تفاهم نامه همکاری بین سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی امضا شد

استانداران سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی امروز در نشستی با حضور شماری از مدیران دستگاه‌های اجرایی این ۲ استان تفاهم نامه‌های همکاری در حوزه‌های مختلف امضا کردند.

تفاهم نامه همکاری بین سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی امضا شدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان در نشستی با حضور شماری از مدیران دستگاه‌های اجرایی  اظهار داشت: طرح توسعه محور شرق کشور یکی از اسناد مهم دولتی است که از سال‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون همواره مورد توجه بوده و به آن تاکید شده است.

احمدعلی موهبتی بیان کرد: این طرح مهم در سال ۱۳۶۰ به تصویب رسیده، اما متاسفانه به دلیل عدم پیگیری و همدلی استان‌های شرق کشور این طرح رو به فراموشی نهاده و نتیجه مطلوبی نداشته است.

او  ادامه داد: دولت در سال ۸۱ مجددا این سند را به روز رسانی و بر فعال شدن کریدور محور شرق تاکید ویژه‌ای کرده است.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: کریدور جنوب به شمال، ایجاد بزرگراه چابهار تا سرخس و توجه به مرز‌های این مسیر، راه آهن چابهار- مشهد و چندین طرح دیگر از جمله مسائلی بود که دولت بر اجرای آن تاکید داشت و در اینباره کار‌های مهمی نیز انجام داده است.

او  گفت: هم صدایی استان‌های شرق کشور می‌تواند این حرکت را تسریع کرده و موجب توسعه محور شرق کشور شود.

موهبتی اظهار داشت: مطالبه‌گری هماهنگ شرق کشور از دولت در سطح ملی سبب شده که اقدامات مربوط به زیرساخت و توسعه محور شرق به ویژه ترانزیت و تجارت شتاب بیشتری بگیرد.

او  بیان کرد: سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت‌های بسیاری است که کمک و همکاری استان‌های شمالی این منطقه می‌تواند نقش مهمی در محور تجارت و ترانزیتی به کشور‌های cas و آسیای مرکزی ایفا کند.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تنها استان کشور هستیم که با کشور پاکستان مرز طولانی داریم ادامه داد: استان‌های همسایه دارای ظرفیت‌های بسیاری در حوزه معدن، فولاد و موارد دیگر هستند که همکاری این مناطق با سیستان و بلوچستان و ترانزیت محصولات از مرز‌های این استان به کشور پاکستان بسیار مهم و مفید خواهد بود.

او  تصریح کرد: بندر چابهار و راه ارتباطی با کشور‌های حاشیه اقیانوس هند یکی دیگر از مسیر‌های مهم ارتباطی و ترانزیتی سیستان و بلوچستان است.

موهبتی با بیان اینکه استان‌های شرقی کشور دارای ظرفیت‌های بسیاری هستند افزود: تعامل استان‌های شرقی در حوزه‌های مختلف، چون ترانزیت، کشاورزی، گردشگری، علمی و دانشگاهی، مرز و ... نقش مهمی در توسعه این مناطق خواهد داشت.

استاندار خراسان جنوبی نیز در حاشیه این نشست  بیان کرد: اگر بناست استان‌های شرقی توسعه پیدا کنند باید همکاری و تعامل بین منطقه‌ای استان‌ها بیش از پیش افزایش پیدا کند.

محمدصادق معتمدیان ادامه داد: امضا تفاهم نامه همکاری بین ۲ استان خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان نقش مهمی در ارتقای همکاری و تعامل بین استان‌های شرق کشور خواهد داشت.

او بیان کرد: در پنج حوزه اقتصادی به عنوان مزیت‌های نسبی استان خراسان جنوبی ورود کردیم که مرز و گمرکات مرزی، معدن، کشاورزی، گردشگری و علمی دانشگاهی از مهمترین آن‌ها بوده است.

معتمدیان تصریح کرد: در این سفر بازدید‌های مختلفی از شهر‌ها مرزی، بازارچه ها، گمرکات و ظرفیت‌های مختلف سیستان و بلوچستان انجام شد که این امر باعث شناخت بیشتر ۲ استان شرقی از پتانسیل‌ها و توسعه آن خواهد شد.

در نشست استاندار سیستان و بلوچستان و استاندار خراسان جنوبی تفاهم‌نامه‌های همکاری در حوزه‌های توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، توانمندی‌های فنی و مهندسی، دام طیور و شیلات، واردات و پرورش دام، همکاری در توسعه زمینه‌های کیفی و کمی محصولات کشاورزی، همکاری‌های دانشگاهی و علمی، توسعه فعالیت‌های تجاری و گردشگری، معدن، راه آهن، آب و ... امضا شد.

انتهای پیام/ع

 

برچسب ها: استانداری ، تسهیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار