اشتباهات رایج در مصرف داروها

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: توصیه می‌شود بیماران شیوه صحیح مصرف دارو‌ها را به طور دقیق در داروخانه‌ها آموزش ببینند.

اشتباهات رایج در مصرف داروهاسید علی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در گفت‌ ‌‌گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اشتباهات بارز در مصرف داروها اظهار کرد:  بر اساس گزارش اخیر مرکز ملی آمار سلامت آمریکا، خطا‌های پزشکی بعد از بیماری‌های قلبی و سرطان، سومین عامل مرگ و میر افراد است که  سالانه جان بیش از ۲۵۰ هزار نفر را می‌گیرد.

او در ادامه افزود: حدود ۱۰ درصد از خطا‌های پزشکی را خطا‌های دارویی تشکیل می‌دهند. از مجموع خطا‌های دارویی، حدود ۳۸ درصد آن مربوط به اشتباهات خود بیمار در مصرف دارو  است. به همین دلیل امروزه توصیه می‌شود تا بیماران شیوه مصرف صحیح دارو‌ها را به طور دقیق در داروخانه ها  از پزشک داروساز آموزش ببینند.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: به خصوص  در این فصل از سال که مصرف قطره‌های بینی زیاد می‌شود برخی افراد که  شیوه استفاده صحیح از آن را نمی‌دانند، نتیجه لازم را نمی‌گیرند. بسیاری  از بیماران در همان وضعیتی که به طور معمول می‌نشینند یا ایستاده اند قطره را وارد بینی می‌کنند،  در حالی که باید به طور  خوابیده  لبه تخت در حالی که یک بالشت را زیر شانه قرار داده یا زمانی که  روی صندلی  نشسته اند این عمل را انجام دهند، یعنی تا جایی که ممکن است سر را به سمت عقب هدایت کنند سپس قطره را بچکانند.


بیشتر بخوانید: دارو‌هایی که قاتل جان ایرانی‌ها هستند/ همه آنچه درباره مسمومیت دارویی و علل آن باید بدانید


فاطمی بیان کرد: البته بیمار باید داروی تجویزی را فقط به میزان توصیه شده از سوی پزشک مصرف کند. مصرف دوز بالایی از دارو ممکن است با خطرات جدی برای کبد همراه باشد و یا بدن را با عوارض جانبی دیگر مواجه کند. علاوه بر این، احساس منگی، گیجی، درد قفسه سینه، استفراغ و اسهال از دیگر مشکلات احتمالی است.

اشتباهات رایج در مصرف داروها

او در پایان یادآوری کرد: ترکیب اشتباه مواد غذایی با یک دارو می‌تواند در روند جذب دارو در معده خلل ایجاد کند. برخی از دارو‌ها را باید ناشتا و برخی دیگر را پس از وعده غذایی مصرف کرد. نادیده گرفتن این جزئیات کوچک از اثربخشی دارو می‌کاهد.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۱ ۲۴ آذر ۱۳۹۸
همین؟
آخرین اخبار