در جشنواره پژوهش و نوآوری انجام شد؛

قرائت بیانیه پایانی مشترک یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری

بیانیه یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری و ششمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری قرائت شد.

قرائت بیانیه پایانی مشترک یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهریبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز بیانیه مشترک یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری و ششمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری قرائت شد.

در متن این بیانیه آمده است؛ شهرداری تهران مفتخر است یازدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری و ششمین جشنواره پژوهش و آموزش در مدیریت شهری با رهیافت «شهر‌ها برای همه» را در حالی به پایان برد که در طی این طریق از همراهی و مشارکت مجدانه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور برخوردار بوده است. هدف این رخداد مشترک نزدیک کردن عرصه نظر و عمل و شناسایی اندیشه‌ها و تجارب مکتوب ارزشمند به ویژه ایده‌های خلاقانه و نوآورانه در گستره ملی و معرفی آن‌ها به مدیران و حرفه‌مندان بود که از این رهگذر ترویج عمل مبتنی بر اندیشه و ارتقا زیست شهری و روستایی در ایران را ممکن سازد.

هم افزایی شکل گرفته در این جشنواره سبب شد تا آثار بسیاری از مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاه‌های سراسر کشور و استان‌ها و شهر‌های مختلف و همین‌طور سازمان‌های اجرایی گرد هم آیند و امکان تشریک مساعی در رویارویی با مشکلات مبتلا به نواحی سکونتگاهی ما را فراهم آورند، در این جشنواره ۴ هزار و ۱۰۹ اثر در ۵ قالب کتاب، مقاله، پایان نامه، طرح پژوهشی و ایده‌های نوآورانه به رقابت پرداختند.

با تجلیلی و قدردانی از حسن نظر و اعتماد همه شرکت کنندگان در نهایت ۳۱ اثر برتر ۲۲ اثر برگزیده و ۲۰ اثر شایسته د تقدیر توسط هیئت داوران در قالب ۱ گروه ۸۲ نفره از استادان و خبرگان از دانشگاه‌های برتر کشور در ۱۳ محور موضوعی انتخاب شدند.

دست اندرکاران جشنواره بر این اعتقادند که رویداد‌های پژوهشی و علمی لازم است بر عمل و اقدام در حوزه خود بی‌واسطه اثر بگذارند. با وجود یک صده تجربه در مدیریت شهری و روستایی و نیز شکل گیری رویه‌های دیوان سالارانه نوین برای اداره شهر‌ها و روستا‌ها در کشور باید اذعان کرد که چندپارگی در مدیریت فضایی، بخشی نگریری، ضعف در قوانین و مقرارت نابرابری‌های گسترده درون و میان شهر‌ها و روستا‌ها میل به سوی شکوفایی شهری و ارتقا کیفیت زندگی را با موانع جدی رو به رو ساخته است. ما به جد اعتقاد داریم ماندگاری این مشکلات به دلیل ضعف در اتکا به اندیشه عمیق و پژوهش و در عوض اصرار بر آزمون و خطا و اعتقادات شتاب زده و نسنجیده است. شرایط دشوار اقتصادی و اقتضای کنونی کشور به گونه‌ای است که دیگر پژوهش و عمل مبتنی بر عقلانیت یک انتخاب نیست، بلکه یک الزام است. به منظور دستیابی به این مهم و تحقق شهر‌ها و روستا‌هایی برای مردم و البته همه نسل‌ها تجربه جشنواره کنونی واقعیت‌ها را پیش روی ما می‌گذارد که غفلت از آن‌ها تبعات و مخاطرات جدی را به همراه خود خواهد داشت، موارد زیر در این راستا تاکید می‌شود:

۱. عمل و اقدام بدون پشتوانه پژوهشی گرچه به ظاهر سریع‌تر به منصه ظهور می‌رسد، اما می‌تواند اثرات و پیامد‌های منفی تأسف باری به همراه داشته باشد، از همین رو لازم است تا مدیران و مجریان به گشت شهر‌ها و روستا‌ها و زیست مردم در بلند مرتبه سازی را نسبت به دستاورد‌های مدیریتی کوتاه مدت در اولویت قرار دهند.

۲. پژوهش باید در دسترس همگان باشد. پژوهش‌ها اگر در سپهر عمومی منتشر شوند می‌توانند ضمن هم پیوندی با یکدیگر و ایجاد گستره یکپارچه‌ای از دانش در معرض قضاوت آزاد همگان قرار گیرد تا با افزایش شفافیت حس مسئولیت پذیری را نزد کارفرمایان و و مجریان پژوهشی برند، از همین رو مناسب است انتشار عمومی همه پژوهش‌ها در دستور کار سازمان‌ها و نهاد‌های مطالعاتی قرار گیرد. ایجاد یک شبکه ملی بر خط از پژوهش‌های مدیریت شهری و روستایی می‌تواند از موازی کاری و همپوشانی جلوگیری کند و امکان مدیریت دانش تشکیل فهرستی از نخبگان در مقیاس ملی و افزایش شفافیت را فراهم کند. سامانه پژوهش‌یار مستقر در مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران و سامانه شفاف شهرداری تهران چنین ظرفیتی را در اختیار گذاشته است.

۳. در تولید و ارتقا دانش باید همگان درگیر شوند. نادیده گرفتن مستندسازی، دانش ذهنی کارشناسان و مدیران اجرایی و حتی دانش میان ذهنی مردم حلقه مفقوده مدیرت دانش در سازمان‌های اجرایی است، ایجاد مشوق‌هایی برای مستندسازی، بستر لازم برای یکپارچه سازی چنین دانشی را فراهم می‌کند.

۴. همایش‌ها و گردهمایی‌های پژوهشی در قامت تبادل دانش و اندیشه می‌تواند به ارتقا شاخص‌های زیست پذیری شهری و اعتلای جایگاه شهری ما در رتبه بندی‌های بین المللی کمک کند و پرهیز از بروز شائبه‌های بی اساس و تهدیدات بیرونی علیه شهر‌های ما را موجب شود.

۵. تداوم رویه‌ها و فرآیند‌های گذشته مدیریت شهری که بدون قواعد علمی و مشارکت مردمی یا با تکیه صرف و راهکار‌های مهندسی مبنا راهبردی می‌کرد دیگر میسر نیست.

۶. فردا در راه است با مسائل خاص خود دگرسانی حال و اهاله شهر‌ها و روستا‌ها در مواجهه با پیشران‌ها و عدم قطعیت‌های پیش رو مستلزم نگاهی کل گرا و چند سونگر است که ضرورت سیاست پژوهشی و آینده نگری‌ها و عقلایی در حیطه نظر و پرهیز از سرگشتگی و اغتشاش بر عرصه عمل را پیش از پیش ایجاد کند.

تمام مسئولان علمی و اجرایی جشنواره به محضر همه کسانی که با نیروی فکر یا بازوی خود در تامین رفاه مردم و ایجاد فضایی برای زیست بهتر همه اقشار جامعه و همه نسل‌ها می‌کوشند، در مسیر تحقق عدالت توسعه پایدار تلاش می‌کنند.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار