گفت: به دلیل آنکه فضای هوایی ایران را نا امن اعلام کرده بودند میزان پرواز هواپیما‌ها از ۱ هزار پرواز به ۹۰۰ پرواز کاهش یافت.

افزایش پرواز‌های روزانه از آسمان ایران به ۹۰۰ پرواز / جای پارگک هواپیما در فرودگاه مهرآباد بیشتر می‌شودبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امیر مکری مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران در نشست خبری چهارمین نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک با بیان اینکه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بر اساس قانون اساسی وظیفه مدیریت راهبری و ارائه سرویس‌های ناوبری را بر عهده دارد گفت: اگر هوانوردی را به ۴ بخش تقسیم کنیم بخش حمل تجاری فرودگاهی و ناوبری هوایی بر اساس قانون بر عهده شرکت فرودگاه‌ها است.

مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران اظهار کرد: ما به عنوان شرکت دولتی زیر مجموعه مالکیت و مسئولت بررسی درحوزه فرودگاهی را در سراسر کشور و همچنین کمک ناوبری را به سایر فرودگاه‌ها بر عهده داریم.

مکری افزود: برای ارائه و معرفی توانمدی‌های خود در حوزه فرودگاه‌های کشور و عملیات هوانوردی در طول سال شرکت‌های هواپیمایی و سایر سازمان‌ها را معرفی می‌کنیم.

او با بیان اینکه در نمایشگاه حمل و نقل امسال ۳ موضوع مهم در حوزه فرودگاهی و هوانوردی را به صورت شاخص نشان می‌دهیم گفت: اولویت اصلی ما در حوزه هوانوردی ایمنی است و در راستای استقرار فعالیت‌های ایمنی و امن دستور کار ما نوسازی و به‌سازی زیرساخت‌ها قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران تاکید کرد: در طی ۸ ماه گذشته اقدامات بسیار گسترده‌ای در حوزه رادار‌ها انجانم دادیم به طوری که رادار جدیدی در کوشک بزم، فرودگاه پیام و فرودگاه امام خمینی انجام داده ایم تا به هدف اصلی خود یعنی ایمنی برسیم.

مکری تصریح کرد: ارتقا امنیت و ارائه تسهیلات از اهداف راهبردی ما است و ما تلاش می‌کنیم با اتسقرار سیستم نظر سنجی بتوانیم حرکت جدیدی را تحت نظارت مسافران انجام دهیم.

او درباره توسعه فرودگاه چابهار هم گفت: با توجه به آنکه پروژه توسعه نوسازی چابهار یک پروژه در سطح ملی و کلان است باید در سطح کلی دیده شود و بعد از مذاکراتی که با سازمان منطقه آزاد چابهار صورت گرفته امیدواریم بتواند این فرودگاه را توسعه بخشد.

مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران افزود: مسئولیت تامین هزینه‌های فرودگاه بر عهده ما است.

مکری با بیان اینکه از کل درآمد شرکت فرودگاه‌ها تنها ۵ درصد از هزینه‌ها از محل واگذاری اماکن تامین می‌شود گفت: بخش عمده‌ای از هزینه‌ها از طریق شرکت‌ها، نهاد‌ها و ترمینال‌ها در این خصوص تامین می‌شود.
 
مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران اظهار کرد: قیمت غرفه‌هایی که در اختیار شرکت‌ها در فرودگاه‌ها قرار می‌گیرد بر اساس قیمت کارشناسی تعیین می‌شود و رقابتی برای واگذاری‌ها طبق نظام نامه وجود دارد.

مکری گفت: رعایت نرخ نامه بر اساس نرخ‌های اصناف باید به صورت کامل انجام شود و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان با گران فروشی برخورد می‌کند.

او افزود: اگر مبلغی خارج از نرخ‌های اصناف از افراد درافت شود قابل پیگیری است و برخورد شدیدی با شخص متخلف انجام می‌شود.
بیشتر بخوانید: خرید هواپیما همچنان ادامه دارد/ مشکل سوخت رسانی به هواپیما‌ها برطرف نشده است

مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران اظهار کرد: ۲۰ درصد از درآمد‌های فرودگاه‌ها از ارائه خدمات فرودگاهی تامین می‌شود و سهم فرودگاه‌های کشور از هر مسافر برای انتقال از فرودگاه مبدا به فرودگاه مقصد در پرواز‌های داخلی ۷ هزار تومان و در پرواز‌های خارجی ۳۵ هزار تومان است که این مبلغ بسیار پایین‌تر از قیمت تمام شده خدمات فرودگاهی است.

مکری افزود: شرکت فرودگاه‌ها یکی از کمیته‌های مهم هوانوردی عمومی بوده و تمامی خدمات را در بخش‌های مختلف بررسی می‌کند.

او در پاسخ به سوال خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره کمبود جای پارک هواپیما‌ها در فرودگاه مهرآباد گفت: کمبود پارکینگ هواپیما در طول سال چندان حس نمی‌شود، اما در برخی از ایام مهم سال کمبود زیادی از لحاظ جای پارک هواپیما‌ها به دلیل افزایش تقاضا احساس می‌شود که این موضوع برای ما مشکل ساز است.

مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران گفت: اینکه شرکت‌های هواپیمایی تقاضای شروع پرواز را از فرودگاه‌ها در خواست می‌کنند همین موضوع باعث می‌شود ما به دلیل پر شدن ظرفیت پارکینگ با کمبود جای پارک مواجه شویم.

مکری افزود: در حال افزایش ظرفیت پارکینگ‌ها به ویژه در فرودگاه مهر آباد به دلیل تقاضا زیاد هستیم که امیدواریم این اقدام از طریق سازمان هواپیمایی کشوری و حوزه معاونت حمل و نقل اصلاح شود.

او در پاسخ به به سوال خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره درآمد‌های شرکت فرودگاه‌ها از پرواز‌های عبوری گفت: در سال ۹۷ روزانه ۱ هزار پرواز عبوری داشتیم، اما هم اکنون به دلیل اتفاقاتی که در حوزه هوایی کشور رخ داد و اعلام این موضوع که فضای هوایی ایران نا امن است بخشی از میزان پرواز‌ها کاهش یافت، ولی با توجه به پیگیری‌های بخش هوایی ایران هم اکنون میزان پرواز‌ها افزایش یافته و روزانه ۹۰۰ پرواز عبوری از آسمان ایران ثبت می‌شود.

او اظهار کرد: سال‌های سال است که نهادهای امنیتی از شرکت فرودگاه‌ها برای درآمدهای حاصله سهم می‌خواهند چراکه می‌گویند امنیت فضای کشور توسط این دستگاه‌ها تامین می‌شود و باید در درآمدها دخیل باشند.

رئیس شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تاکید کرد: اما موضوع مهم این است که بخش‌های امنیتی برای ایجاد این فضای امن در بودجه عمومی ردیف اعتباری دارند و از این محل تامین منابع می‌شوند. باید به این نکته توجه داشته باشیم که سرویس‌های هوانوردی بابت نوع تجهیزات و زیرساخت‌های ارائه شده به شرکت‌ها و ایرلاین‌ها تجهیزات خدمات ارائه می‌دهند و توانسته‌اند از طریق این تجهیزات سرویس ایمن فراهم کنند.

امیرمکری تاکید کرد: از سوی دیگر درآمدها الزاما باید در راستای نوسازی زیرساخت‌ها و به‌روزسازی تجهیزات مورد استفاده قرار بگیرد.

او ادامه داد: در سال ۹۷ درآمد پرواز‌های عبوری ۱۷۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به سال ۹۶، ۱۴ درصد کاهش داشت.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با تاکید بر اینکه ۶۸ درصد درآمد شرکت فرودگاه‌ها از محل پرواز‌های عبوری است، گفت: این رقم برای توسعه تجهیزات هوانوردی استفاده می‌شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار