده اند در نتیجه  مشکلی این مشتریان را تهدید نمی کند و نیازی به مراجعه حضوری آن ها به بانک ها نیست.
 
باشگاه خبرنگاران جوان با نزدیک شدن به روند الزام بانک های برای استفاده از رمز دوم پویا و همچنین پس از اجرایی شدن این موضوع، به دنبال رفع ابهامات موجود در اذهان عمومی بوده و از سوالات مخاطبان خود در ذیل لینک معرفی شده استقبال می کند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
Turkey
صالح آزمون
۰۲:۰۳ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
سلام من ترکیه زندگی میکنم و چند وقتی شده به خاطر گرفتن رمز پویا پدرم دراومده هرچقدر *۱کدملی وشماره کارت به سرشماره ۶۷۱۵۰۱۴ میخوام پیام بفرستم بابت فعال سازی رمز پویا ولی نمیشه متاسفانه نام کاربری ورمز عبور هم نگرفتم والان حسابی گیر افتادم وهیچکسی راهنمایی نمیکنه اخه شما که رمز پویا رو اجباری کردید چرا فکر اینجا هاش ونکردید ااون بنده خدا هایی که خارج زندگی میکنند ونمیتونند به شعبه های بانک مراجعه کنند باید چه خاکی به سرشون بریزند اینم شد برنامه به خدا به خاطر این رمز پویا بخوام برم ایران کلی هزینه وازکار عقب موندن داره دیگه کلافه شدم خاک تو سرمون که هنوزم تاوان ایرانی بودنمون وداریم پس میدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
اصلا کل حرف هاش دروغه هر کاری میکنم جواب نمیده چرا بانک مرکزی که این همه میگه از خارج از کشور هم میشه پول جابجا کرد یه برنامه معرفی نمیکنه تا ما هم بدونیم کلی برنامه هم نصب کردم ولی هیچکدوم جواب نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۰۰ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
من آمریکا هستم با ریما رمز کارت صادرات میگیرم و با vps مبین نت وارد سایت بانک میشم فقط کافیه یه بار بیاین ایران
Turkey
محمد
۰۲:۵۲ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
خودتون رو‌خسته نکنید من ترکیه ام پویا دارم اس ام اس سود بانکیم میاد اما رمز پویا اس ام اس نمیاد
اگه بلدین به مام بگین
Iraq
رحیم بهنام
۱۷:۴۲ ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
من در عراق کار میکنم میخام موجودی کارت ملت بگیرم رمز پویا ارسال نمیشه به شماره وصل به حسابم چکار کنم ممنون از لطفتون
Germany
داریوش فروزش
۰۰:۴۴ ۰۹ بهمن ۱۳۹۹
من در المان زندگی میکنم و نمیتوانم موجودی حساب صادرات جاری خودم را چک کنم ممنون میشم کمکم کنید و راهنمایی بفرمایید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
Setareh
۰۱:۵۳ ۰۷ بهمن ۱۳۹۹
لطفا وقتی مطلبی درج میکنید پاسخگوی سوالات هم باشید.
راه حل درست را بفرمایید. چرا هیچکس پلسخگو نیس. هنثز سیستم عصر هجری دارید. اگر رمز پویا گذاشتید چرا اینقدر میلنگه؟؟؟ راه حلی برای خارج نشینان گفتید هست پس چرا پاسخگوی دوستان نیستد تا از تجربیات استفاده کنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین خالدی
۱۴:۵۷ ۰۱ آذر ۱۳۹۹
رمز پویا را میخوام لطفا اگه جواب سوالم را بدهید ممنون میشم
Turkey
بهناز دانشور
۱۱:۰۶ ۱۳ مهر ۱۴۰۲
درود بر شما اگر با بانک ملی و ملت کار میکنید برنامه بله را دانلود بفرمایید تا بتونید جابجایی انجام بدید و معمولا sms رمز دوم میاد. چون من خودم با همین اپلیکیشن در خارج از ایران انجام میدم. حتی شبا هم انجام دادم.
Canada
محبوبه
۱۰:۵۱ ۱۴ آبان ۱۳۹۹
چکار کنم تا پیامک بانک را دریافت کنم
Canada
ناصر
۰۶:۳۱ ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
سلام لطفاً نحوه گرفتن رمز دوم از کانادا را نیز بفرمایید چون اینجا به هیچیک از خطوط ایران رومینگ نمیدهد که من بتوانم SMS برای رمز بگیرم و شماره خارجی را نیز بانک قبول نمیکند تنها راهش ایمیل می‌باشد که آنهم متاسفانه فعال نیست، لطفاً اگر راه دیگری موجود است راهنمایی فرمایید.
Iran (Islamic Republic of)
mojtaba behmaneshpoor
۱۰:۲۶ ۲۷ مرداد ۱۳۹۹
با سلام و خسته نباشید ، دوستان گرامی نحوه دریافت رمز دوم در خارج کشور به چه صورت هست ؟ خیلی امتحان کردم ولی در پایان پیامک میدهد که به عابر و یا شعبه مراجعه کنم ، در خارج کشور نداریم ، باجه و عابر ، ممنون میشم پاسخ ایمیل و راهنمایی و کمک کنید به من
Kuwait
ناشناس
۱۹:۳۰ ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
سلام عليكم وخسته نباشيد لطفا. راهنماي كنيد. رمز پيامكي. ما كه خارج از ايران هستيم روي خط خارج از ايران
Canada
پروین محمد زاده
۰۳:۵۸ ۰۹ مرداد ۱۳۹۹
با سلام نصب 60 بانک ملی شماره تلفن همراه میخواد که سیم‌ کارت در خارج از کشور نیست چطور میشه رمز پویا گرفت؟
France
نسترن
۲۰:۳۵ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
شمارو بخدا بگید در امریکا یا کانادا چطور میتونیم رمز پویا رو در یافت کنیم
Canada
سمیرا مهرابی
۲۳:۱۱ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
من ایران نیستم و احتیاج به انتقال پول خود دارم و رمز پویا را در بانک پاسارگاد میخواهم لطفا راهنمایی بفرمایید؟
United States of America
عليرضا عشقي
۱۱:۱۰ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
با سلام
من مقيم چين هستم و براي استفاده از رمز پويا جهت انتقال كارت به كارت مشكل دارم

ممكن هست لطف كنيد و من رو راهنمايي كنين.


با تشكر
عليرضا عشقي
United States of America
عذرا جهانی تابش
۱۶:۵۴ ۰۴ خرداد ۱۳۹۹
با سلام و آرزوی سلامتی برای شما،

بنده مدتی است در فرصت مطالعاتی خارج از کشور هستم. از زمانی که شبکه بانکی کشور از رمز پویا استفاده می کند قادر به انجام مراودات بانکی خود به صورت اینترنتی نیستم. از آنجایی که شبکه تلفن همراه در خارج از کشور غیرفعال می باشد، لطفا من را راهنمایی کنید که چطور می توانم رمز پویا تهیه کنم.
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
روبرت
۱۲:۰۵ ۰۴ خرداد ۱۳۹۹
وقت بخیر استاد گرامی خطی که در شماره حساب ثبت شده و اکنون خارج از کشور هستند وشماره موبایل مربوط به حساب خاموش میباش آیا میتواند رمز پویا را فعال کند واز خارج اخرید اینترنتی وی انتقال وجه انجام دهد
Georgia
امیر
۰۲:۱۴ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
آقا این خبر خوبیه ولی همه بانکا قبول نمی کنن یکی هم خود بانک مسکن هست برید صفحه مربوط به رمز دوم رو بخوندید و ببینید نوشته افرادی که خارج از کشور هستن نمی تونن رمز رو بگیرن. بخدا من که خارجم باید برای یکی پول ریالی بفرستم که دیگه الان هیچ روش دیگه ای نمیشه این کارو کرد. واقعا هر چه سریع تر اینو پیگیری کنین توی این شرایط گیر کردم.
Canada
احمد
۲۱:۲۵ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
لطفا به این آقای مسعود خاتونی بفرمایید روش هایی که گفتن بدون حضور در ایران و داشتن سیم کارت فعال ایران امکان پذیر نیست. اقایان در سیستم بانکی عملا راه پرداخت با کارت رو در خرید های اینترنتی و یا پرداخت قبوض و یا پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی خویش فرما و...برای ایرانیان خارج از کشور بستن. عمدا هم این کار رو کردن
Canada
مارال
۱۶:۲۰ ۲۸ فروردين ۱۳۹۹
اين اپليكيشني كه ميگين هست براي افراد خارج از ايران اسمش چي هست كه ما نميتونيم پيدا كنيم؟؟؟ چرا هيشكي پاسخگو نيست
Canada
Hassan
۰۷:۵۹ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
برای فعالسازی اپلیکشن روی گوشی نیاز به یک کد چهار رقمی است که به کاربر پیامک می شود. بنابراین فعالسازی اپلیکشن برای ایرانیان خارج از کشور که سیم کارت ایران رو ندارند، عملی نیست.
لطفا پیگیری نمایید که حداقل گزینه ایمیل برای فرستادن کد فعالسازی اضافه گردد.
Canada
علی
۰۱:۳۷ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
آخه مایی که خارج از کشور هستیم مگه هم باید از دست شما عذاب بکشیم.
United States of America
اسفندیار شریفزاده
۱۳:۳۸ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
دوست عزیزم من که در خارج از کشور شماره موبایل آنجا را دارم و نه ایران. چگونه میتوانم کارت به کارت را آنجا انجام بدهم. قبلا از روی اینترنت و با رمز دوم میتونستم اینکار را انجام بدهم. ولی‌ حالا چگونه اینکار را میتوانم انجام بدهم؟ ممنون میشوم که قدم به قدم و بطور ساده برای من ایمیل کنید. من راستش فارسی را به خوبی‌ شما نمیدانم و احتیاج دارم که قدم به قدم به من گفته شود. اینترنت را خوب بلدم چون کارم در عرض ۳۰ سال تحقیق در این خصوص بوده اما اینکه چطور در خارج کارت به کارت از رمز پویا استفاده کنم را نمیدانم.
Turkey
بهناز دانشور
۱۱:۰۹ ۱۳ مهر ۱۴۰۲
درود بر شما. متاسفانه باید خط ایران داشته باشید که رمز به همان خط تلفن فرستاده بشه.
Canada
َAmir Bakhshi
۲۲:۰۳ ۰۸ دی ۱۳۹۸
سلام،
من در خارج کشور ساکنم، در تمام روشهای فوق و از طرفی با مراجعه وکیل قانونیم به بانک ملی ، نیاز به یک سیم کارت ایران برای دریافت پیامک را ضروری بوده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
آخه چرا تو این کشور همه چیز زوری انجام میشه..اصلا گیرم طرح خیلی خوبی هم هست..شاید یه عده نخوان ازش استفاده کنن..چرا به مردم حق انتخاب نمیدید.من روزی چندبار از رمز دوم استفاده میکنم ولی در کل مبالغ زیادی برای خریدهای اینترنتی هزینه نمیکنم.ضمنا چند سال هم هست که خرید اینترنتی انجام میدم و تا بحال هیچ مشکلی برام پیش نیومده..بانکها حق ندارن مردم رو مجبور به استفاده از خدمت خاصی بکنن.مثل این میمونه که بری سوپر مارکت فروشنده بگه چون اومدی فروشگاه من خرید کنی حتما باید فلان جنس رو هم بخری...من قبول دارم که طرح خوبیه ولی اجباری بودن استفاده ازش درست نیست..شما این سامانه رو فعال کنید هرکس دوست داشت استفاده کنه...
Iran (Islamic Republic of)
javad
۰۷:۵۰ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
این رمز های یکبار مصرف در حالتی باعث افزایش امنیت میشد که علاوه بر رمز های دوم فعلی صادر میشد در حال حاضر اگه کسی به اطلاعات کارت بانکی و گوشی صاحب حساب دسترسی داشته باشه راه سوء استفاده براش وجود داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
اول یه فکری برای داخل کنید بعد برید به فکر خارج باشید
امروز رفتم بانک ملی گفتم شمارم ثبت کنن تا از طریق خودپرداز فعالسازی انجام بدم گفتن ساعت 3 بعد از ظهر بیا 1 ساعت کار داره تا فعال سازی بشه
آخه ثبت یه شماره تلفن 1 ساعت وقت میبره
چرا کسی به فکر مردم نیست جز دردسر ساختن برای مردم چیزی هم هست
Germany
علی
۰۵:۰۹ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
خیلی از بانک ها فقط سیستم نرم افزاری رو فعال کردند در حالی که طبق گفته ی رئیس بانک مرکزی قرار بود که رمز پویا برای کسایی که گوشی ساده دارند و امکان نصب اپلکیشن و اینترنت روی گوشی موبایل رو ندارند از طریق sms و یا ussd فعال بشه. لطفا این رو پیگیری کنید. چون خیلی ها گوشی ساده دارند ولی خرید های اینترنتی رو با لب تاب و سیستم رایانه ای انجام میدهند. متشکرم
United States of America
باقری
۰۴:۱۳ ۲۳ آذر ۱۳۹۸
خیلی ها حتی در خارج از کشور تلفن همراه ندارند و فقط با ایمیل که مدرک قانونی در دادگاه هم هست کارهای اداری را پیش مبرند.
آخرین اخبار