موسوی در نشست خبری اعلام کرد؛

لزوم پرهیز اتباع ایرانی از سفر به کشورهای ناقض قوانین بین‌المللی/ گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان در چارچوب بحث «حج عمره» بوده‌ است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:اتباع ایرانی از سفر غیر ضروری به کشورهای ناقض قوانین بین‌المللی پرهیز کنند.

موسویبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز خود تاکید کرد که به پیشنهاد رئیس جمهور کشورمان ۲۷ آذر به عنوان روز عاری از خشونت نامگذاری شد.

او با اشاره به سفر آتی روحانی به مالزی، گفت: آقای روحانی به منظور شرکت در یک کنفرانس به مالزی و پس از آن به ژاپن سفر خواهد کرد. همچنین وزیر خارجه هند هم هفته آینده سفری به تهران خواهد داشت. با توجه به سفر آبه نخست وزیر ژاپن به تهران، سفر روحانی به ژاپن هم امری طبیعی بود.

این دیپلمات کشورمان افزود: علاوه بر اهداف دوجانبه، تهران و توکیو دارای دیدگاه‌هایی درخصوص مهمترین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی هستند و قطعا در سفر رییس جمهور کشورمان به ژاپن  درخصوص مسائل غرب و شرق آسیا و برجامی تبادل نظر خواهد شد.

موسوی در پاسخ به سؤالی در رابطه شایعاتی که به تازگی پیرامون کشتی سانچی مطرح شده است، افزود: همان زمان این حادثه تلخ را پیگیری کردیم. دوستان ما در شرکت ملی نفت ایران پیگیر و مسئول موضوع هستند. شایعات اخیر هم با واکنش و تکذیب وزارت نفت روبرو شد؛ اینکه طرف ما کشور چین است تاثیری در روند رسیدگی به این حادثه ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سفر آتی آقای روحانی به توکیو خاطرنشان کرد: این سفر در حال نهایی شدن است و تاریخ آن از سوی ریاست جمهوری اعلام می‌شود.

او در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص اینکه وزارت خارجه اخیراً بیانیه‌ای داده است مبنی بر اینکه تا حد امکان شهروندان ایرانی به ویژه در بخش آکادمیک و دانشگاهی سفرشان به آمریکا را محدود کنند؛ با توجه به اینکه ما نخبگان و دانشمندان زیادی در آمریکا داریم که به طور مداوم در رفت‌وآمد هستند و وزارت امور خارجه چه مکانیزمی در حمایت از اتباع ایرانی در این موضوع خاص در پیش گرفته است، توضیح داد: وزارت خارجه براساس اهداف ذاتی به اتباع خودش توصیه‌هایی دارد و اخیرا هم توصیه کردیم دانشجویان و استادان در سفر به آمریکا حتی اگر ویزا و دعوتنامه داشته باشند، قدری محتاط باشند.  سلیمانی هم عادی و قانونی به آمریکا رفته بود، ولی به اتهامات واهی ۱۴ ماه به صورت غیرقانونی در زندان به سر برد.

موسوی در پاسخ به سؤال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه وزارت خارجه چه مکانیزمی در برابر این اقدامات آمریکا در پیش گرفته است، گفت: فعلاً در حد توصیه و صدور بیانیه است اما اگر لازم باشد در مراحل بعدی اقداماتی انجام می‌دهیم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که ظریف در سفر به دوحه گفت‌وگویی درباره جزایر سه گانه انجام داده است، عنوان کرد: کشور‌های عربی هم می‌دانند جزایر سه گانه، متعلق به ایران هستند. اگر ما از گفت وگو صحبت می‌کنیم انتظار داریم این کشور‌ها دست از حمایت‌ها و ادعا‌های واهی بردارند. موضوعی نیست که ما آن را در قالب مذاکرات بحث کنیم بلکه موضوعی مسلم و ثابت است و ادعا‌های دیگران، واقعیت‌ها را عوض نمی‌کند.

او در رابطه با نزدیک شدن به پایان مهلت ایران در زمینه اف‌ای‌تی‌اف خاطرنشان کرد: درخصوص گام بعدی هنوز درحال بررسی هستیم و امیدوارم در مهلت باقی مانده، اروپایی‌ها به صورت جدی به تعهدات خود عمل کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره عقب نشینی روسیه در بازسازی فردو، گفت: استنباط ما عقب‌نشینی روسیه از همکاری با ایران نیست. ما مشکل فنی را به عنوان دلیل توقف همکاری روسیه به رسمیت می‌شناسیم. کارشناسان فنی ایران و روسیه در حال بررسی مساله هستند. از سوی دیگر می توان به موضوع اشاره کرد که  طرف روس درحال بررسی این موضوع است که آیا می توان دو اقدام همزمان را در فردو انجام داد؟ و اینکه این امر با تعهدات ما در تضاد نباشد.

دیپلمات وزارت امورخارجه درباره علت توقف همکاری در فردو به دلیل تحریم‌های آمریکا بوده است، عنوان کرد: آخرین اخبار ما از کمیسیون مشترک برجام این است که همه کشور‌ها متفق‌القول علت وضعیت کنونی را خروج آمریکا از برجام می‌دانند. وقتی آن‌ها این گونه می‌گویند تحریم‌های غیرقانونی آمریکا در این زمینه را به رسمیت نمی‌شناسیم.

او در پاسخ به این سؤال که آیا شما از کنار اظهارات ریباکوف وزیر خارجه روسیه می‌گذرید، گفت: مسئله اصلی خروج آمریکا از برجام است و همه طرف‌ها به این امر متوفق هستند. 

سخنگوی وزارت خارجه درباره تبادل زندانی با دیگر کشورها تاکید کرد: حدود سه هزار نفر از اتباع ایرانی در زندان‌های خارج از کشور هستند و تقریباً به همین میزان زندانی خارجی در ایران در زندان هستند و تبادلاتی نیز در این زمینه انجام شده است، ولی در بحث گروگان‌ها گفتیم که آماده مبادله هستیم و همان طور که ظریف گفت، توپ در زمین آنهاست و اگر آماده باشند و سوئیس هم دوباره قدم پیش بگذارد آماده تبادل هستیم.

موسوی در رابطه با تحریم هواپیمایی ماهان از سوی آمریکا گفت: ما انتظار داریم کشورهای دوست به فشارهای آمریکا اهمیت ندهند و سایر کشورها را به رعایت مر قوانین بین‌الملل و دوری کردن از یکجانبه‌گرایی آمریکا دعوت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در رابطه با تحولات اخیر عراق خاطرنشان کرد: اتفاقات عراق خوشایند ایران و سایر کشورهای منطقه و‌ دوست عراق نبود، ایران هیچ‌گاه در امور داخلی عراق دخالت نکرده‌ است.

او ادامه داد:امیدواریم با تمهیدات مسئولان عراقی، ثبات و آرامش به کشور دوست ، همسایه و برادر بازگردد.

دیپلمات کشورمان در رابطه با اینکه  آمریکا خریداران آب سنگین ایران را تهدید به تحریم کرده و وزیر خزانه داری این کشور هم ادعا کرده است که تحریم ها جایگزین جنگ شده اند، گفت: منوچین سیاست‌ها و گفتار‌های اشتباه دولت آمریکا را تکرار کرده است. او حتی گفته است که تحریم جایگزین جنگ است که می‌گویم تحریم خود جنگ است و حتی بدتر از جنگ. تحریم تروریسم اقتصادی و جنگ اقتصادی است.

او بابیان اینکه آمریکایی ها پس از خروج از برجام، براساس توهمات خودشان سعی می‌کردند در قالب فشار حداکثری آنچه در برجام به دست نیاوردند، به دست بیاورند که موفق نشدند، گفت: آنها شروط ۱۲ گانه را گذاشتند. سپس رئیس‌جمهوری آمریکا آن را به یک شرط تبدیل کرد و سپس آن‌ها به دو شرط و بعد سه شرط تبدیل کردند. ما شاهد یک نوع سردرگمی از سوی آنها هستیم و معلوم است تکلیف‌شان با خودشان معلوم نیست. همچنین خروج آمریکا از برجام غیرقانونی و براساس توهمات‌شان بوده علاوه براین با قطعنامه ۲۲۳۱ که خودشان به آن رای داده اند هم در نتاقض است. در نتیجه راه‌حلی جز بازگشت آمریکا به تعهداتش وجود ندارد.

موسوی درباره آخرین تحولات مربوط به FATF گفت: ما نظرات خودمان را به صورت شفاف بیان کردیم. عمل و پیوستن به کنوانسیون‌هایی که FATF همه کشور‌ها و بانک‌ها دنیا را ملزم کرده، مفید می‌دانیم و نه به ضرر. همه کشور‌ها برنامه‌های اقدامی دارند و ایران هم برنامه اقدامی که از سوی FATF دارد، در بسیاری از موارد عمل کرده است، زیرا ایران به دنبال پولشویی و تامین مالی تروریسم نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه امیدواریم مصلحت کشور در مجمع تشخیص به درستی تشخیص داده شود، اظهار داشت: بحث مراودات بانکی ایران با بسیاری از کشور‌ها از جمله کشور‌های دوست مطرح است. آنها هم می‌گویند اگر این مراودات رخ ندهد، امکان همکاری با ایران را ندارند. ما عدم پیوستن به این کنوانسیون را در جهت افزایش فشار تلقی می‌کنیم.

این دیپلمات کشورمان در ادامه نشست خبری در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی براینکه سفیر روسیه از نقد‌های تحلیلگران و رسانه‌های ایرانی به روسیه انتقاد کرده و این امر دخالت در امور داخلی ایران است. موسوی همچنین در پاسخ به اینکه آیا وزارت امور خارجه واکنشی به چنبن اظهاراتی نشان نمی دهد؟ پاسخ داد: نمی‌دانم سفیر روسیه چه چیزی را مورد اشاره قرار داند و این امر باید بررسی شود.

او در رابطه با اینکه  آیا ایران از روی کار آمدن دولت جدید انگلیس استقبال نمی‌کند، توضیح داد: انگلیس عضو برجام است و تعهداتی به ایران دارد. رفتن یا آمدن دولت‌ها یا ابقای دولت‌ها و تحولات داخلی نباید بر تعهدات خارجی این کشور اثر بگذارد. ما به تصمیم مردم انگلیس احترام می‌گذاریم، ولی این کشور ذیل برجام به ایران تعهداتی دارد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره آخرین تحولات مربوط به همکاری‌های ایران و افغانستان خاطرنشان کرد: قرارداد و همکاری‌های جامع ایران و افغانستان میان دو کشور در حال نهایی‌شدن است که هنوز نهایی نشده است. احتمال می‌دهم پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، دو کشور به دنبال نهایی شدن و امضای این توافقنامه باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۸
خوب بچه هاتون تو آن کشور ناقص حقوق بشر چه میکنند دست بردارید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۳۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۸
ممنون شکست ازاین گرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۸
چه فایده
-
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۵ آذر ۱۳۹۸
ژاپن از آمریکا اجازه گرفته؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۸
بالاخره این سفر رضایت بعضیارو حاصل کرد یانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۸
میگن.آمریکا اجازش داده خخخخخخخخخ
آخرین اخبار