قائم مقام وزیر صمت:

خودرو‌ی برقی ایرانی تا یک سال آینده وارد بازار می شود

مدرس خیابانی گفت: در برخی شرکت‌ها موتور برقی آماده شده و این شرکت ها برای تامین خودرو‌های برقی تا یک سال آینده اعلام امادگی کرده‌اند.

خودرو‌ی برقی ایرانی تا یک سال آینده وارد بازار می شودبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در همایش تقدیر از برترین‌های پژوهش و فناوری اظهار کرد: صنعت بدو تحقیق و پژوهش معنایی ندارد و نمی‌تواند توسعه پیدا کند؛ پیوند مراکز دانشگاهی از حدود حرف و یک اتاق خارج شده و حالا رنگ و بوی اجرایی به خود گرفته است. تعداد زیادی تفاهمنامه بین بخش‌های پژوهشی و سازمان‌های اجرایی به وجود آمده و این نویدی برای کشور است.

او با اشاره به آسیب شناسی‌های انجام شده گفت: امروز بخش تولید و کار آفرینی وابسطه بخش پژوهش و دستاورد‌های جدید کشور است؛ بنا بر بیانات مقام معظم رهبری کشور ما نیازمن ساختار پژوهشی است که تک تک امور کشور را بررسی و رفع کند.


بیشتر بخوانید: وزارت صمت از واگذاری خودروسازها کوتاه نمی‌آید


مدرس خیابانی میز‌های تعمیق داخل را فرصتی برای بهبود ارتباط پژواش و تولید دانست و گفت: علت فاصله ما از علم روز نگاه نامناسب است؛ شتاب تغییرات به قدری زیاد است که نمی‌توان با واردات تولیدات سال گذشته به روز بود. فاصله ما از علم روز یکی از مهم‌ترین دغدعه‌های امروز ما است که در برخی موارد مانع از گسترش تولید و صادرات می‌شود.

قائم مقام وزیر در امور بازرگانی با اشاره بر بهبود ساختار‌های زمینه‌ای گفت: برخی این انتقاد را بر ما وارد می‌کردند که مطرح کردن موضوع خودرو‌های برقی قصد گسترش واردات را داریم، اما وزارت صمت موضع ضد واردات خود را حفظ می‌کند. موتور برقی در برخی شرکت‌ها اماده شده و برای تامین خودرو‌های برقی تا یک سال آینده اعلام امادگی کرده‌اند.

مدرس خیابانی قائم مقام وزیر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فضایی که امروز در کشور حاکم است و موقعیتی که کشور در حوزه سیاست ارزی و حوزه تجاری دارد شرایط مناسبی برای بخش پژوهش و تحقیقات ایجاد می‌کند تا عاملی برای رونق واقعی تولید باشد، ما اعتقادمان بر این است که مسیر رونق تولید، توسعه تجارت و توسعه صادرات حوزه تحقیق و پژوهش است.

الو گفت: خوشبختانه پیوند خوبی بین دو حوزه تولید و پژوهش برقرار شده و کمتر حوزه‌ای پیدا می‌شود که یک تفاهم‌نامه و توافق‌نامه اجرایی با بخش آموزش و پژوهش نداشته باشد، ما اعتقادمان این است که توسعه کشور در گرو توجه ویژه بخش پژوهش قرار دارد؛ پیش از شکافی بین دستگاه‌های اجرایی و بخش پژوهش بود که خوشبختانه در چند سال اخیر از بین رفتهاست و این در ابعاد مختلف ارتقای کیفیت و حضور در بازار جهانی موثر است.

مدرس خیابانی گفت: مجموعه تحقیق، پژوهش و بحث فناوری کمک مؤثری به بخش تولید و رونق تولید مشخصه و توسعه صادرات دارد، دستان پرتوان کارآفرینان و دستان پرتوان تولیدکنندگان ما حتما نیازمند فکر‌های خلاق و ذهن‌های جستجوگری هستند که بتوانند بهترین فناوری و نوترین فناوری را به روز دنیا به کشور منتقل کنند.

قائم مقام وزیر در امور تجارت درباره تامین پارچه چادر مشکی کشور، بیان کرد: بحث سرپرست محترم وزارت جهاد کشاورزی، تعبیر انجام شده از وجود مافیا را قبول نداریم، اما می‌توانم بگوییم که وزارت صنعت معدن تجارت به دقت مراقبت می‌کند که واردات بیش از حد یا واردات غیر ضرور اتفاق نیافتد، بار‌ها ممنوعیت واردات ۱۶۰۰ قلم ردیف تعرفه کالا که توان تولید داخل وجود دارد یا کالا از جنس کالا‌های غیر ضروری اعلام شد. عمده کالا‌هایی وارداتی از جنس مواد اولیه و قطعات و تجهیزات کارخانجات هستند. برخی از کالا‌های اساسی و استراتژیک نیازمندی‌ها و کسری‌هایی داریم، تلاش می‌کنیم که واردات اضافی رخ ندهد؛ تعادل قیمت‌ها هم حاکی از عملکرد قابل قبول بخش‌های مختلف است. اگر در حوزه‌ای واردات بیش از حد باشد شاهد قیمت‌های متعادلی که الان وجود دارد نخواهد بود.

او گفت: با توجه به ممنوعیتی که در مراقبت از منابع ارزی ما ایجاد شده فرصتی خوبی برای رونق بخشب به اقتصاد کشور ایجاد شده است، مدیر کل محترم صنایع نساج و پوشاک وزارت صمت هم اعلام کرد که ما طرح‌هایی در دست اقدام داریم همچنین فناوری‌های نوین به زودی به کشور منتقل می‌شود تا بتوانیم نیاز بازار داخل را بر اساس ذائقه مشتری پاسخ دهیم.

مدرس خیابانی گفت: شکاف عمیقی بین میزان تولید و تقاضای داخل کشور وجود دارد؛ بانوان ما عمدتاً محجبه هستند پس در زمینه مصرف چادر مشکی مصرف بالایی داریم؛ حتی اگر فرض کنیم که تمام ظرفیت تولید کشور ما مطابق با فناوری‌های روز باشد، هنوز فاصله زیادی تا تامین نیاز داخل دارد. تلاش می‌کنیم از طریق افزایش ظرفیت کارخانه‌های تولید داخل و ایجاد واحد‌های جدید بتوانیم نیاز کشور را پاسخ دهیم

قائم مقام وزیر در امور بازرگانی ادامه داد: در مراحل بعدی باید بتوانیم قدم در عرصه صادرات بگذاریم و به عنوان پرچم‌دار کشور‌های اسلامی باید نیاز چادر سایر کشور‌های مسلمان را تامین کنیم. به جای واردات از کشور‌هایی که مسلمان نیستند، کشور‌های حوزه شرق آسیا آن‌ها به ما چادر صادر می‌کنند، حداقل باید بتوانیم کشور‌های اسلامی منطقه خودمان صادر کنیم. وقتی می‌گویند ۱۲ وارد کننده، این ۱۲ عدد اسمش انحصار نیست، بالاخره ما تعدد بیش از حد هم در واردات حتی در صادرات، ما باید یک مرزی و یک ترکیبی برای تعدد و تکثر برای یک پارچگی قائل باشیم، اینکه وقتی می‌گوییم ۱۲ تا واردکننده این مفهومش انحصار نیست، این‌ها خودشان باهم رقابت می‌کنند و می‌توانند انحصار را بشکنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Japan
ناشناس
۰۰:۴۷ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
خیلی دمتون گرم انشاالله که خودرو برقی مثل پراید تابوت برقی نشه
Iran (Islamic Republic of)
ستاره
۲۰:۰۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۸
اینهمه توانایی و ابتکار و استعداد وجود دارد اما وقتی همین خودروهای موجود را بررسی میکنی می بینی 99 درصدش چینی بنام شرکتهای صوری ایرانی است / اگر با همین فرمون پیش بریم و تولیدات چین و روسیه را ایرانی قلمداد کنیم
دیگر نیازی به خارج نداشتیم که بخواهد کاهش یابد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۱۴ ۲۵ آذر ۱۳۹۸
همه تکنولوژی‌های لازم برای تولید خودروی برقی در ایران با بالاترین کیفیت بومی سازی شده است.
فقط کمی همت و مردانگی لازم است که انشاءالله مسئولین از خود نشان خواهند داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۲۵ آذر ۱۳۹۸
امکان نداره مافیای ایران خودرو و سایپا اجازه تولید اینو بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۲۵ آذر ۱۳۹۸
اگر گزارش هفته گذشته را دیده بودید که ایران قادر به تولید انواع باتری برای محصولات الکتریکی مانند خودروها شده
United States of America
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۵ آذر ۱۳۹۸
آخه چه ضرورتی داره این کارها!
Iran (Islamic Republic of)
ستاره
۲۰:۰۲ ۲۵ آذر ۱۳۹۸
هیچ ضروتی نداره ؟ ضرورت به زعم شما واردات از بیگانگان و وابستگی تا فروش آخرین قطرات نفت و معادن و ... می باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۵ آذر ۱۳۹۸
باتریش رو چکار میکنید موتور درجه دوم اهمیت رو داره
آخرین اخبار