ماجرای کیک‌های آلوده به قرص در مدارس از زبان وزیر آموزش و پرورش

حاجی میرزایی درباره ماجرای کیک‌های مشکوک در مدارس و تمهید این وزارتخانه برای پیگیری ماجرا توضیح داد.

وزیر آموزش و پرورشبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران درباره وجود کیک‌های مشکوک و آلوده به قرص در برخی مدارس گفت : این کیک‌ها لزوما در مدرسه یافت نشده است در برخی از استان‌ها داخل بعضی از کیک‌ها قرص‌هایی قرار داده شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این کار در فرآیند تولید اتفاق نیفتاده بود.
 
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این قرص‌ها تغییر شکل و رنگ نداشته اند بنابراین در فرایند تولید وارد کیک‌ها نشده بود و با توجه به این شرایط توصیه ما به همه مدارس این است که بوفه‌های مدارس منحصرا از مراکز رسمی توزیع، اقلام مورد نیاز دانش آموزان را خریداری کنند و اولیا هم این اقلام را کنترل کنند، چون خوراکی‌هایی که چنین تغییراتی در آن ایجاد شده است قابل مشاهده بوده و به سرعت کاملا قابل دسترسی است.

او درباره توجه به پژوهش‌های دانش آموزی بیان کرد: قبول دارم بسیاری از مدارس به دلیل محدودیت‌های اعتباری برخی امکانات را ندارند، اما همیشه در شرایط سختی و کمبود‌ها نیروی انسانی می‌تواند جانشین نداشته‌ها باشد.
 
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: انگیزه و تلاش خانواده‌ها و مدرسه به گسترش پژوهش کمک می‌کند بر همین اساس از خیرین عزیزی که به امر مدرسه سازی کمک می‌کنند درخواست دارم به امر پژوهش‌ هم وارد شوند و تجهیز مدارس را در دستور کار داشته باشند تا محیط مناسبی را برای پژوهشگری دانش آموزان داشته باشیم.
 
او تصریح کرد: همه ما باید تلاش کنیم تا کاستی‌ها را به تدریج جبران کنیم، اکنون بیش از ۶۵۰ منطقه ما پژوهش برای دانش آموزی دارند و به تدریج تمام مناطق کشور به این پژوهش‌سرا‌ها تجهیز می‌شوند تا همه دانش آموزان مجال پژوهش داشته باشند.
 
حاجی میرزایی درباره وضعیت پرداخت حق التدریس‌ها اظهار کرد: هدف ما این است که هیچ پرداختی در آموزش و پرورش به تعویق نیفتد؛ خوشبختانه سال قبل تمهیدات لازم انجام شد و امسال هم هماهنگی‌هایی شد تا در ماه‌های آینده به سرعت، کاستی‌های قبلی را جبران کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در دوره ابتدایی طرح داستان نویسی و سفرنامه نویسی داشتیم که اقبال خوبی هم از آن شد، برای پایه‌های بعدی جشنواره جابربن‌حیان را برگزار می‌کنیم که نمونه ای از جشنواره خوارزمی است و خلاقیت‌ها و پژوهش‌های علمی آنان بررسی و داوری می‌شود.

او با اشاره به اینکه برای دوره متوسطه هم جشنواره خوارزمی در نظر گرفته شده است، گفت: این جشنواره یافته‌ها و پژوهش‌های علمی و تحقیقات دانش آموزان در موضوعات مختلف را مورد بررسی قرار می‌دهد و به میزان قابل توجهی ذهن دانش آموزان را به پژوهش معطوف می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش درباره ۲۴ طرح برگزیده دانش‌آموزی گفت: این طرح‌ها متناسب با موضوعات نقطه آغازی است برای اینکه دانش آموزان طعم شیرین پاسخ گرفتن از پژوهش هایشان را دریافت کنند و همچنین انگیزه خوبی برای تقویت این فرهنگ محسوب می‌شود. به طور قطع از مطالبی که قابلیت کاربردی داشته باشد استفاده می‌کنیم.

پژوهش؛ رسالت اصلی آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دانش‌آموزی که در مدرسه منطقه ۲ برگزار شد، اظهار کرد: هفته پژوهش، فرصتی برای مرور اهمیت این کار است تا فعالیت‌ها ارزیابی شود.

او ادامه داد: مهم‌ترین کارکرد آموزش و پرورش چگونگی زندگی کردن به دانش آموزان است تا آنها به خودشان متکی باشند، اگر این را ماموریت جدی بدانیم، پژوهش جزو تفکیک ناپذیر این ماموریت است.
 
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه حیات بدون پژوهش میسر نیست، تصریح کرد: در معرض تغییرات گسترده‌ای هستیم؛ این تغییرات روابط را تحت تاثیر قرار می‌دهد. فهم این تغییرات و مواجه هوشمندانه با این تغییرات در گرو پژوهش خواهد بود؛ آرمان‌های بلندی داریم که با فهم عمیق مسیر، امکان پذیر است.

حاجی میرزایی بیان کرد: رسالت آموزش و پرورش بیش از هر چیز پژوهش است و واژه دانش آموز کار را به خطا می‌برد. یک وجهی از کار، دانش آموز، آموزش است و بخش دیگر مربیان هستند که باید پژوهنده شوند، پژوهندگی بخش تفکیک ناپذیر است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: فطرت بچه‌ها با پرسشگری شکل می‌گیرد و بیشترین تاثیر در همین مرحله است بنابراین این را باید استمرار دهیم. در این مسیر باید دیوار‌های مدرسه را حذف کنیم.

او با اشاره به اینکه نباید برخی از دانش آموزان ما پژوهنده باشند، گفت: بدنه آموزش و پرورش بهترین عرصه پژوهش است، میدان فراخی که باید آن را پاس داشت و به بزرگترین سرمایه کشور آن را تبدیل کرد.

حاجی‌میرزایی گفت: باید بتوانیم در همه بخش‌های آموزش و پرورش روح پرسشگری را جریان دهیم، چراکه از مدرسه خانه و جامعه آباد می‌شود.
بیشتر بخوانید: ایران در حوزه علوم جدید جزو ۱۰ کشور اول دنیا /آموزش و پرورش بستر ظهور همه جوامع است
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه پژوهشگری یک فرهنگ است، گفت: برای پژوهشگر بودن باید پژوهندگی را آموخت و هیچ کاری جز با پژوهش نباید شکل گیرد.

او با اشاره به اینکه در اختیار داشتن دانش آموزان و پیوند با زندگی آینده میدان بزرگی برای پژوهیدن است، تصریح کرد: باید هر میدانی که مربوط پژوهش است، تقویت کنیم.

وزیر آموزش خطاب به دانش آموزان پژوهشگر بیان کرد: کسانی که می‌آموزند خلاق و پژوهشگر باشند؛ آینده درخشانی خواهند داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار