در جلسه شورای شهر تهران انجام شد؛

تصویب کلیات لایحه اختیارات و مسئولیت‌های شوراهای معماری مناطق

اعضای شورای شهر تهران با ۱۴ رأی موافق، کلیات لایحه اختیارات و مسئولیت شورا‌های معماری مناطق را به تصویب رساندند.

تصویب کلیات لایحه اختیارات و مسئولیت‌های شوراهای معماری مناطقبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بررسی لایحه شهردار تهران درباره تعیین مأموریت‌ها، حدود، اختیارات و مسئولیت‌های شورا‌های معماری مناطق در دستور کار یکصد و هشتاد و دومین جلسه علنی شورای شهر تهران قرار گرفت.

علی اعطا رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران در ابتدای بررسی این دستور، گفت: یکی از سلسله طرح‌های کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در دست بررسی است و هدف آن ایجاد نظم عمومی و عدالت بر اساس ضوابط و مقررات در حوزه ساخت و ساز شهری است.

رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران افزود: لایحه ارسالی شهرداری تهران با عنوان لایحه تعیین مأموریت‌ها و حدود اختیارات و مسئولیت‌های شورا‌های معماری مناطق امروز در دست کار است و به موجب این طرح الزام شهرداری به ارسال این لایحه به دلیل مصوب نودمین جلسه رسمی در تاریخ هشتم مهرماه سال ۹۷ است.

اعطا ادامه داد: مواردی مانند اضافه طبقه، تغییر کاربری و ... از دیگر مواردی است که از طریق شورای معماری مناطق انجام می‌شد و این در حالی است که اعضای آن نیز معلوم نبودند، زیرا ما در یک منطقه مشاهده می‌کردیم که مدیر حضور دارد و در منطقه دیگر مدیر حضور ندارد.

او تشریح کرد: شیوه کار مناطق به گونه‌ای بود که چند فرد کار را انجام می‌دهند و هیچکدام نیز مسئولیت آن را به عهده نمی‌گیرند به عنوان ما در منطقه ۲۰ تهران در ۴ سال گذشته، ۲۶۵ هزار مترمربع اضافه تراکم داشتیم.

رئیس کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای شهر تهران تأکید کرد: تراکمی که در طرح تفصیلی نیست، تراکم حرامه است و ما می‌خواهیم بر اساس تصمیمات، مدیران پاسخگو باشند.

پس از اظهارنظر اعطا، حسن خلیل‌آبادی عضو شورای شهر تهران در مخالفت با این لایحه، گفت: این لایحه تیر خلاصی به وضعیت مالیست، زیرا ما اختیارات از مناطق می‌گیریم و به جای آنکه مناطق ناپایدار و فرسوده را به سمت پایدار شدن تشویق کنیم، می‌خواهیم برای آن‌ها گیر معماری ایجاد کنیم.

پس از اظهار نظر خلیل‌آبادی، حسن رسولی دیگر عضو شورای شهر تهران در موافقت با این لایحه، گفت: ما در تاریخ ۹۷/۰۷/۱۲ در شورای شهر تهران مصوبه‌ای را گذراندیم که شهرداری موظف کرد لایحه نظام‌مند کردن تصمیمات را ارائه کند و آنچه که شهردار به شورا ارائه کرد جزء تکالیف بود.

عضو شورای شهر تهران افزود: شورای عالی شهرسازی و معماری بالاترین مرجع درمورد طرح‌های کالبدی و بارگزاری مربوطه در حوزه شهری است و همین قانون برای تغییرات جدی‌تر در کمیسیون ماده ۵ است و ما امروز می‌خواهیم شورای معماری مناطق را قانون‌مند کنیم.

پس از اظهار نظر موافقان و مخالفان، عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، گفت: یکی از ضرورت‌ها در طرح تفصیلی به آن تأکید شده، وظایف شورا‌های معماری است و ما در بررسی‌های خود در ۸ هزار تصمیم شورا‌ها در سال ۹۵ پی بردیم که ۷۰ درصد آن‌ها خارج از مقررات طرح تفصیلی بوده است و اعتقاد من این است که تصویب این لایحه می‌تواند گام موثری در جلوگیری از تخلفات شهرسازی باشد.

پس از اظهار نظر موافقان و مخالفان، لایحه شهرداری تهران درباره تعیین مأموریت‌ها، حدود، اختیارات و مسئولیت‌های شورا‌های معماری مناطق در صحن شورای شهر تهران به رأی گذاشته شد که اعضای شورا با ۱۴ رأی موافق کلیات آن را به تصویب رساندند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار